סבוריאה – קווים לדמותה

האזורים שבהם סבוריאה נוטה להתפתח הם בעלי בלוטות עור המייצרות חלב

אנחנו לא יודעים מה בדיוק גורם לסבוריאה, ואצל חלקנו היא נוטה להופיע ולהיעלם מפעם לפעם, אך טיפול נכון יכול לעזור לשמור על הסימפטומים מינימליים

סבוריאה דרמטיטיס היא סוג של דלקת עור. הסיבה המדויקת להתפרצותה אינה ידועה, אך ייתכן שמדובר בחיידק אשר גדל בשומן שבעור ואינו פוגע ברוב האנשים. חלק מהאנשים מגיבים לחיידק הזה בצורה מסוימת הגורמת להם לדלקות בעור. בכל מקרה, לא מדובר בזיהום עור רגיל, וחשוב מכך – הוא לא מדבק ואי-אפשר לטפל בו באמצעות אנטיביוטיקה.

סבוריאה מתפתחת לרוב אצל מתבגרים ומגיעה לשיאה בגיל 40. היא שכיחה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים, ובכל מקרה היא מופיעה בערך אצל אחד מכל 25 אנשים. אנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה עלולים לסבול מהמחלה יותר מאחרים, אך גם מתח רגשי יכול להחמיר את המצב. שימו לב –היגיינה לקויה אינה גורמת לסבוריאה דרמטיטיס.

אז מה כן?

האזורים המושפעים יותר הם אלו שיש בהם בלוטות עור המייצרות חלב, כלומר אזורים שמנוניים יחסית כגון הקרקפת, המצח, האזור שמסביב לגבה וצדי האף. סבוריאה יכולה להופיע גם באזור החזה, בית השחי, מתחת לשדיים, על איברי המין ומאחורי האוזניים.

במקרים קלים הסימפטום היחיד הוא קשקשים, שלעתים מלווים בקרקפת מגרדת. אם המצב נעשה קשה יותר יכולה להתפתח פריחה המתבטאת בכתמים עגולים, בקשקשים ובעור שמן בכמה אזורים של העור. עלולה להתפתח גם דלקת של תעלת האוזן החיצונית או של העפעפיים. מקרים חמורים הם יוצאי דופן. אם המצב אכן הופך לחמור, יכולה להופיע פריחה אדומה על הפנים, על הקרקפת, על הצוואר, בבית השחי ועל איברי המין.

אז איך מטפלים?

סבוריאה נוטה להופיע ולהסתדר מפעם לפעם, אך טיפול נכון יכול לעזור לשמור על הסימפטומים מינימליים.

שמפו נגד פטריות – משמש לטיפול בקרקפת, בגבות ובאזורים שעירים אחרים. השמפו הורג את החיידקים ולרוב העור חוזר למצבו הנורמלי. יש להשתמש בשמפו 2–3 פעמים בשבוע, ובשאר הימים להשתמש בשמפו רגיל. יש להשאיר את השמפו חמש דקות לפני ששוטפים אותו, ובכל מקרה להישמע להוראות למשתמש.

קרם אנטי-פטרייתי – יכול לשמש לטיפול באזורים אחרים – יש למרוח את הקרם פעם או פעמיים ביום, תלוי בסוג הקרם.

לרוב  נדרשים כשבועיים עד ארבעה שבועות עד שהטיפול עובד, אבל רצוי להמשיך בו גם כמה ימים לאחר מכן. רצוי להשתמש במהלך הטיפול בסבון לא שמנוני ולהימנע ממוצרי קוסמטיקה המכילים אלכוהול.

ברגע שהסימפטומים נעלמו בעזרת הטיפול, אפשר למנוע מהסבוריאה לחזור באמצעות שימוש בשמפו אנטי פטרייתי אחת לשבוע-שבועיים, אם מדובר בסבוריאה בקרקפת. לטיפול בעור, שימוש יומיומי בסבון ובמים עוזר להסיר חלב שמנוני מהגוף ולשמור על כמות חיידקים מינימלית. בכל מקרה, תמיד רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל.

מקור הכתבה:
http://www.patient.co.uk/health/Seborrhoeic-Dermatitis-of-Adults.htm

מידע על סבוריאה בתינוקות