מחקר חדש: לעישון במהלך ההריון השפעה ניכרת על כלי הדם של העובר

כבר עברו שנים רבות מאז שעישון בזמן ההריון הפך לטאבו. ידוע לכל כי העישון, אקטיבי ופאסיבי, פוגע גם באם וגם בעובר. אך מהו אותו נזק שנגרם לעובר? ואיך אפשר לדעת שהוא נגרם במהלך ההריון ולא לאחר הלידה? מחקר חדש בחן את הנושא.

המחקר, אשר התמשך על פני 5 שנים, בחן מספר פרמטרים אצל 250 תינוקות כאשר היו בני 4 שבועות בלבד, ופרמטרים נוספים כאשר אלו גדלו והפכו לילדים בני 5.

בגיל 4 שבועות מדדו החוקרים את מידות גופם ותפקוד הריאות של העוללים. כאשר הילדים היו בני 5, החוקרים בדקו באמצעות אולטראסאונד את הגמישות והקשיחות של עורקי התרדמה (קרוטיד) של הילדים, עורק המספק דם למוח.השינוי בעובי וקשיחות העורק מצביעים על נזק שיכול להשפיע על תפקוד כלי הדם ולהוביל בגיל מאוחר יותר לאירועים מוחיים ואף לרמוז על סיכון מוגבר להתקפי לב.

"האתגר היה להראות שההורים באמת עישנו בזמן ההריון ולא נחשפו לסגריות לאחר מכן". הסביר החוקר ד"ר קונו וויטרוואל, פרופ' שותף של הקליניקה לאפידמולוגיה באוניברסיטת אוטרכט בהולנד. על כן, גם בשלב הראשון, שהתינוקות היו בני 4 שבועות וגם כשהיו בני 5 שנים, ההורים קבלו שאלונים שבחנו את הרגלי העישון שלהם במהלך ההריון ולאחריו.

דפנות העורקים של בני החמש, שאמותיהן עשנו במהלך ההריון, היו בכ-19 מיקרונים עבים יותר ו-15% נוקשים יותר מאלה שאמותיהם לא עישנו.המחקר גם מצא, שאם שני ההורים עישנו כשהילד היה ברחם, העורק הראשי היה עבה אף יותר: בכמעט 28 מיקרונים, ונוקשה יותר ב-21% מאשר אצל הילדים שהוריהם לא עישנו במהלך ההריון. לעומת זאת, שינויים אלה לא קרו אם רק האב עישן או אם האם החלה לעשן רק אחרי הלידה.

וויטראוול הסביר את מסקנות המחקר.  לטענתו, כבר ברור כי חשיפת הילד לעישון פאסיבי גורמת לו לנזק בריאותי. אך על פי הממצאים של המחקר, ניתן להבין כי עישון במהלך ההריון משחק תפקיד משמעותי בבריאות התינוק".

"עישון בזמן ההריון הוא רע מסיבות רבות לאם, ובהחלט עבור הילד" אומר וויטרוואל, "הממצאים שלנו מהווים סיבה נוספת להפסקת עישון במהלך ההריון. הרבה נשים אכן מפסיקות כשהן מגלות שהן בהריון, אבל לא כולן כך".

מטרת המחקר לטענת החוקרים היא "לספק עוד פיסת מידע של עדות על החשיבות בהפסקת עישון, בקרב משפחות עם ילדים צעירים ועבור אלו שמתכננים להביא ילדים".

מקור: http://www.m.webmd.com/baby/news/20111223/smoking-pregnancy-may-damage-childrens-blood-vessels