לא על הקפה לבדו

קשה לקום בבוקר? עייפים כל היום? שינויים בתפריט ובהרגלים יחזירו לכם את האנרגיה

אין כמעט מי שמזנק בשמחה מהמיטה בבוקר, אבל יש כאלה שמתגברים על משבר היקיצה במהירות ובקלילות, ויש כאלה שסוחבים את העייפות הרבה זמן אל תוך הבוקר. אחרים מרגישים שהם פשוט בקושי מחזיקים את העיניים פקוחות במהלך היום. אם גם אתם מרגישים שקשה לכם במיוחד להתעורר, אם אתם מרגישים תחושת כובד ועייפות כל היום, יש כמה סיבות וכמה פתרונות. מובן שאולי אתם פשוט לא ישנים מספיק וכדאי להקפיד על שעות שינה, אבל מעבר לזה, ייתכן ששינוי תזונתי יוכל לעזור לכם. למה שאתם מכניסים לפה יש השפעה על האנרגיות או חוסר האנרגיות שאתם מרגישים. הנה כמה נקודות למחשבה:

  • קפה זה לא מים
    כמה מים אתם שותים? יש אנשים ששותים המון קפה ומעט מאוד מים. קפה וקפאין אמנם נותנים אנרגיה ומעוררים, אבל הם עלולים לשבש את היכולת להירדם וכתוצאה מכך לצמצם את שעות השינה. בכל מקרה, אסור להחליף את המים בקפה. צריכת מים בכמות מספקת (2 ליטר ליום) מגבירה את תחושת הערנות והרעננות.
  • ארוחה כבדה? לא בערב
    הימנעו מארוחות כבדות לפני השינה וכן במהלך יום העבודה. כאשר אנו אוכלים ארוחה כבדה העשירה מאד בחלבון ובשומן, או כאשר אנחנו פשוט אוכלים ארוחה גדולה, הרבה אנרגיה מופנית לעיכול המזון ואנו חווים תחושות עייפות וחוסר אנרגיה. העדיפו ארוחות קטנות וקלילות, כגון סלט ירקות עם טונה/ ביצה/ סלמון/ חזה עוף או טופו, על פני סטייק עם תפוחי אדמה.
  • פחות פחמימות וסוכר
    לפעמים כשאנחנו עייפים, מתחשק לנו לאכול משהו או לשתות משהו מתוק "כדי להתעורר". שימו לב, פחמימות פשוטות ומיצים וממתקים אמנם מעלים מהר את רמות הסוכר וגורמים לתחושת ערנות, אך זמן קצר לאחר מכן יש נפילה חדה ברמת הסוכר ובאנרגיה. העדיפו פחמימות מורכבות, כגון כריך מלחם שיפון/ כוסמין/ חיטה מלאה, דגנים מלאים (בורגול, קינואה, כוסמת ועוד), וכן קטניות. פחמימות אלו מתפרקות לאט, מעלות בצורה מתונה את רמות הסוכר בדם ועוזרות לשמור על רמות אנרגיה קבועות יחסית בגוף.
  • אוכל קר יותר מרענן
    שלבו מאכלים קרים ועתירי נוזלים כגון ירקות, גבינות 5%, יוגורט ואף מרקים קרים בתפריט היומי. מזונות אלו קלים לעיכול ומאפשרים לשמור על רמות ערנות גבוהות לעומת מאכלים חמים ותבשילים.
  • עייפים אחרי ארוחת  צהריים?
    בעבר היה מקובל מאוד לישון בצהריים. באורח החיים המודרני, שנת צהריים כמעט בלתי אפשרית. מצד שני, ייתכן שגם אתם, כמו הרבה אחרים, מרגישים עייפות רבה בשעות האלה, במיוחד אחרי ארוחת צהריים. נסו לאכול ארוחה המורכבת מחלבון דל שומן וירקות בלבד, ללא פחמימות. כך רמות הסוכר לאחר ארוחה זו יהיו נמוכות יותר ולא תחוו עלייה ואז ירידה, מעוררת רצון לישון.
  • פעילות גופנית – דווקא בבוקר
    והנה טיפ שלא קשור לתזונה, אבל חשוב לא פחות. גם אם אתם עייפים בבוקר, ואולי דווקא אם אתם עייפים בבוקר, פעילות גופנית תעורר אתכם. פעילות גופנית כמובן מומלצת כמובן באופן כללי, אבל כשעושים אותה בבוקר, נהנים במיוחד מהיתרונות שיש בה. הפעילות מעוררת, משחררת אנדורפינים ותורמת לתחושת קלילות ואנרגטיות לאורך היום. אז אמנם צריך לקום טיפה יותר מוקדם כדי להתאמן, אבל התוצאה שווה את שעת השינה האבודה.

שיהיה יום מלא אנרגיות!!!

המידע באדיבות: אילנית סנדרוביץ, דיאטנית קלינית במכבי.