איך מפסיקים לעשן? באמצעות סדנת גמילה בזום

תהליך גמילה מעישון עשוי לשפר משמעותית את איכות חייהם של המעשנים וסביבתם. מכבי מציעה סדנת גמילה מעישון דרך הזום בלי לצאת מהבית וללא עלות, הכוללת טיפול קוגניטיבי התנהגותי בשילוב עם טיפול תרופתי 

כל מעשן ותיק יודע שעישון הוא גורם התחלואה והתמותה הראשון בעולם הניתן למניעה, אבל לא כולם מאמינים שניתן להיגמל ממנו. העובדות מדברות בעד עצמן: כ-8000 ישראלים מתים מדי שנה מנזקי העישון, מתוכם כ-800 כלל לא מעשנים, עקב חשיפה לעישון פאסיבי.

גמילה מעישון בטיפול משולב שהוכח מחקרית

סדנאות גמילה מעישון מבוססות על טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) בשילוב עם טיפול תרופתי (למעוניינים). שילוב זה נמצא אפקטיבי מאוד במחקרים, ולראייה בבדיקת היעילות של סדנאות הגמילה מעישון במכבי נמצא כי כ-80% מהמשתתפים שהשלימו סדנה לא עישנו בתום התהליך,
מתוכם כ-50% התמידו גם לאחר שנה.

סדנאות גמילה מעישון בזום

התפרצות מגפת הקורונה עצרה זמנית את קיומן של סדנאות הגמילה מעישון במכבי בשל האיסור על התקהלויות. נוכח המציאות החדשה, התעורר צורך בפתיחת סדנאות מקוונות באופן מיידי.
מכאן נולדו סדנאות הגמילה המקוונות שהתחילו לפעול באוגוסט 2020 בהנחיית אנשי צוות ממכבי שהוכשרו במיוחד להעברת תכנים מותאמים לזום, ולאור ההצלחה אנו ממשיכים את הפורמט גם אחרי הקורונה. היתרון הברור של סדנת גמילה אונליין הוא כמובן הגברת הנגישות וביטול המגבלה הפיזית. אין צורך להתלבש ולהזיז את האוטו ואפשר פשוט להתחבר מכל מקום. כל מה שצריך כדי להצטרף הוא רצון, נכונות ומחשב עם מצלמה (ניתן להתחבר גם מטלפון נייד או מטאבלט).

כיצד נרשמים לסדנאות?

הסדנאות פתוחות להרשמה לחברי מכבי מגיל 18 ומעלה ללא עלות. ניתן לבחור בסדנה מקוונת או בסדנה פרונטלית במגוון מועדים. ניתן להירשם דרך פנייה ישירה לגורם האחראי על הסדנה כפי שמפורט בעמוד הסדנאות, או באמצעות מוקד מכבי ללא הפסקה.

כיצד מתנהל המפגש?

לאחר ההרשמה לסדנה מתקבל מסרון המאשר את ההרשמה. בבוקר שבו מתקיימת הסדנה נשלחת תזכורת למפגש באמצעות מסרון נוסף ומייל, הכוללים קישור להתחברות דרך הזום. במועד הסדנה המשתתפים מתחברים מכל מכשיר שבו גישה לאינטרנט ומצלמה (כאמור מומלץ ממחשב ולא מנייד). מומלץ להתחבר בסביבה שקטה עם מינימום הפרעות ולפנות את הזמן, ממש כמו בפגישה רגילה.

מי שמפסיד את המפגש יכול לצפות בהקלטה?

חל איסור מוחלט על הקלטה ו/או צילום של המפגש, אך ניתן לשוחח עם המנחה, להתעדכן ולהחליט על משימה שבועית אישית. כיוון שמדובר על תהליך וכל מפגש מתבסס על המפגש הקודם, חשוב מאוד לעשות מאמץ ולהשתתף בכל המפגשים. מבדיקה שביצענו מצאנו שככל שמשתתפים ביותר מפגשים, כך עולים סיכויי ההצלחה בגמילה. יודגש כי ניתן להצטרף לסדנה רק עד המפגש השני ולאחר מכן היא סגורה למצטרפים חדשים.

מי מנחה את הסדנה?

צוות המנחים בסדנה כולל רופאים, אחיות, דיאטניות, עובדות סוציאליות, רוקחים, מקדמי בריאות ואנשי מקצוע נוספים שעברו הכשרה ייעודית להנחיית סדנאות לגמילה מעישון.
כמו כן, בסדנה מתארחים מנחים אורחים, כולל דיאטניות שמתייחסות לנושאים הקשורים לתזונה וגמילה מעישון, טיפול בתסמיני גמילה ומניעת עלייה במשקל, וכן חברי מכבי שמשתתפים בתוכנית גמילה מעישון זכאים לייעוץ אישי אצל דיאטנית לבחירתם.

מה כוללת הסדנה לגמילה מעישון?

ניתן לחלק את התהליך לשלושה חלקים:
החלק הראשון כולל היכרות והיערכות לקראת הגמילה מעישון, בחלק השני מפסיקים לעשן ובחלק השלישי מתמקדים בטכניקות לשימור הגמילה לאורך זמן.

בין הנושאים שיועברו: מנגנון ההתמכרות לעישון, הטיפול התרופתי, ההתמכרות הפסיכולוגית-התנהגותית לעישון, התמודדות עם ימי הגמילה הראשונים, שימור הגמילה ומניעת מעידות.

כל מפגש מתחיל בסבב עדכונים איך חלף השבוע, שבו כל משתתף מספר על התהליך האישי, על ההצלחות והקשיים. המשתתפים מתקדמים צעד צעד ולוקחים על עצמם משימות אישיות שניתן ליישם בשבוע הבא.

איך זה עובד בפועל?

המשימות האישיות נקבעות על ידי המשתתפים עצמם, בהתאם לקצב ההתקדמות. חשוב להבין שכל מעשן הוא עולם ומלואו, עם הרגלים משלו ודרך משלו להצליח. אנו כמנחים ויחד עם הקבוצה, מלווים, תומכים בתהליך, שואלים שאלות ומוצאים יחד את הפתרונות.
כך למשל, כשעובדים על שינוי הרגלים, כל משתתף בוחר לעצמו הרגל שהוא רוצה ומאמין שיוכל לשנות. עבור אחד ההרגל יהיה לא לעשן עם הקפה, עבור אחר לא לעשן ברכב. משתתפת אחרת תגיד שהיא מרשה לעצמה לעשן רק 5 סיגריות ליום, לאחר שבוע רק 4 וכן הלאה.
אין פתרונות קסם, צריך למצוא את מה שנכון לכל אחד, את מה שמתחבר לעולם הפנימי ולאורח החיים האישי.

טיפול תרופתי בגמילה מעישון

לצד התכנים בסדנה, משתתפי הסדנה זכאים לסבסוד של 85% מעלות התכשירים התרופתיים המסייעים בגמילה מעישון. קיימות 2 תרופות מרשם וכן תכשירי ניקוטין. כל משתתף יכול לבחור יחד עם רופא המשפחה את הטיפול המתאים והמנחה מעניק הדרכה מפורטת בנושא, כולל הסבר על מנגנון הפעולה של כל תרופה ואיך התרופה מסייעת בתהליך הגמילה. כשאנו מבינים מה מתרחש במוח כשמעשנים, מה קורה כשמפסיקים לעשן וכיצד התרופות פועלות, יש לנו יותר שליטה על התהליך ואנו גם מצליחים יותר.

הפסיקו לשפוט את עצמכם

הרבה דברים יכולים לעזור להצלחת הסדנה: מוטיבציה, אמונה ביכולת, התמדה במפגשים, ביצוע של המשימות, שימוש בתכשירים תרופתיים וכמובן הרבה תמיכה: מהקבוצה, מהמשפחה, מהחברים והמנחה.
נזכיר משהו שאנו נתקלים בו לא מעט ויכול לעזור לחלק מהאנשים: חשוב להיות פחות ביקורתיים ושיפוטיים כלפי עצמנו. גמילה מעישון יכולה להיות מאתגרת, לכן טבעי שיהיו קשיים וכן עליות ומורדות. המחויבות לתהליך הגמילה היא החשובה ביותר. גם אם לא נפסיק לעשן, עצם הניסיון הוא הצלחה. זה מאפשר לנו לטעום את השינוי ולבחון האם אנו מעוניינים בו, אם לא עכשיו, בהמשך נגיע מוכנים יותר.

ומי שמתלבט?

מעשנים רבים משוכנעים שאם הם לא בטוחים ב-100% שהם רוצים להפסיק לעשן, אין טעם לנסות. אנחנו כאן להזכיר שגמילה מעישון דורשת מאמץ וכמו כל שינוי גדול, טבעי שתהיה התלבטות. בדיוק כמו כל דבר אחר בחיים, יתכן שנרגיש שמצד אחד אנחנו רוצים להפסיק לעשן ומצד שני אנחנו לא רוצים. המפתח להצלחה האישית עובר דרך ההתלבטות, כך ניתן להבין מה היתרונות ומה החסרונות שבגמילה, לבחון עד כמה אנחנו מעוניינים להפסיק לעשן ומה נרוויח מהמהלך הזה. ברוב המקרים השיח מעלה את המוטיבציה ומעורר מחשבה ופתרונות. לפעמים המסקנה היא שזה לא הזמן המתאים, וגם זה בסדר גמור.

מהן האפשרויות הנוספות שמכבי מציעה למעשנים מלבד סדנאות קבוצתיות?

מכבי מפעילה שני ערוצי ייעוץ פרטני בהתאמה אישית: מרכז טלפוני לגמילה מעישון ושירות גמילה מעישון במרפאת הרופא המטפל.

המרכז הטלפוני לגמילה מעישון קיים במכבי משנת 2009 והוא פועל בהצלחה רבה. מכבי היא הקופה הראשונה שהקימה בישראל שירות טלפוני שכזה. התוכנית כוללת כ-6 שיחות שבועיות עם יועץ קבוע ומקנה כלים יישומיים בתהליך הפסקת העישון ובשימור הגמילה לטווח ארוך. חברים עם מוגבלות בשמיעה ובדיבור יכולים לבצע את התוכנית בהתכתבות. נדרשת הפנייה מרופא המשפחה.

ייעוץ וליווי אישי של רופאי משפחה – השירות ניתן על ידי רופאים שהוכשרו לכך במיוחד וכולל 3-4 פגישות ממוקדות לגמילה מעישון. רשימת הרופאים שעוסקים בגמילה מעישון מתעדכנת מעת לעת ומופיעה באתר מכבי. כמובן שניתן להתייעץ בנושא גמילה מעישון עם כל רופאי המשפחה של מכבי ולבחור את התכנית המתאימה ביותר.

עדות של נגמל בסדנה

עימאד, אב לשלושה בן 40 משפרעם, שלקח חלק בסדנה, שיתף אותנו בתחושות שלו לאחר הסדנה: "מה שלקחתי מהסדנה, זה קודם כל לדעתי החוויה. הכרנו אנשים חדשים ושלי המנחה עזרה לנו מאוד בטריקים שלימדה: איך לדחות את הדחף עשן, איך להפריד בין קפה לסיגריה, איך להתמודד עם הקריז שמתעורר כשלא מעשנים. התרופות לבד לא עזרו, אבל בגלל המפגשים החמים שהיו, הרגשתי שיש לי מעגל תמיכה ואחרי שבוע וחצי כבר הפחתתי כמות משמעותית".

למידע על מסלולי הגמילה מעישון במכבי >

השתתפה בכתבה: אירית מנטש, רכזת קידום בריאות ומנחת סדנאות גמילה מעישון במערך הסיעוד ומקצועות הבריאות, מכבי שירותי בריאות