כשבלוטת התריס עושה בעיות

תפקידה של בלוטת התריס לייצר הורמונים המסדירים את חילוף החומרים בגוף – אך לפעמים היא מייצרת יותר מדי או פחות מדי מהורמונים אלו. מה נחוץ בכל אחד מהמקרים ואיך מטפלים?

מהי בלוטת התריס?

בלוטת התריס, הנקראת גם בלוטת המגן, היא בלוטה הנמצאת בקדמת הצוואר בצורת מעין פרפר, תריס או מגן – מכאן שמה.

תפקידה לייצר הורמונים המשפיעים על חילוף החומרים בגוף עם השפעה על הלב, השרירים, מערכת העיכול, מערכת העצבים והעצמות.  הפרעות בתפקוד בלוטת התריס משבשות את ייצור ההורמונים ועשויות להשפיע על מערכות רבות בגוף ולגרום לתסמינים שונים.

ישנן שתי בעיות נפוצות בבלוטת התריס:

פעילות-יתר (ייצור עודף של ההורמונים)

תת-פעילות (חוסר בהורמונים).

פעילות-יתר של בלוטת התריס (Hyperthyroidism)

אם בלוטת התריס מייצרת יותר הורמונים ממה שהגוף צריך, אחד הסימפטומים הנפוצים הוא ירידה לא מוסברת במשקל. קיימים סימפטומים אחרים הכוללים דופק מהיר, לחץ דם גבוה ותחושה שהלב פועם חזק מאוד.
בהתאם, פעילות-היתר עלולה לגרום לתחושת עצבנות ואי-שקט, לחרדה ולקשיים בשינה. סימפטומים נוספים שעלולים להרגיש כוללים: חולשה, רעד, תחושה של חום והזעה מוגברת, יציאות תכופות או רכות יותר/שלשולים.

תת-פעילות של בלוטת התריס (Hypothyroidism)

מדובר בתופעה שכיחה יותר מפעילות-יתר ויותר נפוצה בייחוד בקרב נשים מאשר גברים.  בניגוד לפעילות-יתר של בלוטת התריס, תת-פעילות מתבטאת לעיתים בעליה מסוימת במשקל (או קושי לרדת במשקל) ולדופק איטי.  אנשים הסובלים מתת-פעילות של בלוטת התריס נוטים לחוש עייפות ולעיתים דכדוך או דכאון.  תסמינים נוספים כוללים אי-סבילות לקור, עצירות, עור יבש, ובבדיקות דם לפעמים רואים עליה ברמות הכולסטרול.

סימפטומים משותפים ליתר-פעילות ותת-פעילות בלוטת התריס כוללים עייפות, אי-סדירות בווסת ונשירת שיער- אלו מסתדרים כאשר הבעיה מטופלת.

מי בסיכון ומתי יש להיבדק?

לאנשים עם בני משפחה (מקרבה ראשונה) הסובלים מבעיה בבלוטת התריס, סיכון מוגבר לפתח בעיות בתפקוד הבלוטה.  בנוסף, הסיכוי לפתח בעיה בבלוטת התריס יותר גבוה בקרב נשים ובני הגיל השלישי.
אם אתם מרגישים שחל שינוי בבריאותכם, היוועצו עם רופא/ת המשפחה.  הוא/היא יוכל/תוכל להפנות אתכם לבדיקת דם פשוטה ובה יגלו אם יש בעיה – ואם כן, אם מדובר ביתר-פעילות או תת-פעילות.

מהו הטיפול?

כך או כך, הטיפול הוא לרב באמצעות תרופות.  אם הבלוטה אינה מייצרת די הורמונים, ניתן ליטול אותם בכדורים, ואם הבעיה היא עודף ההורמונים שהבלוטה מייצרת, יש תרופות הגורמות לבלוטה לייצר פחות מהם.  אופציות טיפוליות נוספות לפעילות-יתר כוללות יוד רדיואקטיבי וניתוחים (בהתאם לסיבה לפעילות המוגברת ולמצבים רפואיים פרטניים).

לטיפים תזונתיים על בלוטת התריס לחצו>> תזונה מאוזנת לבלוטת התריס