סדר בשומנים

22805-Blog-Photo-NEW_lev-(21011)4

רובינו יודעים שיש שלוש קבוצות של שומן: רווי, רב בלתי רווי וחד בלתי רווי. אבל כמה מאיתנו יודעים מה באמת ההבדל ביניהם ואיך להתייחס לכך בתפריט היום-יומי שלנו?  ד"ר נסטור ליפובצקי דיאטן קליני בעל תואר שלישי ברפואה מונעת, מסביר.

קבוצה ראשונה, שומן רווי – שומן המצוי במוצרי חלב כגון גבינה צהובה, שמנת וחמאה. כמו כן, ניתן למצוא אותו גם בבשר שמן. מוצרים אלא תורמים לעלייה ברמת הכולסטרול הרע ואינם טובים לבריאותינו. שומן הטראנס, אותו שומן ידוע לשמצה, נמצא גם הוא בקבוצת השומנים המזיקים שכן הוא רווי חלקית עקב עיבוד תעשייתי שהוא עובר. 

קבוצה שנייה, שומן רב בלתי רווי – לקבוצה זו שייכים שמנים כגון שמן סויה ותירס. שמנים אלה ידועים כמסייעים לירידה בכולסטרול הרע. למרות זאת, ברוב המקרים הגוף נמצא בעודף של שומן מסוג זה. לקבוצה זו שייכים גם מוצרים המכילים אומגה 3 וביניהם זרעי פשתן, שמן קנולה וכמובן דגים.

הקבוצה השלישית, שומן חד בלתי רווי – קבוצה זו חשבת כקבוצה הבריאה ביותר. היא מורכבת ממוצרים כגון שמן זית, טחינה, אגוזי פקאן, שקדים ואבוקדו.

איך מתרגמים את זה ליום-יום?

"ההמלצה לתזונה יומית נכונה כוללת הנחיות ברורות לסוג השומן וכמות השומן שיש לצרוך. בכדי להוריד את הסיכוי ללקות בהתקף לב יש לצרוך: לא יותר מ-7% ממספר הקלוריות של התפריט היומי בצורת שומן רווי ועד 1% שומני טרנס, כ-10% מהתפריט היומי בצורת שומן רב בלתי רווי (אומגה 6), וכפעמים בשבוע דגים ים צפוניים המכילים אומגה 3. אחרי שמקפידים על היחס הזה, ניתן להצמיד לתפריט היומי שומן חד בלתי רווי בכמות נכבדת, כך שסה"כ הקלוריות משומן מגיעה עד לכ- 35% ממספר הקלוריות היומי. יש לשים לב למספר הפחמימות שאוכלים כך שמשקל הגוף ישמר ללא עליה".

ולאלו מאיתנו שאוהבים מתוק?

"גם לאוהבי המתוק יש פתרונות טובים ראוים ובריאים שאינם מכילים שומנים רווים או שומני טרנס. בתחום הגלידות אפשר למצוא תחליפים איכותיים גם ללא שומן כלל. בתחום העוגות והעוגיות, המצב קצת מורכב יותר מאחר והמרכיבים עשויים לכלול מרגרינה או חמאה. יש לציין כי ניתן להפיק עוגות ביתיות טובות מאוד גם בשימוש בשמן תירס או סויה הנחשבים בריאים יותר".

"תחליפים ראויים אחרים אפשר למצוא בחלווה, הנחשבת לקינוח בריא מבחינת הרכב השמונים שלה אך משמינה כמו שוקולד, בפירות טריים ופירות יבשים".