לתשומת לבכם

לב בריא. משמעותו להשקיע שנים רבות בהרחקת מחלות
אם אתם בשנות ה-40 שלכם, אבל לא רק, אולי אתם מתחילים לחשוב על הלב שלכם ועל הבריאות שלכם. ד"ר מיקי בורשטיין, מומחה בקרדיולוגיה וברפואה פנימית, מציע כמה דרכים שיעזרו לכם לשמור על לב בריא

שנות ה-40 נתפסות כשנות מעבר מהגיל הצעיר לגיל העמידה.

אנו חשים צעירים ברוחנו, בנפשנו ובבריאותנו, אך החשש מתחלואי הלב מתחיל לכרסם בנו…

מה בידינו לעשות על מנת לשמור על בריאות הלב גם בשנים אלה? אני תמיד נזכר באותה תמונה של גבר בגיל ה-40, מעט מקריח, עם כרס קטנה וסיגריה בידו, שיושב בכורסא מול הטלוויזיה ובקבוק בירה בידו, ומתחתיו הכתובית: "אין דבר שנקרא התקף לב פתאומי, קדמו לו שנים רבות של הכנות…". טרשת העורקים היא תהליך איטי והדרגתי, שמתפתח במשך שנים רבות, ובידינו לשלוט בו. שמירה על אורח חיים בריא מונעת את התפתחות הטרשת, ומרחיקה מאיתנו את תחלואיה – מחלות הלב וכלי הדם:

  • הימנעות מוחלטת מעישון, ומי שמעשן – זה הזמן להפסיק, ויש בידינו דרכים לסייע למי שמתקשה בכך.
  • בדיקה שנתית של לחץ הדם, ושמירה על ערכי לחץ דם מאוזנים.
  • שמירה על ערכים תקינים של סוכר ושל כולסטרול.
  • שמירה על משקל תקין ועל תזונה נבונה ומאוזנת, ובמידת הצורך להיעזר לשם כך בייעוץ דיאטני.
  • הקפדה על פעילות גופנית אירובית קבועה, לפחות 3 פעמים בשבוע למשך שעה.
  • הימנעות מלחצים וממתח נפשי בבית ובעבודה.

צעדים אלה, פשוטים ככל שייראו, מפחיתים משמעותית את אירועי הלב ואת מחלות כלי הדם, הם משפרים את איכות החיים ומאריכים חיים. אנשים בריאים בשנות ה-40 יכולים לבצע פעילות גופנית ללא מגבלה, אך את עצימות המאמץ יש להעלות בהדרגה. אם מופיעים תסמינים של כאב בחזה או קוצר נשימה, במאמץ או במנוחה, יש לפנות כמובן לבדיקה רפואית. יש מקום לבצע מעקב אחר ערכי לחץ הדם, ערכי הסוכר והכולסטרול.

בהיעדר תלונות גופניות, אין צורך לבצע בדיקת לב במאמץ "רק כדי לדעת שהכול בסדר". בדיקת המאמץ אינה רגישה במידה מספקת על מנת לאתר תחלואה אצל אנשים צעירים ובריאים ללא גורמי סיכון משמעותיים. בהיעדר התוויה ברורה, אין מקום לנטילת תרופות למניעה, כגון אספירין או תרופות להורדת כולסטרול. בקרב אנשים בריאים ללא גורמי סיכון משמעותיים, תופעות הלוואי העלולות להיגרם מתרופות אלה עולות על התועלת שבלקיחתן.

להתרגל "לחיות בריא" משמעותו להשקיע שנים רבות של הכנות בהרחקת מחלות הלב וכלי הדם מאיתנו.

בריאות טובה לכולנו,

ד"ר מיקי בורשטיין