מדד הלחץ

yoga

אורח חיים לא בריא, משקל עודף וחוסר פעילות גופנית משפיעים על הבריאות, אולם מסוכנים יותר לחולי סוכרת, מכיוון שהם עלולים לגרום להתפרצות המחלה. לסוכרת אמנם יש גורם גנטי מולד, אך מחקרים מראים כי ישנו קשר ישיר בין הורמון האינסולין להורמוני הסטרס המופרשים בעיתות מצוקה ומתח. 

בדרך-כלל הורמון האינסולין מוריד את רמות הגלוקוז בדם והפרשתם של הורמוני הסטרס מעלה את רמת הגלוקוז. פעולה זו מנוגדת לפעילות הורמון האינסולין, האחראי על ויסות רמות הסוכר בדם. מצב זה גורם לירידה בפעילות האינסולין, וכתוצאה מכך לעלייה ברמות הסוכר בדם. שינויים אלו לא מפרים את איזון רמת הסוכר בדם בקרב אנשים בריאים. לעומת זאת, אצל בעלי נטייה גנטית לסוכרת, סוכרת גבולית או בעלי סבילות נמוכה לגלוקוז קיים סיכון לפתח במצב זה סוכרת.

סוכרת גבולית (הקרויה גם סוכרת סמויה) מוגדרת כאשר הגוף מייצר אינסולין בשגרה, אך מתקשה לייצר כמות גדולה ומהירה של אינסולין, ולכן בבדיקת סוכרת רגילה לא יתגלו ערכים יוצאי דופן ברמת הסוכר בדם.

בשנים האחרונות נוסף לגורם הסביבתי המשתנה ישנו גורם הקרוי "אירועים חריגים". על פי נתוני האגודה הישראלית לסוכרת מדובר במקרים של לחץ נפשי או גופני, סטרס ועומס יתר על הגוף, הגורמים להתפרצות המחלה. עוד עולה מהנתונים, כי שליש מחולי הסוכרת הסמויה יהפכו להיות סוכרתיים תוך עשר שנים, שליש יישאר באותו המצב ושליש יבריא ממנה.

על-מנת לאבחן סוכרת סמויה יש לבצע בדיקת העמסת סוכר. הנבדק שותה כוס מים עם כמויות גדולות של סוכר (בין 75 ל-100 גרם). מטרת הבדיקה היא לבדוק מהן רמות הגלוקוזה בדם בזמנים שונים, בהתאם לסטנדרט בין-לאומי, לאחר שתיית מי הסוכר. הגורמים העיקריים המשפיעים על הפיכת מצב סוכרת סמויה לגלויה הם: גיל, משקל עודף וסטרס.

תתחילו להירגע

על-מנת לשמור על בריאות טובה ולמנוע התפרצות סוכרת, כדאי לשמור על אורח חיים בריא, תזונה נכונה ומשקל תקין. בנוסף, מומלץ לעבור בדיקת העמסת סוכר כדי לבדוק את סבילות הגוף לעודף גלוקוז, ובעיקר להוריד את רמת הלחץ הנפשי והגופני בבית ובעבודה. חיים רגועים יותר יובילו לחיים בריאים יותר.