איך משחקים בחוף הים יכולים לסייע להתפתחות הילדים שלכם?

מיכל הראל, מנהלת ריפוי בעיסוק מחוזית במכבי, מביאה דוגמאות למשחקים בחוף הים שאתם בטוח מכירים ומסבירה איך זה תורם להתפתחות הילדים שלכם

משפחה משחקת בחוף הים

חוף הים בקיץ הוא אחד ממקומות הבילוי הזמינים והמשפחתיים ביותר. הבילוי המשפחתי המשותף בים הוא מרגש ומגבש ומאפשר התפתחות מתוך הנאה. ההנאה והמשחק מניעים התפתחות ומגבירים את הרצון של הילד להתנסות ולקחת בחלק בפעילויות.

*התוכן שלפניכם מתאים לטווח גילאים רחב (שנתיים ומעלה).
*שימו לב להיות קשובים לרצון הילד/ה וליכולותיו/ה. לתמוך באופן שהפעילות תהיה מהנה עם דגש על עצמאות מקסימלית והובלה של הילד/ה בהשתתפות ההורים.
*ההסברים נוסחו בלשון זכר אך פונים לשני המינים.

להלן מספר דוגמאות לפעילויות מומלצות עם ילדים בחוף הים:

1. למה תורמת בניית ארמונות בחול?

• תחושות, דמיון, תיאום עין-יד: פעילות עם חול לח ורטוב חושפת את הילד לתחושות שונות, מפעילה את הגוף במגוון תנוחות ופעולות, מחזקת את ידיו של הילד, משפרת תיאום עין יד ותיאום בין הידיים, ובעת החפירה והבנייה מעשירה את הדמיון ומאפשרת לילד להוביל וליצור בהתאם לגילו וליכולותיו. הפעילות המשותפת להורים ולילדים מחזקת את הקשר וההנאה.

• התמודדות עם תסכול: הגלים שעלולים לשטוף את הארמון או אפילו ילד שיעבור וידרוך עליו בטעות, מצריכים תכנון היכן לבנות את הארמון ולעיתים לא מותירים ברירה אלא ללמוד להתמודד עם תסכול כאשר הארמון קורס.

• למידת אחריות ותכנון מראש: ניתן להוסיף כמובן דלי וכף, כלי עבודה שמוסיפים מימד של תכנון, תפעול, אחריות ועוד.

• התמודדות עם הצפה רגשית: חשוב לזכור כי ישנם ילדים הנרתעים מתחושות שונות וסביבת הים עלולה להציף אותם. חשוב להיות קשובים ולהציע פעילות מדורגת ומותאמת לרצון הילד.

2. למה כדאי לכם לאסוף צדפים? (מלבד הכיף שבדבר)

• עבודה על קשב וריכוז: איסוף צדפים בחוף הים היא פעילות ממקדת הדורשת קשב ותשומת לב חזותית.

• הבנה של תכונות משותפות ומיון: מדובר בפעילות מרגשת במגוון הממצאים שתתקלו בהם, וניתן גם למיין את הצדפים – מיומנות חשובה של הבנת תכונות משותפות.

• דמיון, מוטוריקה עדינה ותיאום עין-יד: זוכרים את ארמון החול מקודם? לנו לילדים לקשט את הארמון עם הצדפים שאספתם ומיינתם יחד – מה שיקנה להם מיומנות דמיון ומוטוריקה עדינה, ואפשר גם לקחת הביתה ולהשחיל בשרשרת. פעילויות המשפרות את המוטוריקה העדינה ותיאום עין-יד עם תוצר שנשאר למזכרת מהפעילות החווייתית.

3. ציור על החול הרטוב – "הלוח המחיק" של הטבע

עם מקל ארטיק או אפילו עם האצבע ניתן להתנסות באופן מהנה במעין לוח מחיק של הטבע. ציירו ציורים משותפים, למשל: מתחו קוים כדי לתחום את ארמון החול או כתבו את השמות והגילאים של המתגוררים בו. שחקו "איקס-עיגול" ועוד. פעילויות אלו מקדמות את התכנון הגרפי ומאפשרות לילד להתגבר על חשש ותסכול בתחום זה ולהתנסות מתוך משחק והנאה.

4. לא לשכוח לצלם!

כל אחד בתורו מצטלם בתנוחה אותה מביים הצלם. פעילות המצריכה הקשבה והבנת הוראות, תכנון תנועה ויצירתיות. התוצר כמובן יכול להיות מודפס למזכרת מהבילוי המשותף.

ואם אתם כבר בחוף כמובן לא לשכוח להיות חכמים בשמש – אם אתם זקוקים לתזכורת כיצד, אפשר לקרוא פה >>

שיהיה קיץ נעים, בטוח ובריא עם ים של התפתחות!