מרק עוף – האנטיביוטיקה של הטבע

מרק עוף

כל סבתא בעולם מגישה גרסה קצת שונה למרק עוף, אבל כולם יסכימו שמדובר בתרופה הטבעית העתיקה ביותר בהתמודדות עם מחלות החורף. ומאיפה זה בא אלינו? הלכנו לבדוק את המקורות ל"פניצילין היהודי" ויש גם מתכון

סבתות יהודיות ואחרות מסביב לעולם, ממליצות בחום על מרק העוף כתרופה האולטימטיבית למחלות החורף ולכן יש שמכנים אותו גם "הפניצילין היהודי" או האנטיביוטיקה של הטבע. האשכנזים הטיפוסיים מגישים אותו עם אטריות (לוקשלך) או כופתאות (קניידלך), התימנים מתבלים אותו בחוואיג' ומגישים אותו עם חריף, הצרפתים מכינים ממנו ציר המשמש לתבשילים רבים, באיטליה נהוג להגיש אותו עם אורז והיוונים מוסיפים חצילים.

מרק עוף ברפואה הסינית

הרפואה הסינית העתיקה ממליצה על מרק עוף בתוספת בצל וג'ינג'ר. הסינים גורסים כי חימום הגוף מבפנים על ידי מזון בעל טמפרטורה חמה ואנרגיה חמה יתרום לחוסנו ולעמידותו בעיקר מול הקור והרוח המאפיינים את החורף. גם בהודו מרק העוף, בשילוב צמחי מרפא שונים משמש כתרופה לכל דבר.

מרק עוף ברפואה המערבית

כבר במאה ה-12 המליץ הרמב"ם, הרופא היהודי המפורסם על מרק עוף כתרופה להצטננות. לראייה, מחקרים אמריקאים שנערכו בשנת 1978, ולאחר מכן בשנת 2000 הוכיחו שמרכיבים מסוימים במרק העוף מעכבים את פעילותם של נויטרופילים, תאי דם האחראים להתפתחות דלקות. ההסבר לכך הוא שמחלות החורף השונות (ויראליות או חיידקיות) מתבטאות למעשה בדלקת. זו עשויה להיות דלקת גרון, דלקת סינונים, נזלת (שגם היא תוצאה של דלקת) או דלקת בדרכי הנשימה. מרק העוף גורם להאטת פעילות אותם תאי דם הקשורים להתפתחות הדלקת.

תאוריה אחרת מסבירה כי יתכן שזהו החום שתורם להפיכת ההפרשות לנוזליות יותר והפרשתן המהירה מהגוף, אבל השוואה בין מרק עוף לתה עדיין הוכיחה כי במרק העוף יש מרכיבים נוספים חיוניים. בכל מקרה כנראה שהחום והאדים בכל זאת מקלים על קשיי נשימה ושיעול. יתכן כי אלה חומצות אמינו שונות (המצויות בבשר העוף) הגורמות לדילול הנזלת, וגם התבלינים עושים את שלהם בעיקר החריפים שבהם כמו פלפל חריף, שחומרים פעילים בהם הוכחו כבעלי יכולת לטיפול בליחה.

ואיך אפשר בלי? מתכון למרק עוף יהודי קלאסי

מה צריך?

מרכיבים ל-8 מנות:
4 כרעי עוף, מחולקות לשתיים ללא העור
2 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לקוביות
1 בטטה בינונית קלופה וחתוכה לקוביות
4 גזרים קלופים וחתוכים לעיגולים
4 קישואים קלופים וחתוכים לעיגולים
1 שורש סלרי קלוף וחתוך גס
1 שורש פטרוזיליה קלוף וחתוך גס
חצי צרור שמיר קצוץ
חצי צרור פטרוזיליה קצוצה
סלרי עלים קצוץ
2 ליטר מים
מלח לפי הטעם (עדיף מלח ים אטלנטי או כל מלח דל נתרן)

מה עושים?

• רוחצים את העוף ומכניסים לסיר.
• מוסיפים את הירקות, השורשים ועשבי התיבול ומכסים במים.
• מבשלים במשך 40-50 דקות עד שהירקות והעוף מתרככים וממליחים תוך כדי בישול (יש לשים לב לא להמליח יתר על המידה מכיוון שעוף מוכשר מומלח מראש).

להגשה:

לפי עדות ישראל יש שתי וורסיות להגשת מרק. בקרב יוצאי אירופה מגישים בדרך כלל מרק צח ובו אטריות או קניידלך ואת העוף והירקות מגישים בנפרד. יוצאי המזרח לעומת זאת נוהגים להגיש צלחת ובה כל מרכיבי הארוחה וכך הצלחת היא למעשה ארוחה שלמה.

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: ליאורה חוברה – דיאטנית קלינית M.Sc. ומאסטר NLP לבריאות ולהרזיה