מה עושים כשהילד מגמגם?

22805-Blog-Photo-NEW_Mishpaha-(20794)-3

יכולת הדיבור היא מהמיומנויות הנרכשות החשובות בחייו של אדם. אך לפעמים קורה שילד מתחיל לדבר בזמן, או אפילו לפני הילדים האחרים בגילו ולפתע בסביבות גיל 3 הוא נתקל בקושי לבטא משפטים או חוזר על חלקי משפטים. יכול מאד להיות שמדובר ב"גמגום התפתחותי".

התופעה מתרחשת בדרך כלל בסביבות גיל 3, בשלב שבו הילד עובר ממילים בודדות למשפטים מורכבים יותר. גמגום מסוג כזה מופיע בקרב כ-20% מהילדים בגילאים האלה וזוהי תופעה חולפת. רק אחוז אחד מהילדים יסבול מגמגום בשלבים מאוחרים יותר בהתפתחות.

אפשר להניח שהגורם לתופעה זו היא היכולת המוגבלת של הילד להשתלט על המרכיבים של התפתחות השפה והקוגניציה(התפתחות המוח), לכן דרוש לו עוד זמן לעבד ולהביע בקול משפטים מורכבים.

ישנם מספר ביטויים לגמגום התפתחותי. הוא יכול להתבטא בחזרה על תחילת המילה הראשונה במשפט, או כל מילה. ביטוי נוסף יכול להיות צלילים דוגמת 'אה, אה, אה', או 'וה, וה, וה' בתחילת רצף הדיבור, ניסיון להרוויח זמן לארגן את המחשבה.

בשלב שהגמגום מופיע קשה להעריך אם התופעה תחלוף או תישאר, דבר שעלול ליצור בלבול ולחץ רב אצל ההורים. אם לאחר זמן מסוים התופעה לא חולפת וההורים מודאגים, או שהילד מתחיל לפתח תנועות לוואי כמו דחיפה עם הרגל או תנועות עם הראש (כדי 'להוציא' את הגמגום בצורה שוטפת), כדאי לפנות לקלינאית תקשורת לאבחון וייעוץ. בכל מקרה אם הגמגום לא חולף יש לגשת לקלינאית.

הטיפול יכלול אבחון ועל פיו הדרכה להורים ומעקב אחרי הילד, בהתאם למצב הספציפי של כל משפחה וכל ילד. כך לדוגמא – משפחה בה יש היסטוריה של גמגום תהיה במעקב צמוד יותר של קלינאית התקשורת".

ישנם מספר דברים שניתן לעשות כשנתקלים בתופעה. ראשית חשוב לשמור על אווירה רגועה. ככל שההתייחסות לעניין הגמגום רגועה יותר, כך יהיה לילד יותר זמן להביע את עצמו באופן שקט וממוקד.
חשוב לשמור גם על תרבות הדיבור – כך הילד לא ירגיש לחוץ מזה שעומדים לקטוע אותו, ויהיה לו מספיק זמן לארגן ולבטא במילים את מה שהוא רוצה לומר.

בנוסף, יש לשאול שאלות ממוקדות ומכוונות כמו "שיחקת היום בחצר או בתוך הגן?", כדי שהמשפטים שהילד משיב לא יעמיסו עליו ויהיה לו קל יותר מבחינת השפה ושטף הדיבור (לעומת "מה עשית היום בגן?" שהיא שאלה פתוחה ובעלת תשובה מורכבת יותר).
ולבסוף חשוב לשמור על הקשבה בזמן השיחה, להסתכל עליו ולהשתדל כמה שיותר לא להשלים את משפטיו.

המידע באדיבות שבע שלמון, קלינאית תקשורת במכבי שירותי בריאות, מנהלת תחום דיבור ושמיעה במחוז השרון.