מדבק, אבל פחות: איך תפחיתו את סיכויי ההדבקה בקורונה?

סיכויי ההדבקה בנגיף קורונה שונים ממקום אחד לשני וקיימת הרבה אי בהירות בנושא

לאן אפשר ללכת, ומאיזה מקומות כדאי להימנע? ננסה לעשות לכם קצת סדר בבלאגן

נתחיל מהסוף, וירוס קורונה חדש יחסית בעולם ולכן המידע שלנו עליו מוגבל ונלמד תוך כדי תנועה, מה שאנחנו כן יודעים זה שכדאי להישמר.

ובכל זאת ישנם כמה דברים שידועים לנו, בראש ובראשונה אנחנו יודעים שהנגיף עובר בהעברה טיפתית, שזה מצב שבו טיפות ממערכת הנשימה של אדם חולה באות במגע עם רקמות ריריות של אדם בריא, באופן ישיר או דרך מגע במשטחים מזוהמים, וגורמות ל"הדבקה" של האדם הבריא בנגיף.

כיצד תפחיתו את סיכויי ההדבקה?

נשארים בחוץ
השתדלו לקיים את הפעילויות שלכם בחוץ. ארוחות עם חברים, פגישות עבודה, אירועים. הסיכוי להידבק באוויר הפתוח נמוך משמעותית מהסיכוי להידבק בחלל סגור. אם בכל זאת אין ברירה וחייבים להישאר בפנים, הקפידו לאוורר היטב את החלל, ואם אפשר להימנע ממזגן עשו זאת, שמרו על ריחוק חברתי ועטו מסכה

עוטים מסכה
המסכה לא מונעת הדבקה, אך מפחיתה את הסיכוי להידבק, במיוחד במקומות סגורים ולכן חשוב להקפיד על עטייתה, ובמיוחד ליד אנשים בסיכון – קשישים ואנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה.

מתאמנים באווויר הפתוח
חדרי כושר הם מקומות סגורים, שבהם לא עוטים מסכות מצד אחד, ומצד שני מבוצעות בהם פעולות שדורשות מאמץ, מה שגורם לנשיפה חזקה של אוויר ומגדיל את הסיכוי להעברה טיפטית במקרה של אדם חולה לכן מומלץ להתאמן באוויר הפתוח ולבד במידת האפשר. בכל הנוגע לשחייה, בבריכות יש ריכוז גבוה של כלור שמקטין משמעותית את הסיכוי להידבק. .

מתפללים לחיסון
תפילה בבתי כנסת בדומה לשהות בחדרי כושר, כוללת נשיפה והוצאה רבה של אוויר בגלל השירה מה שמעלה את סיכויי ההדבקה בחללי תפילה, בדומה להופעות ומקהלות ולכן רצוי לקיים אותה בחוץ. במידה שהתפילה נערכת בחלל סגור יש להקפיד על מיעוט אנשים, שמירת מרחק ועטיית מסכות, וכמובן לאוורר היטב את המקום. ולכן השנה בחגים, כדאי שנכוון את התפילות למציאת חיסון בקרוב.

חוגגים בקטן
אין כמו לחגוג עם חברים ומשפחה, אבל בתקופה הזו מומלץ להקפיד על מיעוט משתתפים באירועים. הקרבה והאכילה המשותפת הם כר פורה להדבקה, אם בכל זאת רוצים לחגוג, השתדלו לעשות זאת באוויר הפתוח והקפידו על כללי הריחוק והמסכות.

מאחלים לכם שנה טובה ובריאה!

הייעוץ המקצועי לכתבה באדיבות ד"ר שירלי שפירא בן דוד, מומחית לרפואת משפחה ומחלות זיהומיות במכבי שירותי בריאות