כולם רוקדים עכשיו! חוויות מרחבת הריקודים

Snap 2013-06-30 at 16.07.00

לא משנה באיזה גיל אתם, או באיזו תקופה נולדתם, כל אחד ואחד מאיתנו נושא בזיכרונו את הריקוד הראשון שלו. בין אם זה ריקוד סלואו שקט וביישני במסיבת כיתה בבית של אחד החברים ובין אם זאת מסיבת דיסקו/היפ הופ/סלסה/ריקודים סלוניים או כל סגנון אחר. שילוב של מוזיקה טובה וקצב טוב, גורם לרגליים שלנו לזוז מאליהן, ללא צורך בבקשה מוקדמת.

בישראל הריקודים ליוו אותנו מימיה הראשונים של המדינה. לכולנו זכורות התמונות מיום הכרזת המדינה, שבו יצאו רבבות לרחובות ופרצו בריקודי הורה סוערים. בהמשך הדרך שגשגו חוגי הריקודים הסלוניים וחוגי ריקודי העם. היום ברור לכל: כולם יכולים לרקוד, ללא קשר לגיל הכרונולוגי וכראיה, אחוז גבוה של בני 40+ פוקד בדרך קבע את שיעורי המחול למיניהם.

לוי בר-גיל, כוריאוגרף ומדריך לריקודים, בעל תואר ראשון בחינוך גופני, ותואר שני בשילוב אומניות בחינוך סיפר לנו על המתרחש ברחבות הריקודים מנקודת מבטו.
לדבריו, בהרקדות שהוא עורך הוא פוגש בהרבה נשים וגברים בגילאי 45 ומעלה מכל רובדי החברה שמגיעים פשוט כדי לרקוד. הריקוד משחרר אנדרופינים במוח שהם חומרים שמעוררים הרגשה טובה והחיבור עם הריקוד והתנועה מביא לתחושה של התעלות.

מדוע יש הצלחה כזאת לריקודים דווקא בגיל הזה?
"כשמגיע לסיומו פרק גידול הילדים, אנשים רבים בגילאי 45 ומעלה מוצאים את עצמם עם יותר זמן פנוי ומתעורר בהם הצורך לממש את עצמם בדרך יצירתית בשעות הפנאי. הריקוד הוא דרך מצוינת ליצירת תקשורת בלתי אמצעית ומהנה והוא למעשה מאפשר לעסוק בספורט, רק ללא התחרותיות – למטרת הנאה בלבד".

"נוסף על מצב הרוח המרומם, הריקודים מאפשרים לפתח ולשמר יכולות פיזיות חשובות. גם אנשים שאינם בעלי יכולות פיזיות גבוהות יכולים לקחת חלק בריקוד ואף לשפר את יכולותיהם. ישנם סגנונות רבים, כך שאפשר להתחיל בסגנון רגוע ואיטי ואז להעלות את הרמה לאט לאט עם הזמן.
ריקודי שורות וריקודי שנות השישים לדוגמא, מתאימים לאנשים שאינם בעלי יכולות גופניות גבוהות והם נקודה טובה להתחיל ממנה.
הריקוד משמר את הכושר, מפתח סיבולת לב ריאה, משפר קואורדינציה, מחזק את השרירים, ותורם  לגמישות מפרקי הכתפיים והאגן. שינון תבניות הריקוד והתנועות והטמעתן, תורם לשיפור הזיכרון". מרגישים חסרי קואורדינציה וחסרי כושר אבל הקצב בוער לכם בעצמות? זה הזמן להתחיל.
על רחבת הריקודים מותר הכל וגם אם תטעו – הכל בסדר. עם הזמן משתפרים. בהצלחה!