יותר בריא להיות יחד

22805-Blog-Photo-NEW_Mishpaha-(22023)4

"יחד לב אל לב נפתח ונראה ת'אור שבשמיים" שרו להקת גאיה – והם לא טעו. גם מדענים מסכימים איתם בעניין הזה. אנשים שמחזיקים קשרים חברתיים ענפים מאושרים יותר ונוטים פחות לדיכאונות.
מחקר שנעשה לאחרונה, לקח את הטענה הזאת צעד קדימה וגילה כי לחברות במספר מעגלי חברות שונים יש תרומה לחיזוק הגוף והיא אף מסייעת להחלים מהר יותר ממחלות או להימנע מהן מלכתחילה.

במחקר נבדקו קבוצת חיילים שהשתתפו לראשונה במרוץ "לוז", מזחלת שלג הדוהרת במהירות עצומה במסלול צינורי, חוויה מלחיצה ומלהיבה כאחד. קצב ליבם של החיילים נמדד לפני המירוץ במהלכו ואחריו. הממצאים העלו כי קצב ליבם של חיילים שהצהירו כי הן חברים בקבוצות רבות יותר של חברים שב לקצב הרגיל מהר יותר (התאוששו מהר יותר) מאשר אלה החברים בפחות קבוצות.

בניסוי נוסף שנערך בקרב סטודנטים הם התבקשו לחשוב על קבוצה אחת, שלוש או חמש קבוצות בהן הם חברים. לאחר מכן הסטודנטים תבקשו להניח את ידם בתוך מיכל של מים קפואים.
תוצאות הנסוי העלו כי ככל שמספר הקבוצות עליהן חשבו היה גבוה יותר, כך הצליחו הסטודנטים להשאיר את ידם לאורך זמן ממושך יותר. אגב, המתנדבים שנתבקשו לחשוב על חמש קבוצות הצליחו להחזיק את ידם במים לפרק זמן כפול מאלה שחשוב על קבוצה אחת בלבד.

ד"ר יחיאל ברבר פסיכיאטר מומחה, פסיכוגריאטר, מנהל המערך הפסיכיאטרי במחוז מרכז, מכבי שירותי בריאות מוסיף כי ידוע שאנשים בעלי חיי חברה עשירים נהנים גם מחובן גופני ומערכת חיסונית חזקה יותר. בעבר נמצא קשר בין מצב נפשי ותפקוד מערכת החיסון וכך לדוגמא אנשים דכאוניים יותר הם בעלי מערכת חיסון ירודה.

בדומה לבעלי חיים הנעים בלהקות בטבע, נהגו גם בני האדם לאורך ההיסטוריה להשתייך לקהילות, שבטים, כפרים ומאוחר יותר גם ערים. ההתאגדות תורמת להישרדות ונותנת ביטחון לפרטים בקבוצה. את תופעת הקהילתיות קל לראות בארצות הברית, שם אנשים חברים בקהילה ופוקדים את בית התפילה (בית כנסת או כנסיה) מדי שבוע, שם הם נהנים מתמיכה חברתית, תמיכה הנותנת להם כוח ושומרת עליהם מבחינה גופנית ונפשית.