צחוק בצד: כיצד צחוק תורם לבריאות?

אנשים צוחקים במשרד

מחקרים רבים נעשו על השפעת הצחוק על הבריאות שלנו. אז מה קורה בגוף כשצוחקים? איך צחוק משפיע על שרירי הפנים ועל שיפור יכולות זיכרון והאם זה שורף קלוריות? ד"ר אורית שטרן רייזנר לוקחת את הצחוק ברצינות

"יום ללא צחוק הוא יום מבוזבז" (צ'רלי צ'פלין)

מה קורה בגוף כאשר אנחנו צוחקים?

בעשורים האחרונים נעשו מחקרים רבים בנושא השפעות הצחוק על הבריאות שלנו. פעולת הצחוק גורמת לשורה ארוכה של תהליכים בגוף. בין השאר, כאשר אנחנו צוחקים מופרשים בגוף חומרים הקרויים אנדורפינים. האנדורפינים גורמים לתחושה של רוממות רוח ומקלים על תחושת הכאב, וזאת בדומה לתחושה הקיימת לאחר פעילות גופנית. בנוסף, הצחוק מחזק את המערכת החיסונית של הגוף. כשאנו צוחקים, שרירי הפנים נמתחים, הדופק עולה, קצב הנשימה גובר וכמות גדולה יותר של חמצן מוזרמת לרקמות.

האם לצחוק יש השפעה לטווח הארוך ותרומה חיובית על מערכות הגוף?

כאמור, לצחוק השפעה מיטיבה על מערכות רבות בגופנו. הצחוק מקל על תחושת כאב פיזי ונפשי. דרך השפעתו על הורמוני סטרס דוגמת קורטיזול ועל ידי הפרשת אימונוגלובולינים, הצחוק מסייע בחיזוק המערכת החיסונית שלנו. צחוק בריא כשגרה עשוי להרחיב כלי דם, להביא לזרימה משופרת של דם וחמצן לרקמות ובכך לגונן על מערכת הלב וכלי הדם. ניתן לצפות גם בשינוי הזה גם ברמה המיקרוסקופית ברקמות. מחקרים מצאו כי לאנשים שצוחקים יותר במהלך היום, סיכון מופחת לחלות בטרשת עורקים, אירועי לב ואירועים מוחיים. כמו כן, יש מחקרים שמצביעים על כך שצחוק מגביר חשיבה חיובית, מסלק מחשבות שליליות ומשפר את תחושת המסוגלות שלנו.

כיצד צחוק משפיע על עיצוב שרירי הפנים?

בפעולת הצחוק נעים 15 שרירים שונים בעיקר בפנים ובסרעפת. יש הטוענים כי חיוכים וצחוק גורמים לקמטוטים, בעיקר בזוויות העיניים. אין הוכחות מדעיות לכך, אך ללא ספק מוטב לשמוח ולצחוק, גם במחיר קמט או שניים.

האם יש קשר בין צחוק לשיפור יכולות זיכרון?

בהחלט. הוכח מחקרית שצחוק משפר תפקוד מוחי. צחוק מגרה לפעילות חלקים בשתי אונות המוח, משפר ערנות ותפקודים כגון מודעות יכולת עיבוד נתונים, חשיבה לוגית, קבלת החלטות ויכולות זיכרון.

האם אפשר להוריד במשקל או לשרוף קלוריות לאחר צחוק מאומץ של 10-15 דקות?

צחוק טוב גורם להתכווצות שרירי הבטן, בדומה לתרגילי הבטן שאנו עושים בחדר הכושר. כמו כן, פעולת הצחוק גורמת לכיווץ שרירים נוספים: שרירי הפנים, הסרעפת והכתפיים.
מחקר מצא כי 15-10 דקות של צחוק שורפות 50 קלוריות, מה שאומר שבכדי להשיל חצי קילו ממשקל הגוף עלינו לפצוח במרתון צחוק מרוכז של 12 שעות לפחות.

אז תנו חיוך, הכל לטובה!

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: דר' אורית שטיין רייזנר, פסיכיאטרית, מנהלת המחלקה לבריאות הנפש