כיצד משפיעה התזונה על דלקת פרקים?

22805-Blog-Photo-NEW_Dor-3-(22282)5

הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית (RA) יוכלו לספר כי החיים בצל המחלה אינם פשוטים וכוללים בין היתר נוקשות, נפיחות וכאבים עזים עד כדי עיוות בלתי הפיך של מבנה המפרק ואובדן התנועה שלו. במקרים חמורים נוצר צורך בהחלפת מפרקים ועולה הסיכון לנכות.
יותר מ-21 מיליון איש ברחבי העולם סובלים מדלקת מפרקים שגרונית, המוגדרת כמחלה אוטואימונית, כלומר מחלה בה תוקפת המערכת החיסונית את אברי הגוף – המפרקים, הגידים והעור.

במשך שנים בדקו חוקרים עד כמה משפיעה התזונה היומיומית על מצב דלקת מפרקים.
למרות שאין מידע מוכח בנושא, יש חולים המדווחים שמזונות מסוימים מחמירים את מצב הדלקת שלהם. מזונות כמו סוכר לבן, דברי חלב ומזונות שמנים כמו בשר אדום. יש אנשים הטוענים שדווקא ירקות כגון חצילים ועגבניות מחמירים את המצב.

צריכת שומן רווי כגון בשר אדום וחמאה יכולה להעלות את רמת הכימיקלים בגוף האחראים לדלקתיות או כאב ונפיחות של הפרקים.

המלצת המומחים היא שבמידה ומתעוררת תחושה שסוג מזון מסוים מחמיר את מצב הדלקת רצוי להוריד אותו מהתזונה. לאחר מכן, אפשר לנסות להוסיף אותו בהדרגה ואז לזהות אם זה אכן הגורם להחמרה. חשוב לעשות זאת בחכמה ולא להסיר קבוצת מזון שלמה מהתפריט, לכן רצוי להיוועץ ברופא או דיאטנית.

דיאטה אחת המוכיחה את עצמה כמסייעת למצב של דלקת מפרקים שגרונית היא הדיאטה הים תיכונית העשירה בפירות, ירקות, שמן זית, אגוזים ודגנים ודגים. צריכת דגי ים ממים עמוקים כגון סלמון סרדינים, מקרלים ,טונה ועוד העשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3, מומלצת.

מחקרים מסוימים מצאו כי שמן דגים וחומצות אומגה 3 יכולים לסייע בהפחתת הכאב ותופעת קשיון הבוקר המתבטא בנוקשות וכאב בעת היקיצה המקשים על החולה לקום ממיטתו. המחקרים הראו כי חלק מן החולים שצרכו שמן דגים הפחיתו במינון משככי הכאבים שהם צרכו. אך כמובן גם זאת יש לעשות בתיאום עם הרופא".