מספיק עם הדקירות! ההמצאה שתקל את חיי חולי הסוכרת

22805-Blog-Photo-NEW_Sukeret-(21302)-4

מיליוני חולי סוכרת ברחבי העולם מנהלים שגרת חיים שונה משל סביבתם. הצורך להיות עם "היד על הדופק" בכל הנוגע למחלה, מצריכה אותם להיות במעקב קבוע אחרי רמות הסוכר בדם בכל שעות היממה. בדיקה פשוטה זו היא אמנם לא כואבת מאד, אך היא כרוכה באי נעימות שבדקירה על מנת לקחת דגימת הדם. פיתוח חדש צפוי להקל על חייהם של חולי סוכרת רבים. פנינו לד"ר מריאנה ירון, מומחית לרפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה במכבי, שתסביר לנו קצת יותר על הפיתוח.

יש חולי סוכרת, בעיקר כאלה המטופלים באינסולין, שזקוקים למידע שוטף על רמת הסוכר הנכחית בדם שלהם כדי לקבוע את מינון התרופה בכל טיפול. מדידת רמת הסוכר בדם ע"י גלוּקוֹמֶטר, בעזרת מקלוני אצבע, היא הדרך המקובלת היום לקבלת מידע זה. חולים רבים צריכים לבצע בדיקה זו פעמים אחדות ביום. לאחרונה פותחה מערכת ניטור רציפה של רמת הסוכר (continuous glucose monitoring (CGM) system) אשר מסייעת למטופל לנטר סוכר באופן רציף 24 שעות ביממה מבלי להזדקק לדקירות החוזרות ולשימוש במכשיר הגלוקומטר. מערכת זו אושרה ע"י מנהל המזון והתרופות האמריקני וע"י משרד הבריאות הישראלי,

מערכת זו, הנקראת גם גלוקו-סנסור או סנסור סוכר, מודדת את רמות הסוכר מנוזל רקמות (נוזל ביניים) ומזהה את רמות הגלוקוז בדם בפועל בפיגור מינימלי של דקות ספורות וכן את התנודות שלו.

החיישן מורכב במכשיר זעיר ומוכנס מתחת לעור הבטן, המותניים או הירכיים. הכנסתו היא מהירה ובדרך כלל לא כואבת ומדבקה מחזיקה אותו במקום. החיישן מודד את רמת סוכר ברקמות בכל 10 שניות ושולח את המידע בטכנולוגיָתblue tooth  למכשיר קטן (כחצי מגודלו של טלפון נייד) אשר יכול להיות ממוקם בכל מקום הקרוב בין 3-10 מטר מהגוף ומספק מידע שוטף אחר רמות הסוכר. ניתן להגדיר התראות של רמת סוכר בדם מעל או מתחת לרמה שנקבעה מראש והתראות קצב שינוי רמת סוכר מהיר מידי כלפי מעלה או מטה. התראות אלו שימושיות במיוחד במצבים מסויימים, כגון שחייה, נהיגה, פעילות גופנית או שינה. ואצל אנשים שאינם יכולים לזהות רמת סוכר נמוכה (חוסר מודעות להיפוגליקמיה).

יש להחליף את החיישן למקום אחר על הגוף פעם ב-5-7 ימים תלוי בחברה המייצרת את הסנסורים. הסנסורים הזמינים היום עדיין פחות מדויקים מגלוקומטר כאשר רמות הגלוקוז בדם עולות במהירות. לכן, רוב המומחים אינם ממליצים עליהם לבד אלא רק בשימוש משולב עם גלוקומטר. את התוצאות ניתן לקבל בצורת גרפים וטבלאות המאפשרים לראות מגמות סוכר בדם.

נכון להיום בארץ, הסנסור מומלץ לאנשים הסובלים מסוכרת סוג 1בלבד, מתחת לגיל 18 בהמלצת רופא, ומעל גיל 18 לאלו שסבלו משני אירועי היפוגליקמיה חמורה בשנה האחרונה, או נשים עם סוכרת מסוג 1 המתכננות להיכנס להריון או סוכרתיות הרות, המקבלות אישור ל-18 חודשים.