משיבים את הלב לאיתנו

22805-Blog-Photo-NEW_lev-(21637)-6

לאנשים שעברו אירוע לב סיכוי רב לסבול מאירוע חוזר אם הם לא מטפלים בגורמי הסיכון ולמשתתפים בשיקום לב הסיכוי להגיע למצב זה נמוך בהרבה. דוד רוט, קרדיולוג בשיקום לב במרכז הרפואי שיבא, מספר לנו על השיקום ועל חשיבותו

"הגורם העיקרי לאירועי לב הוא טרשת עורקים. יש כמה גורמי סיכון לטרשת – תזונה לקויה, היעדר פעילות גופנית, עישון, כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה, סוכרת ועוד – החדשות הטובות הן שרובם ניתנים לטיפול ולאיזון".

מהי מטרת שיקום הלב?
"המטרה של התכנית היא להביא את כל גורמי הסיכון של אדם שעבר אירוע לב למצב הטוב ביותר, וכך להשיג את הירידה הרבה ביותר האפשרית בסיכון לאירוע חוזר, ממחקרים עולה שהסיכון לאירוע לב חוזר נמוך אצל אנשים שמשתתפים בשיקום לב מאשר אצל אנשים שלאחר אירוע לב  חוזרים הביתה לשגרת יומם ודבקים  בהרגלי החיים שהיו רגילים להם לפני האירוע".

מי זכאי להשתתף בתכנית?
"לפי סל הבריאות, בארץ זכאים להשתתף בשיקום לב מי שעברו התקף לב, צנתור התערבותי עם בלון ותומכן, ניתוח מעקפים או ניתוח מסתם. כמו כן, אנשים עם אי-ספיקת לב ואנשים שעברו השתלת קוצב לב זכאים גם הם להשתתף בשיקום במסגרת סל הבריאות".

ומהי בעצם תכנית השיקום?
"בשיקום מאזנים את כל גורמי הסיכון – הצוות כולל תזונאיות, פיזיולוגים שאחראים להתאים לכל משתקם פעילות גופנית בדרגת קושי ובקצב אידיווידואלי, עזרה פסיכולוגית למי שצריך, יש גם אחיות שאמונות על הנושא וכמובן רופאים קרדיולוגים שבוחנים את הצד של טיפול תרופתי. זוהי תכנית מקיפה שמטרתה לכלול את כל התחומים כדי להוריד את הסיכון לאירוע חוזר עד כמה שאפשר".

וכמה זמן התכנית אורכת?
"התכנית עצמה נמשכת שלושה חודשים עד שנה, אך הכוונה היא כמובן שלאחר מכן המטופלים ימשיכו כל החיים בהרגלים שרכשו בשיקום – מבחינת תזונה ופעילות גופנית. כמו כן עליהם להמשיך להיות במעקב רפואי בקהילה".