הכי פופולרי הוא לא בהכרח הכי טוב: מה אמצעי המניעה היעיל ביותר בשוק כיום?

גלולות למניעת היריון וקונדומים

קונדומים, גלולות או התקן תוך רחמי? לכבוד היום הבינלאומי לאמצעי מניעה, ד"ר יעקב סגל, מומחה ביילוד וגינקולוגיה במכבי, מסביר על הסוגים השונים של אמצעי המניעה הקיימים בשוק ועל רמת האפקטיביות שלהם במניעת הכניסה להיריון

בעולם המערבי נשים צעירות מתחילות לקיים יחסי מין בגילאי 16-17 ומגיעות לגינקולוג לבקש אמצעי מניעה. רובן מגיעות מהאוכלוסייה החילונית, חלקן מהדתית ובקרב האוכלוסייה החרדית המקרים מועטים מאוד, שכן לא נהוג לעשות שימוש באמצעי מניעה באוכלוסייה זו.

מה אמצעי המניעה המומלץ ביותר?

הגינקולוגים מציגים למטופלות את כל סוגי האמצעים הקיימים בשוק החל באמצעים מכניים כמו קונדום ודיאפרגמה ועד גלולות לנטילה יומיומית, בהתאם למצבן המשפחתי, גילן, רקע רפואי וכו'. הקהילה המקצועית הבינלאומית מעניקה לכל אמצעי מניעה דירוג מספרי לפי ה-pearl index שלו, נוסחה לחישוב יעילות אמצעי המניעה שניתנת לאחר ניסויים ומחקרים בשטח.

הנוסחה לוקחת בחשבון 4 פרמטרים עיקריים:

• מספר החודשים שבהם נחשפו נשים לאותו אמצעי במחקר
• מספר ההריונות
• סיבת עזיבת המחקר
• מספר הילדים בהיריון יחיד

התוצאה שמתקבלת משקפת את אחוז הנשים שיכנסו להיריון בשימוש קבוע בצורה מסודרת בתוך שנה בשימוש באותו אמצעי מניעה. ככל שהתוצאה נמוכה יותר, כך קטן הסיכוי להיכנס להיריון בשימוש באמצעי זה.

הנקה

בסמוך ללידה ובזמן ההנקה יש הפרשה מוגברת של הפרולקטין, הורמון החלב. הורמון זה הוא אנטי אסטרוגני והוא מוריד את הסיכויים להרות. ככל שמתרחקים מהלידה, הסיכוי להרות עולה שוב גם אם האישה ממשיכה להניק ולכן אין להסתמך על שיטה זו כשיטה מהימנה למניעת היריון.

ספוגית

הספוגית היא אמצעי המשלב חסם וקוטל זרע ופועלת בשני אופנים: היא מוחדרת לנרתיק וחוסמת את צוואר הרחם בפני תאי הזרע, והיא ספוגה בקוטל זרע הפוגע בתנועת תאי הזרע. מחדירים אותה לפני קיום היחסים. יש ספוגיות שמגיעות עם גומייה המקלה על הוצאתן מהנרתיק. חשוב לציין כי הספוגית אינה מספקת הגנה מפני מחלות מין.

ה-Pearl Index של הספוגית: 32

נר נרתיקי

קוטל זרע המוחדר לנרתיק לפני קיום יחסי המין.

ה-Pearl Index של הנר: 28

תכנון טבעי

ישנה אפשרות להשתמש בערכות ביוץ, שבודקות מתי יש עליית חום וסביב התקופה הזאת נמנעים מקיום יחסי מין.

ה-Pearl Index של התכנון הטבעי: 24

משגל נסוג

בשיטה זו הגבר מוציא את הפין מנרתיק האישה לפני רגע השפיכה.

ה-Pearl Index של המשגל הנסוג: 22

דיאפרגמה

שימוש בדיאפרגמה, אמצעי מניעה בצורת כיפה העשוי סיליקון רפואי, אותו מחדירים לנרתיק האישי לפני קיום היחסים, מחייב שילוב בחומר קוטל זרע בחלקה החיצוני והפנימי, כדי למנוע את כניסתו של הזרע לרחם ולהפרות את הביצית.
הגינקולוגים מתאימים לכל מטופלת את גודל הדיאפרגמה שיכסה את שטח צוואר הרחם שלה. המטופלת מצדה, צריכה ללמוד לשים אותה בצורה נכונה. מדובר בהתקן לא קבוע, אלא פר שימוש, מה שעשוי לפגוע בספונטניות שבקיום היחסים.

ה-Pearl Index של הדיאפרגמה: 12

קונדום

אחד משני אמצעי המניעה היחידים שבשימוש הגבר. אחוזי היעילות של כל קונדום וקונדום משתנים בהתאם לסוגים והמותגים השונים.

ה-Pearl Index של הקונדום: 9 בממוצע

הקונדום הנשי

הקונדום הנשי דומה מאוד לקונדום הגברי רק שהוא רחב יותר וגדול יותר כדי להתאים למבנה האנטומי של האישה. הוא מרפד את הנרתיק מבפנים ומתרחב בזמן קיום יחסים. בחלקו הפנימי ישנה טבעת גמישה המסייעת בהחדרתו לנרתיק ומקבעת אותו בעת קיום יחסי המין. בחלקו התחתון ישנה טבעת נוספת שנשארת מחוץ לנרתיק ומכסה את שפתי הפות. בטיחותו מקבילה פחות או יותר ליעילותו של הקונדום הגברי.

ה-Pearl Index של הקונדום הנשי: 10 בממוצע

התקן תוך רחמי

למרות המוניטין המפוקפק שלו, החברה הבינלאומית לאמצעי מניעה ממליצה על התקן תוך רחמי כאמצעי הכי טוב למניעה, ועם זאת עדיין בישראל מרבית הצעירות מבקשות מרשם לגלולות שהן האמצעי הפופולרי ביותר. עם השנים ועם ההתפתחות הטכנולוגית בתחום, ההתקנים הפכו נוחים יותר לשימוש, הם מגיעים במגוון גדלים שיכולים להתאים לכל אחת, וחלקם מכילים הורמונים וחלקם לא.

ישנם 3 סוגים שמכילים הורמונים והם נחשבים יעילים יותר במניעת היריון: "ג'אנט", "קיאלינה" ו"מירנה".
ב-"מירנה" לעתים אחוז קטן מהחומר נספג בדם ויכולה להיות תופעה של גודש בשדיים, ציסטות בשחלות והופעה של פצעי בגרות ב-12 אחוז מהמקרים.

ה-Pearl Index של ההתקן ללא הורמונים: 0.6 התקן עם הורמונים: 0.3

גלולות למניעת היריון

לפני שהגניקולוג מציע למטופלת גלולות מכל סוג, עליו להתחשב במצבה הרפואי, מחלות הרקע, בסיפור המשפחתי ולפיכך להחליט מה לרשום לה.
רוב הגלולות מכילות את ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון יחד והן נחשבות ליעילות מאוד במניעת היריון.

ה-Pearl Index של הגלולה המשולבת נמוך מאוד: 0.3

לאחר הנקה או במקרה של מטופלת שאינה מגיבה טוב לאסטרוגן, הגניקולוגים רושמים גלולות עם פרוגסטרון בלבד עם אינדקס זהה.
החיסרון בנטילת גלולות, הוא כמובן תופעות הלוואי. לגלולות למניעת היריון רשימת ארוכה של תופעות לוואי כמו עלייה ברמת הכולסטרול, ירידה בחשק המיני, דיכאון ועוד. כל תופעת לוואי מופיעה בעלון לצרכן, כאשר התופעות השכיחות ביותר הן הפרעה בקרישיות דם במקרה החמור ביותר, וירידה בחשק המיני.

גלולות ועישון

למטופלת המעשנת באופן סדיר וקבוע אסור בתכלית האיסור לרשום גלולות בכל גיל. שימוש בגלולות יחד עם סיגריות מעלה את הסיכון ליצירת קרישי דם במוח, בגפיים, בראות, במעיים פי 8 ועד פי 20.

פספוס גלולה

את הגלולות יש להקפיד ליטול באותו חלק של היום, לאו דווקא באותה השעה. אם מחליטים בבוקר אז להתמיד בבוקר וכן הלאה. אם ישנם ימים שבהם מתעוררים מאוחר יותר אז מיד עם הקימה. בעיקרון אם מפספסים גלולה ונזכרים מאוחר באותו יום יש לקחת אותה בכל מקרה. אם שוכחים במשך יום שלם והגיע הזמן לקחת את הגלולה הבאה, יש לקחת אותה בלבד ולא לקחת שתיים ביום. את הגלולה שנשכחה יש לזרוק. פספוס זה מוריד את אחוזי היעילות של הגלולה (כך שהפרל אינדקס עולה). אם לוקחים שתי גלולות ברצף, יש להפסיק את הטיפול, לקבל ווסת ולהתחיל חפיסה חדשה לאחר קבלת הווסת.

הגלולה של היום שאחרי

גלולה זו מכילה מינון גבוה של אסטרוגן, הפוגע ברירית הרחם ומונע מההיריון להשתרש. לגלולה זו תופעות לוואי כמו גלולות ואף יותר בגלל המינון הגבוה של ההורמונים בה.

מדבקה וטבעת

את המדבקה מצמידים לעור בדיוק כמו פלסטר והיא מכילה הורמונים כמו בגלולות. הטבעת עשויה חומר פלסטי גמיש ושקוף והינה בקוטר 5 ס"מ בעובי 4 מ"מ. מחדירים אותה לנרתיק ביום הראשון של הווסת והיא כמעט אינה מורגשת, ממש כמו טמפון. היא נשארת שם במשך 3 שבועות, ולאחר 3 שבועות יש לעשות הפסקה של שבוע ואז תופיע הווסת. לאחר סיום הווסת מחדירים טבעת חדשה וכך הלאה. ניתן גם להוציא את הטבעת לעד 3 שעות מבלי לפגוע ביעילותה.
ההבדל בתופעות הלוואי בין אמצעים אלה לבין הגלולה, היא דרך הספיגה. בעוד הגלולה עוברת דרך מערכת העיכול והכבד, המדבקות והטבעת נספגות ישירות בדם.

ה-Pearl Index של המדבקה והטבעת: 0.3

זריקות

למי שאינה נוטלת גלולות באופן קבוע, ניתן לקבל זריקות "סיאנה" המכילות פרוגסטרון וטובות ל-3 חודשים של מניעה.
ה-Pearl Index של הזריקה: 0.2

עיקור

ניתוחי עיקור הם אמצעים ותיקים ויעילים למניעת הריון. ניתן לבצע ניתוח עיקור הן לגברים והן לנשים. חסרונם של ניתוחים אלו שאינם הפיכים במרבית המקרים, ולכן יש לשקול היטב את משמעות הניתוח על כל היבטיו טרם קבלת החלטה. כשמדובר באישה, ניתן לקשור את החצוצרות (אינדקס 0.5) וכשמדובר בגבר הפרוצדורה היא קשירת חבל הזרע (אינדקס 0.1).

שתל תת עורי

שתל תת-עורי הוא אמצעי ארוך טווח המכיל הורמונים, ונמצא יעיל ביותר למניעת היריון. כיום הוא אינו משווק בישראל.
ה-Pearl Index של השתל: 0.05

לסיכום

כל גניקולוג ממליץ על טיפול למניעת היריון בהתאם לגיל המטופלת, מצבה הרפואי, מחלות הרקע והסיפור המשפחתי שלה. כל מטופלת שמקבלת טיפול באמצעי מניעה, חייבת לעמוד בקשר עם הרופא המטפל ולדווח על תופעות חריגות לאחר השימוש. בכל שיטה שבוחרים, מומלץ בכל גיל להשתמש גם בקונדום על מנת למנוע העברה של מחלות מין, כשמדובר במין מזדמן, ובכלל ההמלצה של החברה הבינלאומית למחלות זיהומיות בארה"ב, כאשר יש פרטנר חדש, מומלץ להשתמש בקונדום במשך חצי שנה עד להכרה של בן/בת הזוג ורק אז לשקול יחסים ללא שימוש בקונדום.