טיפש מי שמעשן – עישון פאסיבי גורם לפגיעה ב-IQ של ילדים

brain

התאמצתם, טרחתם, עבדתם קשה 9 חודשים של לידה ואז כשנולד הילד ממתינות לכם עוד שנים של השקעה וטיפוח – ואתם באמת רוצים שהילד יהיה מאושר, חכם ומוצלח. אם אתם מעשנים בסביבת ילדיכם, אתם כבר יודעים שאתם מזיקים לבריאותם, מעלים את הסיכון שילקו במחלות במערכת הנשימה ובסרטן. אבל האם ידעתם שהעישון הפאסיבי עלול לגרום לנזק גם לרמת המשכל שלהם? כך לפחות עולה ממחקר שנערך בארה"ב, שם כ-40% מהילדים חשופים לעישון פאסיבי.

העישון הפאסיבי כבר נקשר בעבר בוודאות למספר מחלות בילדים, ביניהן תסמונת מוות פתאומי ("מוות בעריסה"), מחלות האוזן התיכונה, החמרה של תסמיני אסתמה ובעיות נשימה אחרות. עכשיו מצביע מחקר גם על כך שעישון פאסיבי עלול להיות רעיל למערכת עצבים ולגרום לה נזק עם השפעות פוטנציאליות על פיתוח מיומנויות החשיבה והאינטלקט בילדים.

כדי למדוד את רמת החשיפה של הילדים לעשן הטבק עשו החוקרים שימוש בסמן ביולוגי הנקרא קוֹטינין (תוצר פירוק של ניקוטין), במקום להסתמך על סקרים, שמתבססים על תשובות העלולות להיות לא מדויקות. מתוך מדגם של 4399 ילדים בגילאים 6 עד 16, אצל הילדים עם רמות הקוֹטינין הגבוהות ביותר נמדדו ביצועים ירודים במבחני מתמטיקה, קריאה וכישורי ראייה מרחבית, השווים לירידת IQ של 2-5 נקודות.

למחקר יש אמנם מגבלות, כיוון שלקוטינין יש מחצית חיים קצרה יחסית ולכן הוא עשוי להיות פחות שימושי כסמן של חשיפה לניקוטין לטווח ארוך, אך הוא עדיין תומך בטענה שיש להגביל את החשיפה של ילדים לעישון טבק.

עישון פאסיבי כאמור, יוצר סיכונים בריאותיים גם למבוגרים. מבוגרים לא מעשנים שמתגוררים עם אדם מעשן הם בעלי סיכון גבוה ב-24% ללקות בסרטן הריאות לעומת כאלה שאינם מעשנים פאסיבית. אותה קבוצה נמצאת אף בסיכון גבוה ב-20% לפתח מחלת לב כלילית.

ובנימה אישית יותר, אם לא מצאתם מספיק סיבות להיגמל בשביל בריאותכם האישית, אולי תמצאו לנכון להפסיק, או לפחות לנסות להיגמל כדי לשמור על בריאותם הגופנית והמנטלית של היקרים לכם.

http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=41584