לא צריך לפחד מסויה

ידיים מחזיקות סויה

בין אם אתם צמחונים, טבעונים או אוכלים את כל סוגי המזונות, מומלץ לשלב סויה, על כל צורותיה, בתפריט. קארין ליבוביץ', דיאטנית קלינית במכבי, מנפצת כמה מיתוסים הקשורים בקטנייה, ומסבירה מדוע היא, בניגוד לתפיסה, אחד המזונות הכי בריאים שתוכלו לאכול:

הסויה מכילה חלבון בכמות ואיכות טובה, סידן ומרכיבים נוספים בשם פיטואסטרוגנים( איזופלבונים). אנשים רבים חשבו בעבר כי מרכיבים אלו הם בעלי פעילות דומה לאסטרוגן- ההורמון הנשי.  אומנם,  לפני מספר שנים הראו מחקרים רבים כי לפיטואסטרוגנים יש דווקא השפעה טובה, והיא אינה מעלה את הסיכון לסרטן או גורמת להתפתחות מינית מוקדמת. לכן הסויה בטוחה וטובה לצריכה בקרב נשים, גברים וילדים.

אחת מהשפעות טובות אלו, שהתגלו במחקרים, גילו כי צריכה של סויה ומוצריה בילדות, קשורה עם סיכון מופחת לסרטן השד בבגרות. לפיטואסטרוגנים ישנה גם השפעה מטיבה על רמות כולסטרול בדם. בהנחיות האגודה האמריקאית למניעת סרטן (ACS), אף נכתב כי אכילת סויה עשויה להוריד את הסיכון לסרטן הרחם ורירית הרחם, סרטן השד, וסרטן הערמונית, שהינם סוגי סרטן שכיחים. במדינות המזרח, בסין ויפן לדוגמה, כבר הבינו את יתרונותיה של הסויה, והם צורכים אותה בקביעות, בצורות שונות, כבר למעלה מ-1000 שנה. הילדים במדינות אלו צורכים 1.5-3 מנות של סויה ביום, כבר מגיל שישה חודשים.

כבר לא מפחדים? שלחו לנו מתכונים מומלצים, קלים וטעימים עם סויה.