כל מה שרצית לדעת על הנקה

הנקה

לא בטוחה מה את מרגישה לגבי הנקה? כדי לעזור לך להגיע להחלטה הטובה ביותר בשבילך, ריכזנו את התשובות לשאלות הנפוצות ביותר של נשים בנושא

כשמתכננים היריון ולקראת הלידה, עולות פעמים רבות מחשבות בנוגע להנקה: האם אני רוצה להניק, האם כדאי לי, האם אצליח בכך? – על מנת להגיע מוכנה ככל האפשר לרגע האמת, חשוב שתלמדי את הנושא ותצטיידי בכלים וידע שיעזרו להפיג את סימני השאלה ולהגיע למסקנות שקולות, המתאימות ביותר עבורך.

כדי לעזור לך להסדיר את התהיות הרבות הנוגעות לנושא ההנקה, ד"ר טלי חכמון ארונסון, מומחית ברפואת המשפחה וחברת סגל במחלקה לרפואת המשפחה, ענתה על השאלות הנפוצות ביותר של נשים בהיריון ולקראת לידה.

למה בעצם כדאי לי להניק?

להנקה יתרונות רבים, לתינוק ולך:

  • ההנקה מזרזת את החלמת הרחם ואת חזרתו לגודלו המקורי לאחר הלידה וכך מפחיתה את הסיכון לדימום קשה בזמן זה.
  • בטווח הארוך, הנקה מפחיתה את הסיכון שלך לפתח בעתיד סרטן שד, סרטן שחלות, סרטן רירית הרחם, מחלות לב (התקפי לב) ומחלות כלי דם, יתר לחץ דם ואפילו סכרת סוג 2.
  • ההנקה יכולה לדחות את הביוץ וחזרת מחזור הוסת, אך חשוב לציין – לא מומלץ להסתמך עליה כאמצעי מניעה.
  • ההנקה חסכונית! חלב האם תמיד מוכן וזמין, לעומת הצורך ברכישת תחליפי מזון לתינוקות.

ומה התינוק מרוויח מההנקה?

  • ההנקה מקנה לתינוק הזנה מיטבית המותאמת לו במדויק, מחסנת אותו ותורמת לתפקוד טוב יותר של מערכת העיכול, כאשר חלב האם מכיל בתוכו רכיבים נוגדי זיהומים ונוגדי דלקת.
  • להנקה יתרונות פסיכולוגיים.
  • המגע של עור לעור תורם גם הוא לבריאות התינוק ולהתפתחות מערכת החיסון שלו.
  • מחקרים מצאו שהנקה מפחיתה את הסיכון ללקות בשלשולים וזיהומים של מערכת העיכול, מחלות בדרכי הנשימה (כולל דלקות ריאה), דלקות אוזניים וזיהומים בדרכי השתן.
  • בטווח הארוך, הנקה מסייעת להפחית סיכון עתידי לפתח סכרת נעורים, סכרת סוג 2 ("מבוגרים"), "צפצופים" ריאתיים, מחלות מעי דלקתיות ואף השמנה.

כמה זמן כדאי לי להניק?

משרד הבריאות ממליץ על הנקה כדרך ההזנה הבלעדית לתינוק בששת החודשים הראשונים, ועל הנקה בשילוב מזון ביתי בין גיל חצי שנה לשנה לכל הפחות. ארגון הבריאות העולמי ממליץ להניק עד גיל שנתיים לכל הפחות. כמובן, שההנקה יכולה להמשך כל עוד הדבר מתאים לך ולתינוק.

אם יהיו לי קשיים, למי אוכל לפנות?

מומלץ לפנות להתייעצות ולמענה על שאלות לגבי ההנקה עצמה עם יועצת הנקה במכבי, אחרי הלידה וגם לפניה, על מנת להגיע מוכנה יותר לרגעי האמת המרגשים, אך לעתים גם לא פשוטים.

במקביל, מפגשי אימהות לאחר הלידה תורמות המון לתמיכה הדדית, הזדהות והתייעצות, בין אם המפגש עם חברות, או עם קבוצה מאורגנת, דוגמת ארגון ליגת לה לצ'ה – ארגון התנדבותי של אימהות התומכות באימהות בנושא הנקה.

אני נוטלת תרופות, האם זה מסוכן לתינוק?

בעקרון, רוב התרופות ניתנות לשימוש בזמן הנקה, אך יחד עם זאת, תמיד חשוב ומומלץ להתייעץ עם רופאת המשפחה במכבי, או כל רופא אחר שהמליץ על הטיפול התרופתי בזמן הנקה.

בנוסף, ניתן לפנות לייעוץ תרופתי, טלפוני או פרונטלי, במרכזים הטרטולוגיים השונים – מרכזים ייעודיים למידע וייעוץ לנטילת תרופות ובטיחות בהריון והנקה.

האם מותר להניק במקביל לבדיקות הדמיה?

בבדיקות דימות כגוןCT  אוMRI , עם או בלי חומר ניגוד, אין כל בעיה להיניק ואין צורך לשאוב חלב ולהשליכו. יחד עם זאת, בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופאת המשפחה או המרכז לייעוץ תרופתי על הבטיחות בהנקה, ובייחוד בפרוצדורות הכוללות הזרקת חומרים.

אם אני מניקה, מותר לי להתאמן?

אין מניעה לעשות פעילות ספורטיבית בזמן הנקה.

 

ומה לגבי הנקה והריון?

בהיריון שאינו בסיכון גבוה ללידה מוקדמת אין מניעה מהנקה.

ובנימה אישית, "ההנקה טומנת בחובה רגעים קסומים ויתרונות רבים הן עבורך והן עבור התינוק. ההתחלה, במיוחד לאחר הלידה הראשונה, יכולה להיות מאתגרת. זו חוויה שונה מאוד מכל חוויה אחרת. חשוב להתכונן מראש וללמוד, למשל, על התפיסה הנכונה של התינוק את השד. הנקה אינה אמורה לכאוב. במקרה של כאב החורג מאי-נעימות ונמשך מעל ליממה, יש לפנות לקבלת עזרה מגורם מקצועי, כמו יועצת הנקה מוסמכת. בנוסף, ההנקה אמורה להיות לפי דרישה ולא לפי שעון. כדי לעלות את הסיכוי להנקה מוצלחת לאורך זמן, מומלץ לקיים ביות מלא לאחר הלידה. את עוד תראי, כמו כל חלק בהורות, ככל שעובר הזמן ובהנקה במיוחד לאחר החודש וחצי-חודשיים הראשונים, הדברים הולכים ונהיים קלים יותר. אל תהססי להתייעץ. מזל טוב ובהצלחה!"

ד"ר טלי חכמון ארונסון היא מומחית ברפואת המשפחה, מדריכת מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים וחברה בסגל המחלקה לרפואת המשפחה במכבי, סניף יבנה.