"להניק" את הטוב ביותר…

רגליים של תינוק

לכבוד שבוע עידוד ההנקה, המצוין בחודש אוגוסט, רחלי חביב, מנהלת מרפאת בריאות הציבור במכבי ויועצת הנקה, משתפת אותנו בכמה דברים חשובים שכדאי לדעת.

"חשוב לפתוח ולהגיד: ההחלטה אם להניק או לא, היא החלטה אישית של האם. עם זאת, כדאי לקבל את ההחלטה עוד בטרם הלידה, שכן בשעה הראשונה לאחר הלידה, הילודים ערניים ולהוטים לינוק, דבר שעשוי להקל על התהליך. נוסף על כך, הנקה מוקדמת תתרום להפחתת גודש בשדיים" אומרת חביב.
כדאי לזכור שההנקה אינה טבעית וקלה לכולנו. "נשים רבות נתקלות בקושי, אך ככל שתתמידי בניסיונות וכלל שתלמדו, את ותינוקך, אחד את השני, כך ההנקה תהיה קלה יותר ונעימה".

איך מתחילים?
"ראשית מומלץ לעדכן את צוות המיילדים שלך כי את מעוניינת להניק את תינוקך. עם היוולדו, הניחי אותו על גופך. המגע של עורך החשוף יעזור לו להירגע ולווסת את נשימותיו. מגע זה תורם גם לתחושת הקשר בינכם ושמירה על חום גופו".
"הגוף שלנו יודע לייצר את כמויות החלב הנדרשות. כלומר, כמות החלב תגבר או תקטן בהתאם לכמויות שתינוקך יונק". חביב ממליצה לאפשר לתינוק לינוק בהתחלה משד אחד עד שיראה סימנים של חוסר מנוחה. בשלב זה, במידה ועדיין לא שבע, כדאי להציע לו את השד השני.

 

התינוק אוכל את מה שאת אוכלת.
"יש הטוענים שסוג המזון משפיע על כמות החלב שהאם מפיקה, אך זהו מיתוס". למרות זאת, כדאי לשים לב למזון שאת צורכת, שכן הוא משפיע על הרכב החלב וטעמו. למשל, מזונות המכילים קפאין עלולים לגרום לאי נוחות אצל התינוק. אפשר להימנע ממזונות מסוימים למשך 24 שעות ולבחון כיצד זה משפיע על תינוקך. כדאי להימנע גם מאכילת דגים המכילים רמות גבוהות של כספית, עשבי תיבול, ירקות חריפים ואלכוהול. כמו כן, פעולת ההנקה מצמיאה מאוד, ולכן הקפידי לשתות כמות מספקת של נוזלים (בעיקר מים).

רפלקס זרימת החלב- מצינור החלב אל פה התינוק
בזמן ההנקה, חלב שנאגר נלחץ במורד צינוריות החלב בשד וזורם לכיוון הפטמות. תהליך זה קורה זמן קצר לאחר שתינוקך מתחיל לינוק. אצל חלק מהנשים, ייתכן ויחלפו מספר דקות מתחילת ההנקה ועד שהחלב מגיע לפיו של התינוק. זהו תהליך טבעי, אך כדאי להיות קשובים בכל עת לתגובות התינוק בזמן ההנקה. אתן תדעו שהחלב הגיע ליעדו כאשר תנועת המציצה תתחלף לתנועת בליעה.

טיפים להנקה:

  • מצאי את התנוחה הנוחה לך ביותר להנקה – לרוב ההנקה אורכת זמן רב ולכן חשוב שתרגישי נינוחה. נסי מספר תנוחות שונות (שכיבה על הגב או על הצד, ישיבה על כיסא נוח ומרופד) עד שתמצאי את התנוחה המתאימה לך ביותר. מומלץ להיעזר בכרית הנקה המאפשרת תמיכה לזרועות שלך בזמן שראש התינוק מונח בחיקך. אם את מרגישה שהרגליים שלך אינן יציבות על הרצפה, הניחי שרפרף או כיסא קטן שיסייע לך ליישר את הרגליים לזווית גבוהה מהאגן. כך גם תקלי על כאבי הגב ותימנעי רעידות קלות של גופך, שעלולות להקשות על התהליך.
  • התכונני לשעת ההנקה – הכיני מראש את כל הדברים שאת זקוקה להם בזמן ההנקה: מגבת, סדין, בקבוק מים, וכל מה שיתרום לנוחיותך ונוחות תינוקך.
  • עזרי לתינוקך לינוק – ערסלי את תינוקך וסייעי לו להגיע לשד. חשוב מאוד לתמוך בראשו ובכתפיו על מנת למנוע כאבים מיותרים. ודאי שפיו התחבר נכון לשד, דבר שיקל עליו לינוק, ויקל עלייך לווסת את זרימת החלב.

באתר מכבי תוכלי למצוא מידע נוסף על זכויות בתחום ההנקה.