כיצד הגיל משפיע על ההריון?

גם אמא שלך נוהגת לומר לך כי "כשאני הייתי בגילך כבר הייתי נשואה עם שלושה ילדים"? היום, שלא כמו בעבר, האופציות של הנשים התרחבו. נשים כבר לא ממהרות, אם בכלל, להקים משפחה בגיל 20. רבות מאיתנו לוקחות את הזמן לפתח קריירה, לימודים ולהנות עם בן זוג בלי מחויבות של משפחה וילדים. יחד עם זאת, אנו שומעות שוב ושוב אזהרות שככל שהגיל עולה כך הפוריות יורדת, והסיכוי למומים מולדים וצרות נוספות (שלא עלינו) עולה.

ירידה בפוריות
"היכולת של האישה להרות יורדת באופן הדרגתי עם הגיל" מסביר ד"ר קובי כהן, מומחה ברפואת נשים וכירורגיה גינקולוגית במכבי ומנהל מרכז לרפואת נשים"איה-מדיקל" בבית חולים אסותא. "כ-40% מהנשים מעל גיל 35 לא מסוגלות להרות כלל. באופן כללי קיימים תיאורים בודדים של הריונות מגיל 47 ואילך".הסיבה לכך קשורה בעיקר לעובדה שאישה נולדת עם מספר קבוע של ביציות, ומלאי הביציות הזה יורד במהלך חיי האישה.בכל מחזור חודשי "מבוזבזות" כמויות רבות של ביציות.יש לציין כי גיל האב אינו משפיע על הפוריות.

חוץ מירידה בכמות הביציות, עם הגיל קיים הרס של  הביציות כתוצאה מההשפעה הסביבתית במהלך חיי האישה כגון הקרנות, זיהום אוויר או תזונה לקויה. גם מחלות זיהומיות כמו כלימידיה ומיקופלזמה, הגורמות להרס של מערכת הרבייה, משפיעות על כך.

מומים מולדים
לפני ההריון אפשר לגלות מצבים של נשאוּת מחלות גנטיות (שעוברות בתורשה), על כן חשוב לבצע את הבדיקות הגנטיות הרלוונטיות.אבל עם העליה בגיל האישה ההרה יש עליה בשיעור המומים המולדים שאינם מועברים בתורשה, כגון מומים במערכת  העצבים, חיך שסוע וריבוי אצבעות.

כדי לגלות מומים אלה מבצעים בדיקות כרומוזומליות כגון בדיקת סיסי שליה, בדיקת דם עוברי, (לאחרונה מפתחים גם שיטות בהן ניתן למצוא תאים עובריים בבדיקת דם אצל האם ובידודם), ובדיקות מי שפיר. בדיקת מי שפיר נעשית סביב השבוע ה16-20 (אך אם יש חשד לזיהום בוירוס הנקרא CMVמחכים לשבוע 22). הבדיקה מבוצעת בדיקור שק מי השפיר תחת הנחיית אולטרסאונד. לאחר וידוא חדירת המחט, שואבים נוזל ושולחים אותו לתרבית תאים. הסיכון להפלה כתוצאה מבדיקת מי שפיר הוא 0.3% לכן משתדלים לבצעה רק בהריונות מגיל 35 ומעלה – שאז עולה מאד הסיכון למומים כרומוזומליים.

בנוסף לבדיקת הכרומוזומים, יש לבצע סקירת מערכות מדוקדקת לגילוי מומים שאינם כרומוזומליים. האישה לא יכולה לדעת לפני ההריון אם הביציות שלה תקינות. נעשים מחקרים בהם מנסים לקחת ביופסיה משחלות תוך כדי שימוש באמצעי ההדמיה, כדי לוודא תקינות של ביציות, אבל הבעיה היא שלעולם אין לדעת איזה ביציות יופרו.

וצרות נוספות…
לעליה בגיל קשר ישיר להפלות ספוטנטיות. קיימת עליה של 50% בשיעור ההפלות לעומת גיל 20 ועליה של פי 2 עד פי 4 בין גיל 20 ל-40. רוב ההפלות קשורות למומים בכרומוזומים הנובעים מהגיל.

בנוסף, עם עליה בגיל האישה, יש גם סיבוכים אחרים שקשורים לאם כגון שיעור גבוה של עוברים קטנים וגדולים, רעלת הריון, מקרים רבים של סכרת הריונית, יותר דימומים הנובעים משליית פתח, שיעור גבוה של ניתוחים קיסריים וגם שכיחות יתר של לידת פגים בנשים מבוגרות. מדובר בעליה מ-8% ל14% בגיל 37-40.

פתרון אפשרי: הקפאת ביציות
אם בבדיקת השחלות נמצאה רזרבה שחלתית ירודה של ביציות, מומלץ לבצע הקפאת ביציות. תהליך זה נעשה באמצעות טיפול מלא של הפריה חוץ גופית. הביציות נשאבות בגישה דרך הנרתיק בהנחיית אולטרסאונד ובהרדמה כללית. כאשר האישה מבקשת להרות מופשרות הביציות ומופרות.

* מבוטחות "מגן זהב" זכאיות להשתתפות בבדיקות מי שפיר ו – סיסי שיליה, וזאת בכפוף לכללי הזכאות המפורטים בפרק התקנון של המדריך לשירותי בריאות נוספים.