מתקפה מבית

22805-Blog-Photo-NEW_Dor-3-(20316)1

קרה לכם שהתחלתם להתעטש ליד עציצים מסוימים בבית ולא הבנתם למה? כל תזוזה של השטיח גורמת לכם לתחושת צריבה בעיניים ולנזלת? יכול להיות שפיתחתם אלרגיה. ד"ר ולרי טפליצקי, מומחה בתחום אלרגולוגיה ואימונולוגיה, מסביר על גורמים שעשויים לגרום לנו לאלרגיה דווקא בתוך הבית שלנו.

"בכל בית מסתתרים אלרגנים: קרדית האבק, עובש, נוצות, הפרשות של בעלי חיים כגון חתולים וכלבים ועוד. אנשים רבים מופתעים כאשר הם מפתחים תופעות אלרגיות אך חשוב לדעת – אלרגיה אצל בני האדם אינה מולדת, אלא מתפתחת עם השנים. שילוב של נטייה גנטית ושל חשיפה רבה וארוכה לגורמים סביבתיים שונים מגביר את הסיכוי לחוות תופעות אלרגיות".

אם פתחנו אלרגיה, איך מטפלים בה?

"לא תמיד ידוע מדוע התפתחה האלרגיה, אך אם יש תופעות מוגברות של גרד בעור, גרד בעיניים, פריחה, אסתמה, התעטשויות ונזלת שאינן מקושרות עם מחלת השפעת או עם צינון, צריך לאבחן ממה הן נובעות.

"בשלב ראשון יש לגשת לרופא אלרגיה על מנת שיאבחן את המקור. לאחר שנמצאה הסיבה צריך לבודד אותה ולהיערך בהתאם בבית. כמו כן, יש תרופות שאפשר לקחת, קרמים לעור וטיפות עיניים בהתאם להמלצת הרופא המטפל".

ציינת שצריך להיערך בהתאם – למה הכוונה?

"באופן כללי צריך לשמור על ניקיון הבית. באופן נקודתי יותר, כדאי לשים לב מה יש סביבנו, עד כמה זה משפיע על האלרגיה שלנו ואם זה נחוץ, למשל שטיחים. כ-10% מהאוכלוסייה אלרגית לקרדית האבק. שטיחים אוגרים המון אבק ויכולים להיות גורם מפריע מאוד. אם אתם מעצבים מחדש את הבית, מומלץ לחשוב טוב אם יש צורך בשטיח. אם כבר יש שטיח, צריך לדאוג לניקיונו ולשאוב אותו לעתים תכופות. כך גם באשר לצעצועי פרווה של ילדים, לספרים ולריפוד הרהיטים. נוסף, יש לנקות את פתחי האיוורור של המזגנים ולדאוג להסיר את האבק המצטבר.

"בעציצים יש לעתים עובש. יש להסיר עלים יבשים ולדאוג שיהיו במקום מאוורר. גם בספרים עלול להיות עובש, ולכן יש לנער אותם מדי פעם ולאוורר אותם. חדרי אמבטיה הם קרקע פורייה לעובש – המים והחום מגבירים את היווצרות העובש ולכן יש לנקות אותם לעתים קרובות ולדאוג לאוורר אותם כל הזמן. אם יש אלרגיה לבעלי חיים, מומלץ להרחיק אותם מחדר השינה – האלרגנים עלולים להישאר בכריות וזה עשוי להיות מסוכן".