מוציאים לאור: היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות

יד אוחזת יד שמושיטה עזרה

מדי שנה ב-3 לדצמבר מציינים ברחבי העולם את היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות. יום זה מוקדש לקידום ההבנה כלפי אנשים עם מוגבלות ולעידוד התמיכה בכבודם ובזכויותיהם וכמובן להעלאת מודעות לשילובם בכל היבטי החיים: החברתיים, הכלכליים, הפוליטיים והתרבותיים. מדי יום אנו נתקלים במרכזים הרפואיים בסיפורים מרגשים של התמודדות עם נושאי נגישות שונים. ריכזנו כאן כמה מהסיפורים הללו

כיסא מותאם אישית

האחות קטיה רבינוביץ' ומנהל האחזקה אלדד מור יוסף מהמרכז הרפואי ביבנה, זיהו חברה נמוכת קומה המתקשה לשבת על כסאות ההמתנה בשל מגבלת גובה. בעצה אחת ובשיתוף פעולה מחמם לב, אלדד יצר עבורה כיסא מותאם בגובה.

כרטיס חבר עם כתב ברייל

למכון הפיזיותרפיה של מכבי בגבעתיים הגיעה מטופלת שנעזרת במקל נחייה. כשניסתה לתת לפיזיותרפיסטית המטפלת את כרטיס החבר לפתיחת הרשומה הרפואית, הפיזיותרפיסטית ראתה שהיא "מדפדפת" בין כרטיסים רבים בתוך נרתיק קטן. הכרטיס הראשון שהיא שלפה היה כרטיס אשראי ומיד לאחריו שלפה באורח פלא את הכרטיס הנכון.

כשהמטפלת שאלה אותה איך היא יודעת, כי הרי רוב הכרטיסים חלקים, היא אמרה שיש לה לוגיקה בסדר של הדברים – מה לפני, מה אחרי, וזה לא פשוט, אבל בלית ברירה מסגלים טכניקות. אז עלה הרעיון הפשוט: להדביק מדבקה בכתב ברייל על כרטיס חבר מכבי עם מוגבלות בראייה, שתקל על זיהויו.

ציוד עזר לאחות בקהילה

ד' הצטרפה כאחות למכבי שירותי בריאות במרפאת רמת גן לפני שנה. היא לקוית שמיעה הנעזרת ב-2 מכשירי שמיעה שאותם התאימה והחליפה לפני תחילת עבודתה כאחות קהילה. "נחשפתי לאפשרות קבלת ציוד עזר ובעיקר זכיתי לאוזן קשבת בניסיון אופטימלי לעזרה", היא הסבירה לאחר פגישה עם ממונת הנגישות הארצית והרכזת המחוזית.

תרגום מרחוק לשפת הסימנים

באוגוסט 2018 החל במרכז הרפואי רמות בראשון לציון פיילוט לטובת חברים חירשים דוברי שפת הסימנים. במסגרת הפיילוט ניתן תרגום מרחוק לשפת הסימנים, בהשתתפות רופא משפחה, צוות המשרד, מכון הפיזיותרפיה ומרפאת האחיות. בעקבות השירות המצוין שקיבל במשרד, ביקש חבר חירש לקבל את אותו שירות גם בתורים שנקבעו לו לעובדת סוציאלית ולנוירולוג.

פנייה במייל במקום בטלפון

א' הוא כבד שמיעה וחבר בקופת החולים מכבי סניף פ"ת מיום היוולדו. כשביקש לקבוע תור למרפאת אחיות לצורך קבלת זריקה מיוחדת, התקבלה הודעה על ידי המערכת הממוחשבת שמבקשת לקבוע את התור באמצעות הטלפון. לאחר שפנה למרכז הרפואי בהודעה בדוא"ל , המשיכו לתקשר עמו באמצעות המייל שהפך עבורו לערוץ תקשורת נגיש ונוח לקביעת התורים הללו.

הוספת מעקה נגיש במרחב הציבורי

אל מרכז רפואי מכבי ברחובות הגיע מכתב מאת חברת מכבי עם מוגבלות בת 48 המתניידת עם מקל. במכתב פירטה החברה כי היא מתקשה לעלות במדרון עלייה אשר נמצא בשטח הציבורי שאינו שייך למרפאה. בתגובה צוות הבינוי של מחוז הדרום ומרכז רפואי רחובות, התגייסו למשימה והתקינו מעקה בטיחות במדרון שיסייע לחברים עם מוגבלות בניידות לעלות ולרדת בקלות כשהם מבקרים במקום.