ממשיכים לשמור מהבית

פעילות בגיל השלישי

בזמן שנרקמת עבורנו מעין שגרה חדשה, הריחוק החברתי עדיין מהווה אתגר לא פשוט. איך נוכל להתמודד איתו?

התקופה הנוכחית דורשת מכולנו לא מעט הסתגלויות, אבל עבור מי שצריך לשמור על עצמו יותר מבחינה בריאותית, בעקבות מחלות רקע או גיל מבוגר, הקושי רק הולך וגובר עם הזמן. כדי לנסות ולהקל על המצב, שוחחנו עם ד"ר זוריאן רדומיסלסקי, האחראי על גריאטריה במכבי שירותי בריאות, שריכז מספר עצות לאוכלוסיית הגיל השלישי ולבני המשפחה במציאות החדשה.

רפואה מונעת – נשארים בבית

לפני הכל, הדבר החשוב ביותר הוא להבין שבני גיל השלישי פגיעים יותר. לכן, כדאי לנקוט במשנה זהירות, להימנע מסיכונים מיותרים וכמובן, ליישם את הנחיות משרד הבריאות, מה שאומר להקפיד על חבישת מסיכה כשיוצאים מהבית ולהשתדל לשמור על ריחוק חברתי ככל הניתן.

בקשת עזרה

לחלק קל לבקש עזרה, לאחרים פחות, אבל זה הזמן להתגבר על מחסום הבושה ולהיעזר בסביבה לביצוע פעולות המצריכות יציאה מן הבית, כמו קניית מזון ותרופות. נוסף על בני משפחה והסביבה הקרובה, קיימים היום מגוון שירותים שניתנים באופן דיגיטלי או באמצעות הטלפון, החל משירותי משלוחים ועד ייעוץ טלפוני עם רופאים, בקשות מרשמים ועוד.

מונעים נפילות

תמיד חשוב להימנע מנפילות, אבל בתקופה הזאת זה חשוב אפילו יותר, למשל בעזרת התאמת הבית לצרכיכם. הנה כמה כללי אצבע שיעזרו לכם:

  • פנו את הרצפה מחפצים, חוטי חשמל/טלפון, ושטיחים שניתן להיתקל בהם.
  • מקמו חפצים שימושיים כמו כלי מטבח, מוצרי היגיינה וכו' בהישג יד ובמקום שיש אליו גישה נוחה ובטוחה.
  • הקפידו שהטלפון יהיה תמיד נגיש, כדי שלא תקומו אליו במהירות וכדי שבמידת הצורך תוכלו להגיע אליו גם במקרה חרום. אם יש ברשותכם צמיד עם לחצן מצוקה ענדו אותו על היד.
  • הקפידו לסגור מגירות ודלתות של ארונות כדי לאל היתקל בהם בטעות.
  • הקפידו על תאורה חזקה, אך לא מסנוורת, ועל מנורה ליד המיטה בהישג יד.
  • בלילה השאירו תאורה בשירותים ובמעבר מחדר השינה לשירותים, ודאגו שהוא יהיה פנוי ונגיש בקלות.

שומרים על אורח חיים בריא

בריאות חשובה בכל תחומי החיים, בין אם מבחינה פיזית, נפשית או מנטלית. הנה כמה עקרונות שיעזרו לכם לשמור עליה:

שומרים על תזונה

במיוחד בימים אלו כדאי לדאוג לשגרה בריאה של אוכל. הקפידו על תזונה מגוונת מכל קבוצות המזון (דגנים, קטניות, ירקות ופירות, דגים, עוף, ביצים, ומוצרי חלב) ואל "תדלגו" על ארוחות, כדי שלא תסבלו מחולשה או סחרחורת. תשתו כ- 8 כוסות מים ביום ותמנעו משתיית משקאות אלכוהוליים.

שומרים על תנועה

מאחר שאנו נמצאים בבית רוב שעות היום, חשוב להיות בתנועה בתוך הבית. שמירה על פעילות גופנית חשובה לגוף, ולא פחות לראש ולנפש. מטבע הדברים אתם יותר מוגבלים בימים אלה, אך יש דברים שניתן לעשות כמו תרגילים לטיפוח שיווי המשקל שחשובים לתנועה וגם למניעת נפילות, ללכת במקום, או לעלות ולרדת במדרגות, בזהירות כמובן.


שומרים על המוח

חשוב לשמור על הראש לא פחות מאשר על הגוף. פעילות קוגניטיבית כמו קריאה, פתירת תשחצים ואפילו צפייה בסדרה, כמו גם שימוש במשחקי מחשב ואפליקציות לפיתוח הקוגניציה, מאוד מומלצת וחשובה לשימור המצב הקוגניטיבי.

שומרים על קשר

לא פחות משמירה על עצמכם, חשוב שתשמרו על הקשר עם הסביבה. לשם כך יש לוודא שיש לכם גישה לטלפון ולמחשב, ושקיים חיבור לרשתות חברתיות לצורך שמירה על קשר. חשוב לא פחות, כדי שהתקשורת עם הסביבה תהיה מוצלחת ותעבור חלק, להתאים משקפי קריאה ולדאוג למכשיר שמיעה ולסוללות שלו במידת הצורך.

שומרים על הגיינה

תקפידו לשטוף ידיים ולהשתמש בג'ל לחיטוי, במיוחד במקרה של הגעת מוצרים מבחוץ.

דואגים לסיעודיים

מי שמוגדר כסיעודי זכאי להספקת מוצרי ספיגה, ולכפתור מצוקה בהתאם לחוק הסיעוד.
במקרה שכזה, יש לדאוג להדרכת המטפל/ת הסיעודיים בכל נושא הבידוד ולעדכונים שוטפים בהנחיות הרלוונטיות למצב.
יש לוודא שהמטפל דואג לשמור על ההנחיות, ובכלל זה שמירה על כללי הבידוד וההיגיינה, שימוש באלכוג'ל או ספטול/ספטאדין. כמו כן חשוב בתקופה זו לדאוג לגירויים קוגניטיביים כמה שאפשר, אם באמצעות שיחות עם המשפחה, באמצעות משחקים מתאימים, קריאה וכן הלאה.

חוזרים לשגרה בריאה למען עתיד בריא

להנחיות אגף הסיעוד של המוסד לביטוח לאומי >>

למידע נוסף על הימנעות מנפילות לחצו כאן >>

למידע נוסף על שימור תפקוד קוגניטיבי >>