מגבירים את הווליום

נערות מאזינות למוזיקה

שיעורם של בני הנוער הסובלים מפגיעה בשמיעה קפץ בשליש ב-15 השנים האחרונות. למה זה קרה? ואיך אפשר למנוע את זה? ד"ר משה חייצ'יק, כירורג ומומחה אף-אוזן-גרון, מסביר

אחד מכל חמישה בני נוער בארצות הברית סובל מליקוי שמיעה, כך עולה ממחקר אמריקאי שנערך בקרב אלפי בני נוער בני 12–19. בהשוואה לתוצאות משנות ה-90, עולה כי שיעורם של בני הנוער הסובלים מפגיעה בשמיעה קפץ בשליש ב-15 השנים האחרונות, מ-15% ל-20%.

רוב מקרי אובדן השמיעה היו באוזן אחת, מה שגרם לחוקרים לשער כי אחד הגורמים המשמעותיים לפגיעה הנרחבת בשמיעה של בני הנוער הוא הפופולריות הגוברת של מכשירי המוזיקה האישיים דוגמת אייפוד. נוסף על כך, הדעה הרווחת היא שיש ירידה קולקטיבית בשמיעה בשל רעשי סביבה מזהמים: כלי תחבורה כבדים, מזגנים, מטוסים, צפיפות אוכלוסין ועוד.

ד"ר משה חייצ'יק, כירורג ומומחה אף-אוזן-גרון, מאשר את המסקנות העגומות ומסכים כי בני נוער וילדים חשופים היום, כמו כולנו, לסביבה רועשת יותר מאי פעם. יתר על כן, בשנים האחרונות יש יותר ויותר אמצעים טכניים שמאפשרים לאוכלוסיית היעד הצעירה לצרוך מוזיקה בצורה זמינה ובאיכות משופרת, ולמשך שעות רבות יותר.

"אם לפני כמה שנים רק נגני MP3 סיפקו עוצמה מסוימת", הוא מסביר, "היום כל מכשיר סלולר בסיסי מכיל בתוכו נגן. בני 9–10 עם סלולרי או אוזניות מסתובבים ברחוב ושומעים מוזיקה, והמתבגרים יושבים ומכינים שיעורים עם אוזניות, ותוך כדי כך 'מפציצים' את אוזניהם במוזיקה אלקטרונית. הם לא נהנים מזה בווליום נמוך. הם רוצים להרגיש את הוויברציות ואת הבאסים.

"מעבר לזה, הצעירים יוצאים הרבה למועדונים ולהופעות, ובאירועים חברתיים כאלה ממש צריך אטמי אוזניים בגלל הרעש החזק. אפילו הפעלות יום הולדת לילדים צעירים נערכות בווליום גבוה. הכול רועש יותר. בעבר הסובלים מבעיות שמיעה היו אנשים מקבוצת גיל מסוימת שעבדו בתעשייה או בסביבה רועשת. היום מגיעים אליי לא מעט בני נוער שמספרים שהם היו בסוף השבוע בהופעה ומאז הם מסתובבים עם צפצופים באוזניים".

האם אפשר לקבוע מאיזו רמת חשיפה לרעש נוצרת פגיעה בשמיעה, ולו זמנית?

"יש נוסחאות לקביעת אחוזי נכות שקובעות כמה שעות ביום מותר להיות חשוף לרעש, ולאיזו עוצמת דציבלים. אבל במועדונים לדעתי אין שום פיקוח או מדידה. לא תלוי בשום מקום שלט: 'כאן מנגנים בעוצמה של 100 דציבל, ואם תהיו חשופים לזה במשך יותר משעה יהיה לכם נזק בלתי-הפיך'. זה לא קיים".

כיצד אפשר להימנע מבעיה זו?

"מומלץ להסביר לנער או לנערה את הנזק לטווח הארוך שעלול להתקבל מהאזנה ממושכת למוזיקה בעוצמה גבוהה ולהגביל את רמת העוצמה ואת משך החשיפה למוזיקה רועשת".