לצלוח את גיל המעבר בבריאות טובה

איך לשמור על הבריאות ועל איכות החיים בגיל המעבר? ואילו פתרונות מציעה הרפואה המשלימה והקונבנציונלית?

הקשיבו להרצאתה של ד"ר נגה פורת, יו"ר החברה לרפואת נשים בקהילה ורופאת נשים בכירה במכבי שירותי בריאות


חלק ראשון בסדרת המפגשים הווירטואליים של מכבי שירותי בריאות על גיל המעבר

גיל המעבר הוא שלב טבעי בחיי האישה בו תפקוד השחלות דועך עד להפסקה מלאה של הפעילות וכניסה לתקופת המנופאוזה. גיל המעבר מתבטא באי סדירות ווסתית ותופעות הנגזרות ממנה ומנופאוזה מוגדרת כשנה ללא ווסת. טווח הגילים נע בין 45-55 והממוצע עומד על 49-50 שנים. עם העלייה בתוחלת החיים, שליש מחיי האישה הינו בתקופת גיל המעבר. ההערכה היא כי בישראל כמיליון ורבע נשים מצויות בתקופת חיים זו.

השחלות מייצרות 2 הורמונים: אסטרוגן ופרוגסטרון. חסר באסטרוגן גורם לתסמינים השונים של גיל המעבר. חסר האסטרוגן מתבטא במערכות רבות בגוף. התלונה השכיחה והמוכרת ביותר – גלי חום, אך ישנן רבות אחרות כגון דפיקות לב מואצות, הפרעות שינה, הזעות לילה, קשיי ריכוז, הפרעות במערכת השתן כאבי שרירים ומפרקים ועוד. כל אלה מביאים לירידה באיכות החיים וברמת התפקוד היומיומי. כ-80% מהנשים בגיל המעבר יחוו לפחות תסמין אחד.

בגיל המעבר חשובה במיוחד שמירה על אורח חיים בריא, תזונה, פעילות גופנית בדיקת שד וממוגרפיה ומעקב שגרתי שנתי אצל רופא.ת נשים. קיים מגוון רחב מאוד של טיפולים בתסמיני גיל המעבר וניתן להתאים לכל אישה טיפול ההולם את מצבה הרפואי והעדפותיה האישיות.

טיפולים תרופתיים ולא תרופתיים

בטיפול לא תרופתי נכללים תוספי מזון ותכשירים שמקורם מצמחים כגון סויה, קוהוש שחור, נר הלילה וכד'. יש נשים המדווחות על הקלה בתסמינים לאחר דיקור או טיפול ביופידבק התנהגותי.
קו טיפול תרופתי לא- הורמונלי לקוח מתוך מגוון תרופות פסיכיאטריות אשר להן אפקט בהרגעת גלי חום, הפרעות שינה ואי שקט הנלווים לגיל המעבר.
טיפול הורמונלי חליפי מונע את תסמיני גיל המעבר באופן מובהק ומספק לגוף את החסר באסטרוגן. לטיפול באסטרוגן מוסיפים פרוגסטרון להגנה על הרחם.
התכשירים ההורמונליים ניתנים בכדורים, מדבקות, ג'ל וניתן לשלב בין דרכי המתן השונות.
התאמת הטיפול התחליפי נעשית בהתאם לרצונה של האישה ומצבה הבריאותי. ניתן "לתפור" לכל אחת את הטיפול שיענה על צרכיה.
קיימת חשיבות רבה בהתחלת הטיפול בטווח קרוב להתחלת התלונות על מנת למנוע נזק ללב, לעצמות ולשאר המערכות המושפעות מחסר בהורמונים. הטיפול ההורמונלי החליפי הינו טיפול בטוח ויעיל אשר פרט לטיפול בתסמינים משפר את צפיפות העצם ומוריד את שכיחות מחלות הלב. לא נמצאה עלייה בשכיחות סרטן השד בעקבות טיפול הורמונלי חליפי הניתן באופן מבוקר בנשים המצויות במעקב.

חשיבות בשמירה על תפקוד הנרתיק

עם הירידה ברמות האסטרוגן ניכר שינוי בחומציות הנרתיק, עליה בשכיחות דלקות השתן, התרופפות דפנות הנרתיק ועליה בתלונות על צריבה בשתן, אובדן שתן בזמן מאמץ, כאבים בזמן קיום יחסי מין וכד'.
הטיפול בנרתיק מתחיל בהמנעות משימוש בסבונים ושטיפות אינטימיות למיניהן.
טיפול אסטרוגני מקומי הינו אפשרות טיפולית יעילה ומומלצת מאוד למניעת תופעות היכולות להוות מקור להפרעה משמעותית באיכות החיים. הטיפול המקומי מתאים לכל אישה ורמת ההורמון בדם בעקבות דרך טיפול זו הינה אפסית. בנשים אשר אינן מעונינות בטיפול הורמונלי מקומי וסובלות מכאב בזמן יחסי המין ניתן להשתמש בחומרי סיכה שונים, או לפנות לדרך טיפול חדשנית יותר : טיפול בלייזר נרתיקי אשר משקם את רקמת הנרתיק ומחזיר את ההפרשה הטבעית המסככת והמגינה שמפרישים התאים. זהו טיפול קצר במסגרת מרפאתית, שאינו כרוך בכאב ומביא לתוצאות טובות מאוד.

לסיכום
הגישה לרפואת גיל המעבר היא גישה כוללנית אשר מכוונת למתן מענה הולם לכל אישה בהתאם לתסמינים שהיא חווה, מצבה הבריאותי והעדפותיה. חשוב לפנות לייעוץ רופא.ת הנשים עם תחילת התלונות על מנת לקבל הסבר על האפשרויות הקיימות ולבחור את המתאימה ביותר. מעקב סדיר יאפשר לבצע התאמות של הטיפול לאורך השנים ולשמור על בריאות טובה בכל גיל.