יוצאים לרכיבה: הסיבות שיגרמו לילדים לעלות על אופניים

חינוך ילדינו מגיל צעיר לאורח חיים בריא חשוב ביותר – אחת הדרכים היא עידוד הילדים לרכב כמה שיותר על אופניים (הקלאסיים לא החשמליים). הנה כל מה שרציתם לדעת על אופניים ורכיבה בדרך לשמירה על הבריאות. כנסו לקרוא

רכיבה על אופניים

מי מביניכם שרכש או שוקל לרכוש אופניים חשמליים לילדיו, בטח חשב הרבה על החיסכון בזמן ובכסף שהעצמאות הזו תיתן לילדים. אולי גם הושפעתם מהרצון של הילדים להיות חלק ממעמד חברתי מסוים או אולי כדי למנוע מבני הנוער שלכם להשתמש בתחבורה ציבורית ולהימנע מהיתקלויות מיותרות במרחב סגור. אבל האם עצרתם לרגע לחשוב על ההשלכות של הצעד הזה על המשקל של ילדיכם? רכיבה על אופניים חשמליים, קורקינט ממונע או הובר-בורד יבואו בדרך כלל על חשבון הליכה ועל חשבון הפעילות הגופנית המעטה שילדינו עושים בתקופת הקורונה.

בעידן הוירטואלי הילדים יושבים שעות ארוכות בבית מול המחשב, ולעיתים קשה  לשלב פעילות אקטיבית שמזיזה אותם. עם החזרה מהמסגרות, הם לרוב מתיישבים שוב מול המסכים כדי להכין השיעורים, לשחק או להיכנס לרשתות החברתיות. רק מעטים מהם יבלו עם חברים בגינה או בפארק או מתחת לבית במשחק שכולל תנועה.

נלחמים בתופעת ההשמנה

ההשמנה והמחלות הנלוות לה הפכו כבר מזמן למגיפה בעולם המערבי. בארץ אחד מכל ארבעה מבוגרים סובל מהשמנה או מעודף משקל ומספר האנשים המתים כל שנה כתוצאה מההשמנה והמחלות הנלוות לה מגיע ע"פ ההערכות לכ-4000 איש.

צריך לזכור שירידה במשקל, קשה ככל שתהיה, היא רק צעד ראשון במאבק לשמירה על משקל תקין שכן הקושי האמיתי הוא השמירה עליו לאורך זמן.

ואז הופיעו בחיינו האופניים החשמליים. מי מביניכם שרכש או שוקל לרכוש אופניים חשמליים לילדיו, בטח חשב הרבה על החיסכון בזמן ובכסף ואולי גם הושפע מהרצון של הילדים להיות חלק ממעמד חברתי מסוים. אבל האם עצרתם לרגע לחשוב על ההשלכות של הצעד הזה על הבריאות הפיזית והנפשית של ילדיכם?

חשוב לדעת כי החוק אוסר על ילדים מתחת לגיל 16 להשתמש בכלי תחבורה מעין אלו, וחשוב שלא לאפשר לילדים להשתמש בהם. השימוש בכלי התחבורה האלו הוא מסוכן מאוד לילדים ועלול לגרום לפציעות. השלכות שליליות נוספות של כלי התחבורה החשמליים נובעות מכך שהם אינם מצריכים כמעט פעילות גופנית. הפעילות הגופנית וההתנסות המוטורית חשובות בגילאים הצעירים להתפתחות המוטורית. הפחתת ההתנסות עלולה לפגוע בהתפתחות המוטוריקה הגסה ולהגברת הסיכון להשמנת יתר.

שימוש באופניים ודומיהם (אופניים חשמליים, קורקינט חשמלי או הובר-בורד  וכו') עלולים להוביל  לצמצום כמות ועצימות הפעילות הגופנית. צמצום זה מוביל לפגיעה במסת השריר, לפגיעה בבניית מסת עצם, לאכילה מוגברת ועליה במשקל ולפגיעה במצב הרוח.

נסיעה ממוצעת באופניים חשמליים = חצי שעה הליכה ביום

שימוש בכלי תחבורה חשמליים אלו יבוא בדרך כלל על חשבון הליכה ועל חשבון הפעילות הגופנית  שילדינו עוד עושים באופן שגרתי באורח החיים היושבני שהחיים המודרניים הרגילו אותנו אליו. יש שיגידו שזה זניח, או שיחשבו שאם מבצעים אימון אינטנסיבי מידי פעם או מתאמנים פעמיים-שלוש בחוג ספורט זה בהחלט מספיק כדי לפצות על האובדן של פעילות מסוג זה, אך המספרים מלמדים אותנו אחרת. ילדינו יושבים שעות ארוכות בבית הספר או בבית מול המחשב. במסגרות החינוך מוקדש מעט מאוד זמן לפעילות גופנית ובכיתות הגבוהות, גם ההפסקות הופכות לזמן ישיבה. כשהילדים מסיימים את יום הלימודים בבית הספר, מעטים מהם יוצאים לשחק בחוץ; הם לרוב מתיישבים מול המסכים או מול השיעורים. אולי יצאו לשעה לחוג אך יחזרו מיד הביתה וגם אז לרוב ייהנו מהסעת ההורים. בודדים יבלו עם חברים בגינה או בפארק או מתחת לבית במשחק שכולל תנועה. אז מתי בעצם נשאר זמן לזוז, ללכת?

בממוצע ילדים יידרשו ללכת כרבע שעה לבית הספר השכונתי וכעשר דקות לבית של חבר. מעבר לכך לרוב יזכו להסעה או שיסעו בתחבורה ציבורית. כיום את המעט הזה 'מחסלים' אמצעי התחבורה החשמליים

כל נסיעה באופניים חשמליים או בקורקינט גוזלת מהילדים כחצי שעה של הליכה בממוצע ביום, שמהווה כחצי מהזמן המומלץ על ידי ארגוני הבריאות העולמיים לפעילות שגרתית יומית ובסיסית לילדים. אם נעריך באופן כללי שכל ילד "נאלץ" ללכת כחצי שעה ביום בסך הכל, חישוב פשוט יכול ללמד שילד בממדי גוף ממוצעים שורף כ-500 קלוריות בשבוע רק על פעילות זו. רוב הילדים הרוכבים על אופניים חשמליים או דומיהם לא מפחיתים את צריכת הקלוריות שלהם בהתאם לשינוי בהוצאה האנרגטית. כך שמעבר לפגיעה המערכתית בגוף בשל מחסור בפעילות, הקלוריות יהפכו לעודף נוסף והנה יש לנו מתכון בטוח לזירוז תהליך ההשמנה.

בניית מסת העצם של הילד

פגיעה נוספת, שאותה קשה מאוד לתקן היא פגיעה במסת העצם של הילדים. מחקרים מלמדים אותנו שלפעילות גופנית תחת עומס בעת ביצוע פעילויות שונות כמו רכיבה, כושר או נשיאת תיק יש תפקיד מרכזי בבניית מסת העצם שלנו. העומס על הגוף מוביל את מערכות השלד של הילד להתחזק. ישיבה או עמידה על כלי ממונע אינה יוצרת את אותו העומס ולכן אינה בעלת אותה השפעה מיטיבה. ישנו חלון הזדמנויות מאוד מוגבל בחיינו לייצר מסת עצם שתחזיק אותנו ותעזור לנו להימנע משברים בכל חיינו, והוא נמשך מגיל ההתבגרות ועד בערך סוף העשור השלישי לחיינו.

אז מה עושים? יוצאים (גם) לרכיבה!

האמצעי היעיל והבטוח היחידי שאנו מכירים היום ורלוונטי לכולנו הוא מניעה מתמשכת; חינוך ילדינו מגיל צעיר לאורח חיים בריא, שמירה על אורח חיים פעיל ותזונה נכונה כדרך חיים יעזור להם לשמור על משקל תקין, חיזוק העצמות ובניית מסר שריר. מובן כי לא כולם נולדו להיות רזים וילדים באים בגדלים ובמבני גוף שונים אך הדבר החשוב הוא שנעזור להם לנהל את אורח החיים הבריא ביותר המתאים להם.

ברכיבה אנחנו מתכוונים כמובן לרכיבה על אופניים הקלאסיים ולא החשמליים (או קורקינט חשמלי ודומיו).
רכיבה על אופניים במשך כרבע שעה שורפת 100 קלוריות, עובדת על קבוצות שרירים רבות כמו רגליים, אגן, כתפיים, בטן וגב תחתון, מעלה את רמת הכושר ומשפרת סיבולת לב ריאה.

להגביל את השימוש באופניים חשמליים – בשיתוף הילדים ולא בכוח

חשוב מאוד שאנו כהורים נסביר לילדים את החשיבות של הנעת הגוף באמצעות הרכיבה כאשר מזג האוויר מאפשר ובמקומות בטוחים – לפארק, מהבית לבית הספר ובחזרה (למי שלומד בכיתות ולא בבית), לסידורים במכולת, וללמידה משותפת אצל חבר שגר רחוק. אפילו מרחקים קצרים יחסית יכולים לרענן ולשחרר את הגוף ולענות על הצורך היומי בתנועה מינימלית.

אין טעם לנסות להכריח את הילדים מתי לרכב ומתי לא, אבל בהחלט יש טעם לחשוב איתם בשיתוף באילו מקרים עדיף שהם ישאירו את האופניים בבית וייהנו מהליכה בחוץ. למשל, אם יש חבר שגר במרחק דקות בודדות של הליכה, או מגרש משחקים קרוב יחסית – אפשר לסכם איתם שאלו פעילויות שישתדלו לבצע ללא שימוש בעזרים חשמליים ואולי אפילו להציע ללוות אותם לשם רגלית ועל הדרך להרוויח גם אנחנו פעילות גופנית.

רכיבה חברתית למצב רוח טוב

על הערך הפיזי הברור דיברנו פה רבות, אבל מה עם הערך הנפשי-חברתי? מלבד סיוע בבניית עצם והעלאת רמת הכושר והסיבולת, חשובה לא פחות התרומה להעלאת המורל ומצב הרוח ואם אפשר אז מומלץ גם לרכוב ביחד. המפגש הזה משמעותי למצב רוח מרומם, עידוד ניידות ועצמאות אצל ילדים ונוער וקשרים חברתיים.

לא פחות חשוב  – בטיחות

חשוב מאוד ללמד את הילדים על שימוש בטוח באופניים וכמובן באמצעי תחבורה חשמליים , כמו חבישת קסדה, ציות לתמרורים וכו'

רכיבה על אופניים לשמירה על הסביבה

וחוץ מזה, שלא רק שזה בריא ולא עולה לכם כלום (חוץ מרכישת האופניים עצמם) זה גם ירוק ושומר על סביבה נקייה, וזה מסר נהדר לכשעצמו.

אז מה הרווחנו פה?

1. פעילות גופנית בריאה ומהנה, המשלבת מגוון מערכות שרירים ועבודה על סיבולת לב ריאה.
2. אמצעי תחבורה חסכוני שמקל על ההגעה ממקום למקום.
3. שיעור בעצמאות וניידות לילדים ונוער שמאפשר גם לתחזק את חיי החברה שלהם.
4. כלי לשיפור מצב הרוח באוויר החופשי.
5. חיסכון בכסף ושמירה על הסביבה.

ולסיום כן, רכיבה זה חשוב ואנחנו כמובן בעד (אם לא הבנתם עד עכשיו 😊), אבל כמו בכל דבר חיים, גם במקרה הזה צריך לשמור על איזון ולא לשכוח שרגלינו נועדו לשאת אותנו ממקום למקום ולא רק במטרה ללחוץ על דוושת הגז או לפדל.

המידע המקצועי בכתבה מאת: מיכל סוקמן, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות