בטיחות ילדים: מהם המזונות הבטוחים לפעוטות וכיצד להגיש אותם?

תהליך למידת האכילה אצל פעוטות הוא מקסים וחווייתי, אבל גם כשמגיע השלב שבו הם אוחזים במזון ואוכלים בעצמאות, יש לנו אחריות מלאה להקפיד על צורת ההכנה וסוגי המזונות שאנו מגישים להם. להלן מדריך להאכלה נכונה ובטוחה בקרב פעוטות עד גיל 6

"אני רוצה לאכול לבד", הוא משפט מוכר שעולה רבות בקרב פעוטות מגיל שנתיים עד גיל שש, המגלים בהדרגה את העצמאות ואף דורשים אותה. הם כבר יושבים לבד בכיסא וגם אוכלים בכוחות עצמם, אבל ההורים עדיין מתלבטים אילו מאכלים להציע ולהרשות לילדם ואילו כדאי להוציא מהתפריט. כל ילד הוא יחיד ומיוחד והעיקר היא ההתאמה האישית לילדכם ולכם וכמובן לשלב ההתפתחותי של הילד. זהירות יתרה נדרשת בקרב פעוטות עד גיל שש, מכיוון שקנה הנשימה שלהם עד גיל זה צמוד מאוד לצינור הוושט, המשמש למעבר מזון ומשקה אל הקיבה ויש חשש שיקדימו קנה לוושט מה שעלול להוביל לחנק.

להלן רשימת הנחיות בטיחות במזון להורים לפעוטות עד גיל שש:

אגוזים ופיצוחים:

אגוזים, שקדים, בוטנים וגרעינים אין להגיש בצורתם השלמה, אלא רק טחונים היטב למשחה חלקה, כממרח (לא כגוש) על לחם.

ירקות ופירות:

• אין להגיש פירות עם גלעינים.
• ירקות ופירות קשים כמו: גזר, סלרי, שעועית ירוקה ותפוח עץ, מומלץ לבשל ו/או לרסק או לחתוך לפלחים דקים מאוד.
• מאכלים עגולים כמו ענבים ועגבניות שרי יש לקלף ולחתוך לאורך. אותה זהירות נדרשת עם מלפפונים (ולחתוך לאורך וללא הקליפה), תפוז (פלחים דקים ועדיף ללא הקרום) וזיתים שלהם מרקם עגול וחלק (שאותם אין להגיש עם גלעינים ולחתוך לאורך).
• ברוקולי להגיש מבושל ורך.

חטיפים וממתקים:

מעבר לתרומה התזונתית הירודה שלהם, אין להגיש פופקורן, חטיפים קשים וסוכריות ומסטיקים בכל צורה שהיא, שכן הם מהווים סכנת שאיפה מוגברת וחסימת קנה הנשימה.
נתחי בשר וגבינה:
• מומלץ לוותר לגמרי עד גיל 6 על הגשת נקניקיות.
• נתחי בשר או גבינה – לחתוך לקוביות קטנות.

ממרחים דביקים:

להגיש כממרח בלבד, להימנע מהגשה בגושים.

פסטה:
אין מניעה להגיש פסטה, רק לשים לב לגודל המתאים ולחתוך לחתיכות נוחות ללעיסה.

הנחיות נוספות:

• יש לשים לב למרקם ולגודל המתאים של המזונות, כזה שהפעוט יוכל ללעוס היטב ולבלוע.
• להימנע מצורה של טבעות.

ועוד טיפ לסיכום: על מנת לעודד את ילדיכם להיות עצמאיים באכילה, הגישו בצלחת שהם אוהבים, תנו להם לבחור במזלג והכפית שהם רוצים ותאכלו ביחד אתם כדי לשמש דוגמא אישית.

המידע בכתבה באדיבות: נירה פלדמן, דיאטנית תינוקות וילדים, מובילה תחום תזונת ילדים ואחראית מרפאה להפרעות אכילה בגיל הרך במכון התפתחות הילד במכבי שירותי בריאות. מחברת הספר: "סודות מהצלחת" איך להאכיל בהנאה פעוטות.