לא חייבים להשלים עם הכאב

רובנו סובלים לעתים מכאבים כאלה ואחרים, הפוגעים באיכות חיינו. האם ידעתם שבמקרים מסוימים כאב שהופיע לראשונה עלול להפוך לכאב כרוני, שיימשך כשלושה חודשים או יותר? בסופו של דבר יכולים הכאבים הכרוניים הללו ללוות אותנו אפילו כל החיים. כדי לסייע בהקלה על הכאבים הכרוניים ובהעלמתם, מציעה לכם הרפואה המשלימה דרכי טיפול בכאב, כבר לאחר האבחון הראשוני אצל הרופא.

לדברי ד"ר עדי צוונג-גונן, מנהלת רפואית – מכבי טבעי, "כאב הוא אחד הדברים הכי סובייקטיביים שקיימים, וכל אדם חווה אותו באופן שונה. כאב בגב התחתון, למשל, מתפרש בצורה שונה אצל אנשים שונים. בעולם הרפואה קיימים מדדים המנסים לכמת את הכאב. לצד כך, קיימות הרבה תיאוריות לגבי חוויית הכאב, וידוע שגורמים כגון מצב סוציו-אקונומי, סוג אישיות, חינוך ואפילו ארץ מוצא יכולים להשפיע על האופן שבו אנו חווים את הכאב. היפנים והסינים, לדוגמה, מחונכים לאיפוק גדול מאוד, והם יכולים לסבול כאב יותר מאחרים".

צוונג-גונן מוסיפה כי "יש חשיבות רבה להיכרות של האדם עם הכאב. אלמנט הפחד מהלא-נודע ואי הוודאות לגבי שאלות כגון מתי ייפסק הכאב ומה תהיה השפעתו על חייו של זה הסובל ממנו – כל אלו מעצימים את רמת הכאב. התגובה העצבית של המוח לכאב שונה כשמדובר בכאב חדש לעומת כאב כרוני, שאותו האדם כבר מכיר. כשמדובר בכאב כרוני יש עמעום של המערכת העצבית ביחס לאותו כאב.

"סיבת הפנייה הנפוצה ביותר לרפואה משלימה היא תסמונות כאב אורטופדיות, ובעיקר גב תחתון וצוואר. הסיבות השכיחות ביותר לכאבים אלה נובעות מאורח החיים המודרני. יציבה לא נכונה, עודף משקל, עישון, ישיבה ממושכת, חוסר בפעילות גופנית וגורמים נוספים נותנים את אותותיהם על הגוף בטווח הארוך. נוסף על כך, ככל שהגיל עולה, המפרקים, הגידים והרצועות הופכים להיות קשיחים יותר ומשתקמים לאט יותר ובאופן פחות איכותי".

כיצד נתמודד באופן נכון עם הכאב?

"ההמלצה היא לא להתעלם מהכאב ולהבין שהגוף מנסה לאותת לנו. הרפואה המערבית והרפואה המשלימה גורסות שיש לטפל בכאב ברגע שהוא מופיע כדי למנוע נזקים בלתי הפיכים. כשאדם סובל מכאב עליו לפנות לרופא המטפל. אם לאחר האבחון הראשוני והטיפול, שכולל בדרך כלל מנוחה, משככי כאב ונוגדי דלקת, לא נפתרה הבעיה – ישקול הרופא את הצורך בהמשך הבירור הרפואי, ויעשה זאת ממרפאתו או שיחליט על הפניה ליועצים נוספים. במקרים מסוימים יפנה הרופא את המטופל למרפאת כאב או לטיפולי רפואה משלימה ואינטגרטיבית כפתרון נוסף לבעיית הכאב".

מה יש לרפואה המשלימה להציע?

"ברגע שהמטופל עבר את המשוכה של האבחון הקונבנציונלי והתברר כי הכאב אינו מהווה סימן למחלה המסכנת אותו, בהחלט אפשר להתקדם לתחום הרפואה המשלימה והאינטגרטיבית. הרפואה המשלימה מסתכלת באופן הוליסטי על הכאב – המטרה היא לתת מענה לכאב ובו זמנית לרדת לשורש הבעיה בראייה של גוף ונפש. בצורה זו המענה ניתן דרך טיפולים המותאמים אישית, כמו דיקור, טווינה, כירופרקטיקה, שיאצו, רפלקסולוגיה, עיסוי, ביופידבק, דמיון מודרך ועוד".