מאה ימים של שיעול – הכל על מחלת השעלת

22805-Blog-Photo-NEW_Mishpaha-(21220)1

החיידק בּוֹרדֶטֶלָה פֶּרטוּסיס (Bordetella pertussis) הוא האחראי למחלת השעלת, המתבטאת בשיעול התקפי ממושך. השעלת זכתה לכינוי המפוקפק "מחלת מאה הימים" בשל משכה הרב. בעבר – היוותה המחלה גורם מספר 1 לתמותת תינוקות. מאז הוכנס החיסון לשגרה חלה ירידה דרמטית בתחלואה ובתמותה מחיידק זה. ד"ר אבישי קרן, מומחה ברפואת ילדים במכבי מסביר.

באיזה גיל נדבקים בה?
המחלה מועברת בקלות רבה וניתן להידבק בה בכל גיל. ילדים קטנים נמצאים בקבוצת סיכון מוגבר, בהם סיבוכי השעלת נפוצים יותר.

כיצד נדבקים?
ההדבקה מתרחשת בעיקר בסוף הקיץ ותחילת הסתיו (מרבית המקרים בין יוני לספטמבר) ומגיעה עד ל-90% כאשר נמצאים סמוך לאדם הסובל משעלת. ההדבקה היא דרך הטיפות המופצות באוויר הננשף מנושא החיידק או במגע ישיר עם הפרשותיו ולכן מתרחשת בעיקר בעת שהייה בחלל סגור פנים מול פנים יחד עם אדם הסובל משעלת. בתינוקות רבים המקור להדבקה הוא קרוב משפחה החי בבית בסמיכות לתינוק.

מה הם התסמינים?
תהליך ההדבקה נמשך כ-3-12 ימים, בהם החיידק עובר אינקובציה ומתרבה בתוך הגוף של הנדבק. לאחר מכן מתחילים הסימפטומים להופיע והם נמשכים לתקופה ממושכת, לעיתים עד חודשיים-שלושה.
בדומה למחלות ויראליות רבות, השלב הראשון של הסימפטומים הוא "השלב הקָטָרָלי". בשלב זה מופיעים נזלת, ליחה, שיעול, הפרשה מהעיניים, לעיתים בליווי חום.
השלב הבא הוא השלב ה"פָּרוֹקסיזמָלי", אותו מאפיין שיעול התקפי. תינוקות קטנים עלולים להאדים ולהכחיל תוך כדי שיעול. בסופו של התקף השיעול, יש ניסיון להכניס אויר מהר אל הריאות וכניסת אוויר מהירה זו דרך דרכי אויר בצקתיות נשמעת רעשנית וקרויה "whooping".  לעיתים רבות השיעול מלווה בהקאה בסופו (בילדים, שיעול מלווה בהקאה תמיד צריך לעורר חשד לשעלת). שלב שלישי הוא שלב ההחלמה הכולל שיעול כרוני, פחות התקפי, ונמשך בממוצע כ-6 שבועות.

מהו הטיפול/חיסון?
המניעה היעילה והחשובה ביותר היא באמצעות חיסון  הקרוי גם "הזריקה המחומשת": זריקה אחת, הניתנת בגיל חודשָיים ואח"כ 3 זריקות דחף (בגיל 4 ח', חצי שנה ושנה), כוללת חיסון נגד שעלת, דיפתֶריה, טֶטָנוּס, שיתוק ילדים ודלקת ריאות. תופעות לוואי אפשריות הן גירוי במקום מתן החיסון, חום ובמקרים מאוד נדירים פגיעה חולפת במערכת העצבים.
במקרים בהם התרחשה הדבקה בחיידק, יש לטפל באנטיביוטיקה. הטיפול הוא לחולה ולבני המשפחה הסובבים אותו, כדי למנוע המשך הדבקה.

האם יש סיבוכים?
סיבוכים אפשריים של השעלת הם דלקת ריאות, פרכוסים כתוצאה מחום גבוה, ירידת רמת הסוכר בדם ופגיעות במערכת העצבים ובמוח מסוגים שונים: חוסר חמצן במוח, דימומים קטנים תוך מוחיים ודלקת של רקמת המוח. שעלת יכולה לגרום לתמותה, בעיקר בילדים המצויים בקבוצות סיכון: תינוקות קטנים, פגים וילדים עם תחלואה נוספת. יש סיכון מוגבר לתמותה גם בזקנים ובמבוגרים בעלי תחלואה נוספת כאסטמה, מחלת ריאה כרונית, סוכרת או השמנה.