סוכרת ודמנציה

לחולי סוכרת יש סיכוי רב יותר ללקות בדמנציה. ד"ר אלי חדאד, מנהל תחום סוכרת במחוז צפון במכבי, מסביר לנו למה

רמות הסוכר הגבוהות אצל חולי סוכרת מפריעות למערכת העצבים לתפקד, ובין היתר הן משפיעות על תפקוד המוח – עד כדי כך שיש המכנים את מחלת האלצהיימר "סוכרת של המוח". "לסוכרת יש השפעה על המוח", אומר לנו ד"ר אלי חדאד, מנהל תחום סוכרת במחוז צפון במכבי. "לחולי סוכרת יש סיכון מוגבר ללקות בהפרעות קוגניטיביות במוח ובמחלות של דמנציה, בהן גם אלצהיימר. הסיכוי לפתח דמנציה בחולי סוכרת גבוה פי שניים מהסיכוי בקרב אנשים שלא סובלים מסוכרת. לא מדובר דווקא באלצהיימר –חלק גדול יפתחו הפרעות קוגניטיביות שונות, הפרעות בזיכרון, קושי בריכוז וקשיים אחרים".

מדוע זה קורה?

"יש במוח קולטנים הקשורים בסוכרת – הסוכר עצמו מפריע למערכת העצבים לתפקד. סוכרת מובילה לשינויים בכלי הדם, שבתורם משפיעים על אספקת החמצן במוח ומובילים לירידה בתפקודו".

ואם הסוכרת מאוזנת?

"גם סוכרתי מאוזן נמצא בסיכון מוגבר, אבל אם הסוכרת מאוזנת הסיכון פוחת. הסיכון לא נעלם, אבל פוחת".

ואם הבעיה היא בסוכר, האם טיפול באינסולין בקרב לא סוכרתיים יכול למנוע דמנציה?

"בפירוש לא. במסגרת מחקרים נתנו לאנשים אינסולין, וראו שרמות גבוהות של ההורמון מביאות גם הן לעלייה בשכיחות דמנציה. כלומר – צריך למצוא את האיזון. גם אינסולין לחולה סוכרת יכול להגביר את הסיכוי לדמנציה מסוג וסקולרי, שמקורה בכלי הדם. אינסולין זה לא טיפול נגד דמנציה ולא מונע מאנשים לפתח אלצהיימר".

אז מהן ההמלצות?

"אין מדד שלפיו אנחנו יכולים לומר לאדם אחד שהוא יפתח אלצהיימר ולאדם אחר שהוא לא יחלה במחלה. אין לנו גורם מנבא, גם אצל סוכרתיים וגם אצל לא סוכרתיים. יש רק גורמי סיכון. ההמלצה היא לאזן את הסוכרת, לאזן את לחץ הדם ואת רמת השומנים. מומלץ גם לעסוק בפעילות גופנית ולאמן את המוח. כל אלה יכולים לשמור ולעזור – אבל לא למנוע. אלה המלצות שנכונות לכולם".