על שום מה? הסיבות שיגרמו לכם לאכול יותר שום

אילו יתרונות בריאותיים הוא טומן בחובו? מדוע בני ישראל התגעגעו אליו? מה הקשר בין שום לביאליק? והאם באמת יש מה לעשות נגד הריח?

תאמינו או לא, אבל לשום מוקדש יום משלו – שעונה לשם "יום השום"! והוא צוין לראשונה בארצות הברית, כיוזמה של מגדלי שום במדינת קליפורניה. מי שממש מעוניינים לחקור את העניין, יבקרו בעיר גילרוי (Gilroy) שבקליפורניה, הנחשבת לבירת השום העולמית. אם תתעקשו, תוכלו אפילו לרכוש בה גלידה בטעם שום (!).

בכל מקרה, סמנו ביומן: 19 באפריל הוא יום השום, שמציב את הצמח המיוחד הזה בקדמת הבמה. אפשר לאהוב אותו, אפשר לסלוד ממנו – אבל בשום אופן אי אפשר להתעלם ממנו.

הגעגועים של בני ישראל והתרופה של היפוקרטס

חקלאים במסופוטמיה הקדומה גידלו שום כבר לפני יותר מ-5,000 שנה. השום שגשג בימי קדם גם באפריקה ובאזורים אחרים של מרכז אסיה, ורק בשלב מאוחר יחסית בהיסטוריה מצא את דרכו אל החיך האירופי. בנוסף הוא אפילו מככב בתנ"ך! בספר במדבר מסופר על בני ישראל שביקשו לשוב למצרים, ונזכרו בערגה בשום: "זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים" (במדבר י"א, ה').
אפילו הרופא היווני היפוקרטס (כן, זה משבועת הרופאים) נתן לו מקום של כבוד באוסף התרופות שלו.

שום דבר בריא

הצמח הצנוע הזה טומן בחובו מרכיבים רבים, שהפכו אותו בימי קדם לחביב המרפאים. בעזרתו, הם נלחמו בדלקות וזיהומים שונים, וגם בעין הרע.

כיום אנו יודעים כי השום מכיל תרכובת בשם אליצין, יחד עם זרחן, גופרית, ויטמינים שונים ועוד.
למעשה, רק בשנה האחרונה התפרסמו מאות מחקרים חדשים הבודקים את יתרונות השום לבריאותנו. המחקר לאורך השנים בדק את השפעת השום במניעה ובטיפול במחלות.

שימו לב כי יש הבדל בין צריכת שום בצורתו הטבעית, המביאה להשפעה טובה ומתונה, לבין צריכת מיצוי או זיקוק חומרים פעילים מהשום, שיכולה להוביל להשפעה חזקה בהרבה. אכילת שום בצורתו הטבעית, בתבשיל או טרי, נמצאה כבעלת אפקט מגן עדין מפני מחלות לב וכלי דם, סוגי סרטן שונים, השפעה מיטיבה על לחץ הדם ועל שומני הדם.

בנוסף, מייחסים לשום גם השפעה חיובית על מערכת החיסון, הורדת רמת הסוכר בדם, פעילות נוגדת חמצון ועוד.

לרוב אין סיכון באכילת שום, אלא אם אתם חשים בהתגברות תופעות לא רצויות במערכת העיכול כגון גזים או צרבת. ובכל מקרה, כאשר נוטלים כמוסות מרוכזות של שום, עלולה להיות לכך השפעה על לחץ הדם ולכן יש ליידע את הרופא המטפל.

על טעם ועל ריח. בעיקר ריח

אנחנו לא יכולים לדבר על שום מבלי להזכיר את ההיבט הכי בולט שלו: הריח. לריח הזה אחראי מרכיב העונה לשם אליל מתיל סולפיד (Allyl methyl sulfide). המרכיב העיקש הזה אינו מתפרק בעת העיכול, והוא משתחרר מאיתנו באמצעות הנשימה ולעתים גם הזיעה. ומה קורה אם אכלתם שום לפני פגישה חשובה? מסתבר שאם תאכלו תפוח או תשתו חלב, יש סיכוי טוב שריחו של השום יתפוגג. נסו בעצמכם (אך לא מומלץ בימים חמים במיוחד).

הכוכב של ביאליק

חיים נחמן ביאליק פרסם ב-1928 סיפור מבודח ומחורז, העונה לשם "אלוף בצלות ואלוף שום". היכונו לספוילרים: נסיך הגיע לממלכה שבה לא ידעו מהו בצל. בנדיבותו, העניק להם בן המלך בצלים, כדי לשפר את חוויית האוכל שלהם. בתמורה, הוא קיבל ממון רב. המקרה הגיע לאוזניו של נסיך אחר, טיפוס חמדן למדי. הוא החליט לעשות מעשה דומה – אבל עם שום. למרות שציפה לתמורה כספית, הוא קיבל… בצלים.
ואם עדיין לא קראתם את הסיפור הנפלא – זה הזמן לעשות זאת. עם ארוחה טובה שמשלבת, ובכן, שום.

בקיצור אין על שום! אבל כמובן על טעם ועל ריח…אתם כבר יודעים 🙂