ניקיון פסח: כל ההרגלים שכדאי "להשליך" בדרך לאורח חיים בריא

מסדרים את הבית ומשליכים את מה שלא נחוץ יותר? לרגל האביב ולקראת חג הפסח ד"ר אילן יהושע, מומחה ברפואת משפחה ומנהל המחלקה להתמחות ברפואת משפחה של מכבי שירותי בריאות במחוז הדרום, ממליץ להשליך גם כמה הרגלים מזיקים שהשארתם מאחור תיטיב עמכם ותתרום לבריאות שלכם ושל בני משפחתכם

הנה כמה הרגלים מזיקים לבריאות שכדאי כבר עכשיו "להשליך" ולהשאיר מאחור:

  1. עישון: מעשנים? אם יש הרגל אחד ש"השלכתו" תשפיע לטובה על מגוון רחב של תחומים בריאותיים שלכם ושל בני משפחתכם, זהו כמובן העישון. אם תפסיקו לעשן, תוכלו לא רק להפחית את הסיכון שלכם לחלות במחלות כמו סרטן, מחלות לב, מחלות ריאות ומחלות כלי דם, אלא גם להפחית את הסיכון של ילדיכם לחלות במחלות כמו אסטמה ודלקות אוזניים לצד הגברת הנטייה לאלרגיות. חשוב לדעת כי גם אם אינכם מעשנים בבית או ליד ילדיכם, גופכם פולט לאחר העישון חלקיקים רעילים לסביבה, אשר עלולים להגביר את הנטייה של בני המשפחה לחלות.

לסדנאות הגמילה מעישון במכבי>>

  1. נטייה ל"יושבנות":רבים מאתנו נוטים לשבת לאורך מרבית שעות היום בבית ו/או בעבודה. מחקרים מראים כי הנטייה לישיבה ממושכת מגבירה את שכיחות ההשמנה, את הסיכון לחלות במחלות כגון סוכרת, מחלות לב ויתר לחץ דם ואת הסיכון לפגיעות אורתופדיות. ההליכה והפעילות הגופנית לעומת זאת תורמות לחיזוק העצמות, לאיזון לחץ הדם ולתחושה כללית טובה יותר. לכן מומלץ כחלק משגרת היום להקפיד לקום, לחלץ עצמות ולצאת להליכה קצרה בת כמה דקות אחת ל 2-1 שעות. כמו כן, מומלץ לערוך פעם ביום פעילות גופנית של הליכה בת חצי שעה, בקצב מהיר המביא להאצת הדופק ולשיפור סיבולת הלב-ריאה.

לקבוצות הפעילות הגופנית במכבי>>

  1. אכילת מאכלים עתירי סוכר: סוכר הוא מוצר טבעי חיוני ומשפיע על תהליכים שונים בגוף האדם. עם זאת, צריכה מוגברת של סוכר ושל מאכלים עתירי סוכר עלולה לגרום להשמנה, לסיכון מוגבר למחלת הסוכרת וללחץ דם גבוה. לכן, מומלץ להימנע ממאכלים עתירי סוכר וממשקאות קלים ממותקים המכילים כמות גבוהה של סוכר. בנוסף לכך מומלץ לשמור על תזונה מאוזנת ועשירה בפירות ובירקות, ולהעדיף לאכול דגים על פני אכילת בשר, לצד צריכה של פחמימות מקמח מלא.
    לקבוצות לשינוי אורח החיים, הרגלי אכילה וירידה במשקל במכבי>>
  2. צריכה מוגזמת של אלכוהול: שתיית אלכוהול בכמויות קטנות יכולה להיות מהנה, אך מאחר שמדובר בחומר ממכר ומשכר, מומלץ שלא לצרוך אלכוהול באופן קבוע, ויש להיזהר מפני צריכתו באופן מוגזם. במסיבות או בבילויים קיימת לעיתים נטייה לשתיית כמות גדולה מאוד של אלכוהול בזמן קצר. במצב כזה רמת האלכוהול בדם עולה במהירות, היא מסכנת את השותה ואת סביבתו ומומלץ להימנע ממנה. שתייה מרובה של אלכוהול עלולה להזיק לכבד, עלולה להוביל להתנהגות אלימה, להחמרת דיכאון והיא מגבירה את הסיכון לפתח סוגי סרטן שונים, למשל, סרטן השד, סרטן הגרון או סרטן הוושט. בנוסף לכך, שתיית אלכוהול בגיל הנעורים אינה מומלצת מבחינה בריאותית והיא מהווה גורם סיכון לנזקים מנטליים וגופניים רבים יותר ביחס לשתייה בגיל מבוגר.
  3. מחסור בשינה: אין כמו שינה טובה כדי לפתוח את היום רעננים ומלאי אנרגיה. השינה תורמת לתחושת שביעות הרצון מהחיים, היא משמעותית לבריאות שלנו ותורמת לתהליכים גופניים. חוסר שינה עלול להשפיע לרעה על כל אחד מאיתנו ובכל גיל – הוא מגביר את הסיכון להשמנה, דיכאון, חרדה, עצבנות ואי שקט, ואף פוגע בריכוז עד כדי אבחנות שגויות של הפרעות קשב וריכוז. בנוסף לכך, חוסר שינה מגביר את הנטייה לסוכרת וליתר לחץ דם. איגוד השינה האמריקאי (National Sleep Foundation) ממליץ למבוגרים בגילאי 64-18, להקפיד לישון 9-7 שעות בלילה. כדי לעודד שנת לילה טובה ורצופה מומלץ להימנע משתיית משקאות המכילים קפאין כמו קפה, תה או משקאות אנרגיה. בנוסף לכך חשיפה מוגברת לאור מלאכותי, כולל האור המלאכותי המופץ ממכשירים כגון סמארטפונים וטאבלטים בשעות הלילה, פוגעת ביצור הורמון המלטונין המשרה עלינו שינה, ועלולה לפגוע במחזורי השינה התקינים ולגרום להפרעות כרוניות בשינה. לכן, מומלץ להימנע מחשיפה לתאורה מלאכותית או תאורת מסכים בסמוך לשינה.

חג בריא ושמח!