טרום סוכרת? יש דבר כזה?

22805 Blog_photo_NEW

בשנים האחרונות עולה המודעות בנושא השמנה ובעיות בריאותיות העלולות להתפתח בעקבות עודף משקל ותזונה לא מאוזנת. למרות זאת, 50% מהאוכלוסייה המבוגרת בישראל סובל מעודף משקל. מיכל סוקמן, דיאטנית במכון הסוכרת במכבי שירותי בריאות, מסבירה מהו מצב של טרום-סוכרת וכיצד עודף משקל משפיע על התפתחותו

"סוכרת היא מחלה שבה רמות הסוכר בגוף גבוהות מדי או נמוכות מדי. המחלה משפיעה על כלל המערכות בגוף ועלולה להוביל לפגיעה רב מערכתית בכלי הדם, פגיעה בעיניים, פגיעה בתפקודים המיניים, בכליות ובגפיים. כיום אנחנו יודעים שהדרך הטובה ביותר למנוע את סיבוכי המחלה היא לאזן אותה מוקדם ככל האפשר. זו הסיבה שמתייחסים לשלב המקדים, שלב טרום-סוכרת, כאחד השלבים החשובים יותר לאיתור ולטיפול מהיר".

מהו שלב טרום-סוכרת?
"טרום-סוכרת הוא שילוב של בעיות בריאותיות שעלולות להיווצר שנים רבות לפני התפרצות מחלת הסוכרת עצמה. במצב זה ערכי הסוכר מתחילים להיות גבוהים מהנורמה המומלצת, אך עדיין אינם גבוהים מספיק כדי להיחשב לסוכרת. הבדיקות בהם אנו משתמשים הם סוכר בצום. שם הערך התקין הוא כרגע עד 100 וערך של המוגלובין מסוכרר HbA1c כאשר הערך התקין שלו הוא עד 5.7".

כיצד מצב של טרום-סוכרת קשור להשמנה?
"השמנה או עודף משקל תורמים להתפתחות טרום-סוכרת. השמנה מובילה לתנגודת לאינסולין. זהו מצב בו האכילה המוגברת גורמת לגוף להיות אדיש לאינסולין. הלבלב מפריש יותר ויותר אינסולין על מנת לתת כיסוי לאכילה ולתנגודת. מצב זה מתיש ושוחק את הלבלב עד אשר חלה פגיעה ביכולת להפריש מספיק אינסולין. למרות זאת ישנה גם השפעה גנטית".

האם יש משמעות לויטמינים או לתוספי מזון?
"לצערנו אין פתרונות קסם. המחקר לא הצליח למצוא ויטמינים או מינרלים שיוכלו למנוע או לתקן את הנזק שנגרם. לתזונה נכונה יש תפקיד מרכזי באיזון הסוכר. חשוב להקפיד על דגנים מלאים, קטניות, ירקות בשפע וחלבון כגון מוצרי חלב ובשר דלי שומן. מומלץ להוסיף לתזונה גם אגוזים במידה ופירות. מומלץ להפחית מזון מעובד עד כמה שאורח החיים שלנו מאפשר זאת".

האם הנזק הוא הפיך? האם אפשר לטפל במצב?
"כמובן. בשלב זה הדרך הטובה ביותר לטיפול הוא שינוי אורח החיים, הקפדה על תזונה נכונה ומשקל תקין. נוסף על כך, מומלץ להקפיד על פעילות גופנית ולהיגמל מעישון באופן מוחלט. חשוב לזכור כי לא מדובר בדיאטה מסוימת אלא איזון אורח החיים והתאמת התזונה לאדם על-ידי איש מקצוע.
אנחנו יודעים שזהו שלב משמעותי מאוד בהתפתחות מחלת הסוכרת וככל שהטיפול יהיה מדויק ומהיר יותר, כך יהיו פחות פגיעות בשלבים מאוחרים יותר. במידה ויש קושי בשינוי משמעותי, יש רופאים שימליצו להתחיל בטיפול תרופתי בסיסי".

"חשוב להבין, זה השלב הקריטי. זה הזמן להוריד במשקל, לעשות את השינוי הרצוי ולהציל את התפקוד הלבלבי שלנו. ככל שנתרחק מהמדדים הנורמליים, כך השינוי יהיה קשה יותר. מצב של טרום-סוכרת מגיע דווקא בשלבים שאנחנו פחות פנויים וקשובים לגוף שלנו. אנחנו עמוסים בעובדה, עם הילדים ושגרת החיים המתוחה. אנחנו מזניחים את הבריאות שלנו ומוותרים לעצמנו. זה הזמן שאנחנו יוצרים את הנזקים במקום לטפל בהם. חשוב לעצור, להיבדק על ידי רופא המשפחה ולשנות. אותו שינוי יחלחל גם לילדים שלנו. הם ילמדו מהו אורח חיים מאוזן ובכך נסייע במניעת המחלה".