נורות אזהרה אצל סבתא וסבא

הגיל השלישי מביא איתו שינויים גופניים רבים המשפיעים על רבות ממערכות הגוף וגם על מערכת העיכול ועל חילוף החומרים. התזונה בגיל השלישי חשובה מאין כמוה ומאחר ולפעמים לקשישים עצמם קשה לפקח על בריאותם, עלינו להיות אלה שישימו לב לשינויים שיכולים להעיד על בעיה בריאותית ולדאוג לטפל בה בזמן כדי לחסוך סבל ונזקים בריאותיים. אודליה אברהמי, דיאטנית במכבי, מסבירה לכם מה הן התופעות שצריכות להדליק נורה אדומה ומחייבות התייחסות וטיפול

לרובנו הורים מבוגרים או סבא וסבתא . בגיל השלישי יש תופעות רבות שפחות שכיחות בגילאים אחרים .ערנות של בני המשפחה והקרובים יכולה לשפר את איכות חייהם של יקירנו.

לפניכם מספר נורות אזהרה המצריכות התערבות:

  1. שיעולים בזמן צריכת נוזלים ו/או מוצקים- יכולים להעיד על בעיית בליעה.

שיעול בזמן צריכת מוצקים- מומלץ להחליף מרקם המזון  למרקם קל יותר לבליעה. לדוג' מעבר מעוף לקציצות ברוטב. במידה והשיעולים נמשכים כדאי יהיה לעבור למרקם טחון (מזון שנטחן בבלנדר).

שיעול בזמן צריכת נוזלים- מומלץ להיעזר במסמיך – זוהי אבקה שנועדה לשנות את מרקם הנוזל ולהפוך אותו לקל יותר לבליעה .

צעדים אלה מומלצים עד  לאבחנת קלינאי תקשורת שיבדוק אם אכן מדובר בבעיית בליעה ויקבע את דרגת המרקם וההסמכה הדרושים.

  1. ירידה במשקל– נפוצה בקרב בני הגיל השלישי. איך נבחין? עצמות לחיים בולטות, בגדים גדולים על הגוף, תלונות על שיניים תותבות שלא "מתיישבות" טוב על החניכיים או מכאיבות בזמן האכילה.

כדאי לא להתעלם מתסמינים אלה ולערב בדיקה רפואית . מה אנחנו יכולים לעשות?

פעמים רבות מרקם האוכל קשה והקשיש נאלץ לוותר על המנה הבשרית . מומלץ  להציע אלטרנטיבות רכות יותר כמו דגים אפויים,  קציצות בקר או עוף  עם רוטב סמיך. בנוסף כדאי להמליץ להשאיר את המרק לסוף הארוחה ולהתחיל דווקא במנת הבשר העשירה בחלבון ובברזל.

לעתים בגלל קושי בלעיסה הקשיש מוותר על מנת הפירות. מומלץ להכין שייק פירות אחת ליום.

כמו כן  כדאי לשלב במהלך היום מזונות עשירים בקלוריות כמו אבוקדו, טחינה, חמאת בוטנים, חלבה וכו'  (ניתן גם להוסיף לתוך השייק).

  1. התייבשות– קשישים רבים מאבדים את תחושת הצמא, אחרים נמנעים מלהרבות בשתייה כדי לא לרוץ לשירותים ומסתפקים בשתיית מים רק עם הכדורים. ההתייבשות מתבטאת לא פעם בבלבול ואפאטיות. פעמים רבות מספר כוסות מים גורמות לשינוי משמעותי. מה ניתן לעשות? להציב לסבא וסבתא יעד לסיים שלשה בקבוקים קטנים של חצי ליטר מים  ביום (אלא אם יש מצב רפואי המצריך הגבלת נוזלים כמו דיאליזה וכו'). ניתן גם להיעזר באפליקציית מים בנייד.

(זכרו כי תה וקפה הם לא במקום מים מכיוון שגורמים להשתנה).

  1. עצירות– פעמים רבות זאת גם הסיבה למיעוט אכילה.

להלן מס' דרכים לשיפור פעילות המעיים-

– מומלץ מידי יום לרסק בבלנדר עגבניות ולהוסיף מעט שמן זית .

– מומלץ להשרות במים למשך הלילה  4-5   שזיפים מיובשים  ולשתות המים ולאכול השזיפים יום למחרת.

-לא לוותר על שלל הוויטמינים והמינרלים שיש בירקות .במידה ויש קושי בלעיסה  מומלץ פעמיים ביום לטחון  ירקות בבלנדר וכך להרוויח את הסיבים שבפירות.

-לשתות לפחות 8 כוסות מים ביום.

במידה והפתרונות התזונתיים לא עוזרים מומלץ לערב את הרופא.

סבא וסבתא לא תמיד מתלוננים על המעיק עליהם, פעמים רבות נדרשת ערנות מהסובבים כדי למנוע התדרדרות במצבם. ערנות ותשומת לב לנורות האזהרה שהוזכרו לעיל יכולה להיטיב עם מצבם ולשפר את איכות חייהם של היקרים לנו מכל.

למידע וזכויות של בני משפחה מטפלים