רגע לפני שרצים למיון: מדוע חשוב לפנות קודם למוקד רפואה דחופה?

מסדרון חדר מיון

החום של הילד לא יורד, אישה הרה עם הקאות מרובות או תגובה אלרגית לא רצויה – אלה רק מספר דוגמאות למקרים שגורמים לנו לרוץ לטיפול מידי בבית החולים, אבל האם הריצה למיון תמיד הכרחית? הגר סירוטה, ממונה על תחום מוקדים וטיפולי יום באגף הסיעוד והמוקדים הרפואיים במכבי שירותי בריאות, מסבירה באילו מקרים ניתן להגיע לטיפול במוקדי הרפואה הדחופה (מלר"דים) במקום לרוץ לחדר המיון  

מדוע כדאי לגשת למוקדי הרפואה הדחופה של מכבי רגע לפני שרצים למיון?

הגר סירוטה, ממונה על תחום מוקדים במכבי שירותי בריאות, מסבירה כי המוקדים של מכבי מציעים טיפול מקצועי מאוד על ידי רופאים מומחים ברוב המקרים, בעוד שבמשמרות ערב ברוב חדרי המיון בארץ המענה הרפואי ניתן ע"י מתמחים העובדים תחת עומס רב מאוד.

שנית, סביבת הטיפול במוקדים היא הרבה יותר נקייה ונעימה מאשר בבתי החולים. מכיוון שיש פחות מטופלים ולפיכך פחות צפיפות, יורדים הסיכויים להידבקות במחלות ובזיהומים לא רצויים. בנוסף, יש זיהומים שאופייניים לבתי חולים, אשר הטיפול בהם קשה יותר והסיכוי להיחשף אליהם במרפאות של קופות החולים והמוקד נמוך יותר.

דבר נוסף, תהליך הטיפול והשהות במוקד קצרים באופן משמעותי מאשר במיון. משך ההמתנה מנוטר בכל תחנה בה המטופל נמצא, כך שזמן המתנה ממוצע לבדיקה ראשונית (טריאז') של אחות עומד על 9 דקות, זמן המתנה ממוצע לבדיקה על ידי רופא הוא 23 דקות וסה"כ השהות במוקד מכניסת המטופל ועד יציאתו החוצה עומד על ממוצע של שעה וחצי. עם זאת, צריך לזכור כי כמו בכל שירות דחוף ייתכנו עומסים חריגים בחלק מהזמן.

כמו כן, על מנת לשמור על הרצף הטיפולי, כחלק מתהליך העבודה של המוקד, כל טיפול שעובר המטופל במוקד מתועד בתיק הרפואי והרופא המטפל שלו חשוף לכל המידע בתיק מכבי.

אילו שירותים ניתנים במוקדי הרפואה?

מוקדי הרפואה הדחופה של מכבי כוללים אחיות, מעבדות רנטגן, מזכירות ורופאים מומחים, ביניהם אורתופדיים, פנימאים/רופאי משפחה, רופאי נשים, רופאי ילדים ועוד, והם מחזיקים בכל הציוד שנדרש כדי לתת מענה רפואי דחוף, כמו למשל ציוד ניטור וכן מכשיר מיוחד להדמיית וורידים קשים לאיתור, המתאים לטיפול בילדים.

יתרה מכן, המוקד נותן מענה למגוון גדול של מצבים דחופים במבוגרים, ילדים ונשים, כגון: מחלות זיהומיות בילדים ובמבוגרים, דלקת ריאות, הקאות מרובות בנשים הרות, התקפי אסטמה, תגובות אלרגיות, אבנים בכליות, זיהום בעור, וכן במקרים של חבלות, שברים, נקעים וחתכים המחייבים איחוי.

מתי לא לפנות למוקד?

חשוב לזכור שהמוקד נותן מענה להרבה מקרים דחופים, אך כמובן שיש מצבים שמקומם במיון. מקרים אלה הם למשל חשד לאירוע לבבי או חשד לאירוע מוחי שיופנו באופן מידי למיון ועדיף שהמטופלים ייגשו לשם מראש כדי למנוע עיכוב בטיפול. במידה ויש ההתלבטות האם לפנות למוקד או למיון, ניתן להיוועץ עם אחות במוקד מכבי ללא הפסקה בטלפון (3555*) וכך יופנה המטופל אל המקום המתאים לו מבחינת מצבו הרפואי. בנוסף יש לציין כי חלק קטן מהפונים למוקדים יופנו ע"י הרופא לחדר מיון לאחר הערכה ראשונית, עקב מצב רפואי מורכב.

מוקדי הרפואה הדחופה של מכבי פרושים בכל רחבי הארץ מחיפה והקריות בצפון ועד באר שבע בדרום. בנוסף קיימים מוקדים נוספים עימם למכבי יש הסכם, שהמבוטחים יכולים לפנות אליהם.

  *כל האמור בכתבה מתייחס למוקדי מכבי עצמם.

 לאיתור מוקד רפואה דחופה >>