במיוחד עכשיו: למה חשוב לקחת ויטמין D להתמודדות עם הקורונה

מחקרים רבים שבוצעו סביב מחלת הקורונה העלו כי ויטמין D נמצא כגורם הקשור בצמצום ההדבקות והקטנת הסיבוכים ואף לצמצום משך ימי האשפוז והתמותה. איך לוקחים אותו ואיך משפרים ספיגה בגוף? מיכל סוקמן, הדיאטנית שלנו, מסבירה

ויטמין D נמצא במספר גדול של מחקרים כגורם הקשור לצמצום ההדבקות והקטנת הסיבוכים ואף לצמצום משך ימי האשפוז והתמותה. חשוב להבהיר כי המנגנון המדויק עדיין לא אומת, אבל משערים שהוא מסייע בהתמודדות עם הסיבוכים והזיהומים הנשימתיים אליהם מוביל הווירוס.

לא רק לקורונה – יתרונות ויטמין D

ויטמין D ידוע מזה זמן רב כרכיב חשוב במערכות שונות ומגוונות בגופנו. הוא נמצא קשור במניעה של מחלות לב, סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם ואף השמנה. כמו כן, הוא ידוע כבעל תפקיד מרכזי בבריאות השלד ומשק הסידן וכעת מתבררת חשיבותו לתפקוד תקין של מערכת החיסון ומניעת זיהומים במערכת הנשימה.

למה בכלל חסר לנו ויטמין D ואיך משפרים את הספיגה?

קיימים שני מקורות לספיגת ויטמין D. המקור הראשון הוא בחשיפה לשמש. כאשר עור גופנו בא במגע עם אור השמש, כמות הוויטמין עולה בגופנו. המקור השני הוא התזונה שלנו.

המודעות ההולכת וגוברת לסכנות בחשיפה לשמש, השימוש במסנני קרינה וקרמים שונים צמצמה מאוד את יצור הוויטמין הטבעי ומכאן החוסר הגדול שלו באוכלוסייה. ישנן אוכלוסיות גדולות הנמצאות בסיכון גדול עוד יותר לחסר ויטמין D. אלו אותם האנשים הנמנעים מכל חשיפה של עור גופם לשמש, אם מטעמי צניעות, גיל ולאחרונה גם בשל הסגר והאיסור כמו גם הפחד להסתובב בחוץ.

על מנת לקבל מספיק ויטמין D מהשמש עלינו:

1. חשיפה לשמש בשעות השיא – לחשוף 2 גפיים לפחות, זרועות או רגליים, למשך 20 דקות בשעות בהן הקרינה בשיאה, כלומר בין 11:00 ל-16:00.
2. לקיחת תוסף תזונה – מכיוון שחלק גדול מהאוכלוסייה מעדיף שלא להיחשף לשמש, עלינו לקחת תוסף, כאשר הדגש הוא על האוכלוסייה הדתית, הקשישים והנמצאים בבידוד ממושך.

האם ניתן לאכול מזונות מסוימים לשיפור הספיגה של ויטמין D?

ניתן לקבל ויטמין D גם מהמזון, למרות שמקור זה פחות יעיל. המקורות התזונתיים העיקריים לוויטמין D הם דגים (כגון סלמון וסרדינים) וכן מוצרי חלב או תחליפים המועשרים בוויטמין D.

כמה ויטמין D מומלץ לצרוך ואיך הכי נכון לקחת אותו?

קיימת חשיבות רבה בהגעה לכמות מספקת של ויטמין D. על פי בדיקות הדם, רצוי להגיע לערך הגדול מ-30מ"ג/מ"ל. אך יחד עם זאת, חשוב מאוד לא לצרוך יותר מידי. צריכה גדולה מידי של הוויטמין עלולה להוביל לתופעות של עודף סידן, בלבול, השתנה מרובה, ירידה בתאבון, הקאות וחולשה ולאורך זמן לאבני כליה ופגיעה בעצמות.

מכאן, שעל אף ההמלצה הכללית לנטילת ויטמין D , חשוב להתייעץ עם רופא הילדים ורופא המשפחה לפני כל התחלת נטילת תוסף.

במידה והחלטתם להתחיל ולקחת תוסף ויטמין D, המלצות משרד הבריאות מדריכות כיצד נכון לקחת:

• מומלץ לקחת את התוסף בכל יום, במינון קבוע, ולא בכמות גדולה מאוד אחת לשבוע או אחת לחודש.
• המינון המומלץ 800 עד 1000 יב"ל (יחידות בין לאומיות) ביום לאנשים במשקל תקין.
• באם נמצאים בעודף משקל, מומלץ לקחת 2000 יב"ל ביום ואם עודף המשקל הוא גדול מומלץ לקחת עד 4000 יב"ל.
• שימו לב! בעת רכישת הוויטמין בבית המרחקת, שאלו את הרוקח/ת מה המינון בכל טיפה או כמוסה על מנת לא לעבור את המינון המומלץ.
• היעילות הטובה ביותר נמצאה בתכשירים המגיעים בטיפות או כמוסות ואלו מגיעים בריכוז של 400 או 1000 בטיפה או כמוסה. מומלץ לכן להיעזר ברוקח על מנת לדעת בוודאות כמה מומלץ לקחת בכל יום.
• לגבי ילדים, יש להקפיד על חשיפה מתונה לשמש או מתן ויטמין D בהתאם לקצובה היומית המומלצת, וזאת לאחר התייעצות עם רופא הילדים. ( 400 יחידות לתינוקות עד גיל שנה ולילדים 600 יחידות ליום.)
• איך לוקחים: ויטמין D זקוק למעט שומן מהמזון על מנת להיספג ביעילות ולכן מומלץ לקחת אותו עם ארוחת הבוקר.

בכל שאלה נוספת בנושא, ניתן להתייעץ עם הצוות הרפואי וצוות התזונה של מכבי.

בריאות טובה לכולם!

המידע בכתבה באדיבות: מיכל סוקמן, דיאטנית מכון הסוכרת, תל אביב, מכבי שרותי בריאות