מה אתם יודעים על נזקי העישון?

22805-Blog_photo_NEW_v22
נדמה לכם שאתם כבר יודעים הכול על נזקי העישון, ובכל זאת אנחנו רוצים לנצל את ההזדמנות ולהזכיר לכולנו למה כדאי להיגמל. ד”ר מיכאל ויינפאס, רופא משפחה ויועץ לגמילה מעישון, מפרט על הסכנות

“מובן שמרבית המעשנים מודעים לנזקים וחלקם אף פועלים באופן אקטיבי על מנת להיגמל מההרגל המגונה. למרות זאת, עוד ועוד אנשים מתחילים לעשן ולצערנו לא מעט מהנגמלים חוזרים לסורם. חשוב גם לזכור שהמעשן פוגע לא רק בעצמו, אלא גם בסביבה שלו – כשאדם שאינו מעשן נמצא בפאב או בחדר מלא בעשן סיגריות, הבריאות שלו נפגעת גם כן”.

כשחושבים על נזקי העישון, חושבים מיד על סרטן. אך יש נזקים נוספים.
“נכון. התופעות המוכרות ביותר הן מחלת הסרטן ומחלות במערכות הנשימה, הלב, כלי הדם והריאות, אך יש נזקים נוספים.
“אם נתמקד בחלל הפה – נקודת המפגש הראשונה עם עשן הסיגריה – נראה כי למעשנים יש סיכוי גבוה לפתח דלקות חניכיים. מובן שדלקות כאלה משפיעות על החלמה מטיפולי חניכיים, מהשתלות שיניים ועוד.
“גם העור שלנו נפגע. אמנם זה לא עניין של חיים או מוות, אך העישון גורם לגירויים בעור ומעלה את הסיכוי לפתח פסוריאזיס.
“נשים המבקשות להרות עלולות לחוות קשיים. העישון פוגע בפוריות האישה והסיכויים להיכנס להריון אצל מעשנות נמוכים ב-10%–40% בכל מחזור טיפול, לעומת נשים לא מעשנות. נשים שעוברות טיפולי הפריה חוץ-גופית עשויות להגיב טוב פחות לטיפול מנשים שלא מעשנות. מובן שגם פוריות הגבר נפגעת – העישון מוריד את איכות הזרע ואת ספירת הזרע”.

ומה לגבי עישון פאסיבי?
“מעשנים צריכים לזכור תמיד שהם פוגעים לא רק בעצמם, אלא גם בסביבה שלהם. יש בידם כלי נשק של ממש. ילדים להורים מעשנים עשויים לפתח בעיות נשימה, ועישון בזמן ההריון וחשיפת התינוק לסביבה מעשנת מעלה את הסיכון למוות בעריסה.

מודעות לנזקים והפנמתם יכולים לעזור בתהליך הגמילה. לכל אחד מתאים טיפול אחר – הפסקה עצמאית, סדנאות דרך הקופה או ייעוץ אישי. לא חשוב במה תבחרו, העיקר שתפסיקו לעשן!”