מיניות בגיל המעבר: איך תמשיכי ליהנות למרות הירידה בחשק?

למרות התופעות שגיל המעבר מביא איתו, אין סיבה שתוותרי על חיי המין שלך. להפך: זו אפילו יכולה להיות תקופת שיא עבורך

מיניות בגיל המעבר

נושא המיניות בגיל השלישי נחשב בעבר טאבו ונשים לא שיתפו בקשיים שהן חוות. היום אנחנו חיות בעידן שבו השיח על יחסי מין השתנה והתפתח ואנחנו יכולות לשתף יותר וללמוד ליהנות מהמיניות בכל גיל. נכון, גיל המעבר נתפס כנקודת מפנה בכל הקשור לתפקוד המיני הנשי, אך חשוב לדעת שעם טיפול נכון אפשר להמשיך לקיים יחסי מין ולחוות אינטימיות. למעשה, יש לכך אפילו חשיבות והשפעה על הבריאות הכללית שלך ושל בן/בת הזוג.

למה זה קורה לנו?

אחת התופעות הבולטות שנשים חוות בגיל המעבר היא הירידה ברמת האסטרוגן שפוגעת בליבידו, בריגוש ובתשוקה. תסמינים אלה גורמים להימנעות מסקס, וכתופעת לוואי מכך פוגעים במיניות ובזוגיות. סיבה נוספת להימנעות של נשים מקיום יחסי מין היא היובש בנרתיק שגורם לכאב בעת המגע. מחקרים מראים כי 42% מהנשים בגיל המעבר מתלוננות על שינויים ועל בעיות בתפקוד המיני.
"פעם, הסקס היה תחום פעיל וחשוב מהחיים שלי, אבל היום זה כבר לא קיים אצלי", משתפת ניקול בת ה-56. "היובש בנרתיק הפך את יחסי המין לבלתי אפשריים עבורי. בשלב מסוים העדפתי פשוט לשים את זה מאחוריי ולוותר על סקס לחלוטין".

הירידה ברמת האסטרוגן משפיעה גם על הנרתיק ומתבטאת בין היתר בהצטמצמות של תאי הנרתיק. לדבריה, אם בגיל הפוריות היו לאשה 30 או 40 שכבות של תאים בנרתיק, בגיל המעבר הן יורדות ל-3 או 4 שכבות. כשנשים מקיימות יחסי מין מופרש נוזל שיוצר סיכוך, כשיש יותר שכבות – יותר נוזל יזרום. אך כשאין הרבה שכבות ותאים יש מעט נוזל ונוצרת תחושה של יובש. השינויים במבנה הרקמה והיובש מלווים בדרך כלל באי נוחות בעת קיום יחסי מין. למרות כל זאת, חשוב לציין שכל אחת חווה את זה אחרת.

גם רמה (60) מספרת על חוויה דומה: "כשנכנסתי לגיל המעבר היו לי בעיקר תופעות שקשורות במצבי רוח. עם הכל הצלחתי להתמודד אבל לא עם היעדר החשק המיני. אני גרושה ובלי זוגיות כרגע והירידה הזאת בחשק מקשה עליי למצוא זוגיות ומשפיעה על המוטיבציה שלי להכיר גברים. בינתיים אני ממשיכה בחיי, אני פעילה ועושה ספורט וזה גורם לי להרגיש חיונית אבל הייתי רוצה לשנות את המצב".

בדומה לתסמינים אחרים, גם במקרה הזה מרבית הרופאים ימליצו על טיפול הורמונלי. במקרה של יובש נרתיקי, ניתן לשלב גם קרמים לשימוש נרתיקי.

אל תוותרי על האינטימיות

"הירידה בחשק לא מפריעה לי, ואני בסך הכל ממשיכה את חיי כרגיל, אבל לבן הזוג שלי זה מפריע", מספרת גלית בת ה-60.
כדי להסביר לבן הזוג מה עובר עלייך אפשר לפנות לאיש מקצוע. אנשים שעוסקים בטיפול מיני יכולים לעזור לכם לתקשר טוב יותר ומספקים סביבה שמאפשרת לדבר בפתיחות.

חשוב להדגיש כי מעבר להנאה ולחיבור הגופני, סקס גם משפיע על הבריאות הכללית. ולראיה, יש מחקרים שמראים קשר בין בריאות כללית לבריאות מינית. סקס עשוי לתרום לשיפור מצב הרוח, למנוע דיכאון, ולסייע בירידה במחלות לב.

תיאום ציפיות

צריך להסתכל על התמונה המלאה. אם יש לך בן זוג שאת אוהבת והוא "רעב" ולא מסופק – גם בו צריך להתחשב וזה דבר שצריך לדבר עליו. אף אישה כמובן לא צריכה להכריח את עצמה אבל חשוב לדבר על הפערים בחשק. לפעמים גם אצל גברים יש ירידה בחשק, וכאן נכנסת הזוגיות לתמונה – איך אנחנו בתוך כל הקונוטציה מלמדים את עצמנו להתענג מחדש ולעשות שינוי והתאמה, וזה מצריך תקשורת.

מה אפשר לעשות?

להבדיל ממה שחשבנו, מיניות דווקא יכולה להיות בשיאה בגיל המעבר. היא כבר לא מאיימת ואנחנו נמצאות בשלב בו אנחנו כבר מכירות את הגוף שלנו היטב ויודעות מה אנחנו אוהבות. טיפול הורמונלי, אוננות, סדנאות, טיפול מיני, מסעות לגילוי המיניות – יש מגוון פתרונות שכדאי לאמץ ולנסות. מיניות היא לכל גיל וחבל לוותר על זה.

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: מיכל שדה, מדריכה למיניות בריאה ורכזת תחום רצפת אגן במכבי שירותי בריאות