מכבי מובילה שינוי סביבתי

כדור הארץ

בעקבות יוזמה של מכבי שירותי בריאות, משרד הבריאות הוציא הוראה המחייבת את כל קופות החולים בארץ להוביל תרופות שיצאו משימוש להטמנה בטוחה

"מכבי שירותי בריאות הייה גוף הבריאות הראשון בישראל, ואולי בעולם כולו, אשר לקח על עצמו להציע לכלל הציבור פתרון סביבתי מקיף להשלכה של שאריות תרופות המצטברת בבתים הפרטיים, כשמכבי דואגת להטמנתן הבטוחה" אומרת ד"ר נורית פרידמן מנהלת המחלקה להערכה ולמחקר ומרכזת תחום האחריות הסביבתית של מכבי.

הטמנת תרופות היא דרך בטוחה להיפטר מתרופות שפג תוקפן. כאשר התרופות נזרקות לזבל החומרים הרעילים נספגים באדמה, מחלחלים למֵי התהום ומרעילים את סביבת חיינו. במכבי מצאו לכך פתרון. לפני כשלוש שנים יזמו מהלך של איסוף תרופות והטמנתם באתר המיועד לכך, ברמת חובב.

"עשינו עבודת מחקר בנושא" אומרת פרידמן "אספנו נתונים המצביעים על כך שתרופות מגיעות לקרקע, והחומר הרעיל חוזר אלינו דרך המים ודרך הירקות והפירות שאנחנו אוכלים. יש לא מעט בעיות רפואיות שנגרמות בעקבות הפסולת הכימית". כך לדוגמא מגיעה האנטיביוטיקה למי השתייה ולאדמה, ובהמשך לפירות והירקות. "שאלנו אנשים, עשינו סקרים מקיפים, גם בקרב חברי מכבי וגם בקרב העובדים, מה הם עושים עם התרופות בתום השימוש. מרבית הנשאלים ענו שהם זורקים את התרופות לפח. היו נשאלים שהרגישו שזה לא בסדר אז הם ענו שהם "נפטרים מתרופות ישנות באסלה".

אמנם האחריות לסילוק בטוח של הפסולת הרפואית אינה של מכבי, כשם שרשתות ציוד משרדי אינן אחראיות על מחזור מוצרי נייר, "אנחנו לא מייצרים תרופות אלא רק משווקים אותן", אומרת פרידמן "עם זאת, כגוף מרכזי וגדול, יכולה להיות לנו השפעה מכרעת על הציבור, ובחרנו לקחת אחריות".

פרידמן מספרת שבמסגרת המחקר בדקו במכבי מה יעזור לתהליך ההטמנה הבטוחה ולכך שאנשים לא ישליכו את התרופות לפח האשפה הרגיל. התשובות הובילו להתקנת פחי ברזל מיוחדים ונעולים היטב בקופהבהם ניתן לאסוף את התרופות שפג תוקפן.

לאחר שהתרופות נאגרות במתקנים, מממנת הקופה את עלויות האיסוף. "החברה שבאחריותה לאסוף את התרופות ומוכרת על ידי משרד הבריאות, מבצעת איסוף ממתקנים רפואיים נוספים בארץ", היא אומרת. "תהליך ההטמנה מתבצע ברמת חובב, שם ניתן לבצע הטמנה בטוחה לתרופות".

בעקבות המהלך שיזמה מכבי, פנו אליה מהטכניון, מעיריית ירושלים ומארגונים רבים אחרים, בבקשה לשיתופי פעולה. אך במכבי נאלצו לסרב. "אנחנו נמצאים תחת חוקי הרוקחות שאינם מאפשרים לנו לאסוף תרופות באופן פורמאלי ממקומות שאינם מתקן רפואי", מסבירה פרידמן, "אולם ניתן להביא את התרופות לכל סניף ובית מרקחת של מכבי ואף לבניין ההנהלה של מכבי, שעבר לשם כך הגדרה מחודשת כמתקן רפואי".

דר' פרידמן מספרת שהפרויקט זכה להצלחה רבה. "עשרות אלפי ליטרים של תרופות הגיעו לנקודות האיסוף וזה הפך להיות חלק משגרת השימוש. כמו כן, הפרויקט זכה להד תקשורתי נרחב".

בעקבות מכבי הצטרפו למהלך גם קופות החולים האחרות והחלה פעילות בכנסת, "החל מיצירת מבצעים בכנסת של איסוף תרופות, ועד הובלה להליך חקיקה". ואכן, לפני כמה חודשים יצאה הוראה של משרד הבריאות המחייבת את כל קופות החולים בארץ לאסוף את התרופות ולהביא אותן להטמנה בטוחה.