לכבוד יום המשפחה: פעילות גופנית לכל המשפחה

אב אם ילד וילדה מחייכים נשענים זה על גבי זה ועל כדורגל על רקע שער ומגרש כדורגל

פעילות גופנית לכל המשפחה תורמת לא רק לכושר ולבריאות, אלא גם מאפשרת לבלות זמן איכות חשוב עם הילדים. אבל איך הופכים אותה לחלק מהשגרה? לכבוד יום המשפחה, קרן שכטר, מאמנת כושר בכירה במכבי אקטיבי ורכזת ארצית של מדריכי כושר במחוז המרכז של מכבי, נותנת טיפים שיעזרו לכם לערוך פעילות גופנית חווייתית שתשאיר טעם של עוד לכל המשפחה

פעילות גופנית שגרתית ידועה בתרומתה לגוף, לנפש ולאורח החיים הבריא של ההורים והילדים, והבחירה בפעילות משפחתית משותפת תסייע גם ליצור זמן משפחתי חשוב עם הילדים. התקווה היא כי הפעילויות יהפכו לשעת פעילות גופנית משפחתית קבועה בעוצמת קושי נמרצת-בינונית, אשר תהווה חלק מהנה בשגרת המשפחה. לכבוד יום המשפחה, קרן שכטר, מאמנת כושר בכירה במכבי אקטיבי ורכזת ארצית של מדריכי כושר במחוז המרכז של מכבי, ריכזה עבורכם טיפים חשובים שיעזרו לכם להפוך את הפעילות הגופנית לחוויה משפחתית משותפת.

אז איך הופכים את הפעילות הגופנית המשפחתית לחלק מהשגרה? 

  1. פנו זמן: מצאו משבצת זמן של כשעה ושריינו אותה ביומן ממש כמו פגישת עבודה גם אם היא מתוכננת לסוף השבוע.
  2. תנו דוגמה מוחשית: הרבה הורים רוצים שהילדים יהיו פעילים גופנית, אך הם לא תמיד פעילים גופנית בעצמם. גם אם ההורים פעילים, פעמים רבות הפעילות הגופנית מתקיימת במסגרות כמו מכון הכושר או בסדנאות ההתעמלות השונות, הרחק מעיניהם של הילדים. מחקרים מראים שדווקא דוגמה אישית מוחשית – כזו שהילדים יכולים לראות ממש בעיניים, מאפשרת חיקוי ולמידה יעילה.
  3. התמקדו בהצלחות והפחיתו ביקורת: הדגישו את ההצלחות, חזקו את העשייה החיובית ונסו להפחית ביקורת. תוכלו למשל לשבח את הילדים על כך שהם רצו, על פני אמירה שהם רצו לאט מידי. תחושת ההצלחה תיצור אוירה נעימה, תחזק את ההתנסות ותאפשר התמדה והצלחות נוספות בהמשך.
  4. שתפו חברים: הזמינו חברים או שכנים להצטרף אליכם. השיתוף יתרום לא רק להנאה אלא גם יסייע לכם להתחייב ולשמור על שגרת הפעילות, ותאפשר לקיים פעילויות כמו משחקים קבוצתיים, למשל משחק כדורגל או מחניים של הורים מול ילדים המצריכים יותר משתתפים.
  5. התאימו את הפעילות ליכולות של ילדיכם: חשוב להתאים את רמת הקושי של הפעילויות ליכולותיהם של כל אחד מבני המשפחה, ולגילאי הילדים. הפסד וניצחון למשל, לא יתאימו למשל לילדים צעירים מאוד בגיל הרך, בעוד שיהוו מוטיבציה מהנה ומשמעותית עבור ילדים בוגרים יותר.
  6. התמקדו בהנאה: בעת פעילות גופנית עם ילדים צעירים חשוב לבחור פעילויות מהנות עבורם ולשלב בהן הומור. פעילות שבה תתמקדו בתחומים מעניינים ומהנים עבור ילדיכם ועבורכם תגביר את שיתוף הפעולה ואת המוטיבציה של הילדים לרצות לקחת חלק בפעילות מעין זו שוב ושוב.
  7. המציאו פעילויות והשתמשו בעזרים: קחו עזרים פשוטים כמו כדור או דלגית, ושלבו אותם בפעילויות משחק בחצר או בפארק. תוכלו להיעזר בהם בעת שאתם ממציאים פעילויות מהנות ככל העולה על רוחכם. למשל, יצירת מסלול הליכה מדלגיות, או תרגילים עם כדורים וחישוקים.

דוגמאות לפעילות גופנית לכל המשפחה: 

  • פעילות עם אמצעי עזר: תנו לילדים לבחור אמצעי עזר שיש בבית כמו דלגית, כדורים בגדלים וסוגים שונים, אולי רשת לכדורשת או מטקות של ים וכו' ושלבו אותם בפעילויות משחק בחצר או בפארק. תוכלו למשל, ליצור מסלול הליכה מדלגיות ולאחריו קליעה למטרה בעזרת כדורי טניס או לשחק יחד במשחקי כדור ועוד. תוכלו כמובן גם לתת לילדיכם להמציא משחקים ולתת רעיונות לפעילות, ילדים מטבעם אוהבים לשחק, והם יוכלו להוסיף רעיונות וליזום פעילויות.
  • טיול אופניים: נצלו את מסלולי האופניים בפארקים השונים, וצאו לרכיבה משותפת עם הילדים.
  • סימני דרך: הכינו בבית פתקים עם משימות שאפשר לבצע ברחוב או בגינה, קפלו כל פתק, הכניסו לשקית וצאו לטיול. במהלך הטיול, כל אחד מהילדים יוכל להוציא פתק מהשקית בתורו, וכל המשפחה תבצע את המשימה שכתובה בו. *חשוב כמובן להתאים את המשימות לגיל וליכולות של כל ילדי המשפחה, ולשמור על כללי הבטיחות.

    משימות לדוגמה:

  • בצעו 30 החלפות רגליים על מדרגה.
  • רוצו עד לעץ החמישי וחזרו בדילוגים.
  • הזניקו את הילדים לריצה וכל אחד יגע בחמישה עצים שונים הכי מהר שאפשר. תוכלו למדוד בכל פעם את זמני הריצה באמצעות שעון עצר או ליצור תחרות בין הילדים מי מגיע ראשון.
  • התמסרו 10 מסירות בכדור במרחקים שונים – תחילה במרחק של שני צעדים זה מזה, ולאחר מכן, התרחקו עם כל מסירה כשני צעדים אחורה, עד למרחק שבו לא תוכלו להתמסר עוד.

היכנסו למידע נוסף אודות קבוצות מכבי אקטיבי – המרכזים לטיפול בילדים עם עודף משקל ברחבי הארץ.

פעילות מהנה ויום משפחה שמח!