7 טיפים להתמודדות טבעית עם החורף

הסתיו והחורף ניצבים כבר בפתח, ועמם מגיעים האורחים המוכרים: התקררות, נזלת, שפעת וכו'. אז רגע לפני שנצטייד בתרופות סימפטומטיות, בדקנו עם החברים במכבי טבעי האם יש דרכים נוספות שיסייעו לכם לחזק את הגוף – קבלו 7 טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם העונות הקרות

"הרפואה המשלימה מבקשת, כבר עם תום הקיץ ולפני הופעת הסתיו, להתחיל להתכונן לקראת החורף, במסגרת 'הכן גופך לחורף'", מספרת ד"ר עדי צוונג-גונן, מנהלת רפואית של מכבי טבעי. צוונג-גונן מסבירה כי הרפואה המשלימה מסתכלת על מחלות החורף מזוויות שונות ומציינת כי בולטת במיוחד הרפואה הסינית, שמנסה לתת למחלה מענה נקודתי סימפטומטי ובד בבד שואפת לחזק את מערכת החיסון. היא גם מונה את הגישות העיקריות ברפואה המשלימה היכולות להקל סימפטומים של התקררות ולהציע חיזוק נוסף לגוף כמניעה: רפואה סינית (דיקור וצמחי מרפא), תזונה טבעית ונטורופתיה, איורוודה, טיפולי מגע כשיאצו, טווינה, רפלקסולוגיה ועוד.

אילו המלצות קיימות בעבור האדם המערבי הממוצע, המבקש להישמר מהתקררות?

"ראשית, מומלץ להימנע ממזונות שיוצרים ליחה רבה. אם הלשון בבוקר מכוסה חיפוי לבן עבה או צהבהב, מדובר בליחה מיותרת ועודפת. ליחה זו יכולה להיווצר ממזונות כגון מוצרי חלב פרה, פירות טרופיים, פירות הדר (חוץ מלימון, פומלה ופומלית), מיצי פירות שונים, סוכרים פשוטים (ממתקים, מאפים מקמח לבן) ובוטנים, והיא יכולה לשמש מצע גידול לפתוגנים כווירוסים וכחיידקים.

"נוסף על כך, אנשים נוטים לחשוב שבעונת המעבר אין אפשרות להתקרר וזו טעות. לפעמים גם רוח חמה של חמסין יכולה להוביל להתקררות. חשוב להתעטף בערבים, בעיקר אחרי אימוני ספורט, ולכסות אזורים רגישים כמו הצוואר. חשוב לשתות הרבה, להימנע ממשקאות קרים ולהעדיף משקאות פושרים או חמימים.

"המלצה נוספת היא לפתוח חלון ולאוורר את הבית, גם אם קר בחוץ, ובכך לדלל באופן טבעי כל פתוגן. כשמגיע החורף אנחנו נוטים לחמם ולייבש את הבתים, זה מייבש את הלחות הטבעית של דרכי הנשימה העליונות עד לריאות ומצמיג את הליחה, וכך נוצר שיעול יבש הקשה יותר לטיפול. כדאי להקפיד להשאיר חלון פתוח או להפעיל מכשיר אדים.

"נטילת ויטמין C יכולה אף היא לסייע במניעה ובטיפול. ויטמין זה יכול, בכמויות גדולות, לעזור בטיפול בתופעות הנ"ל – אלא אם כן סובלים משלשול או מנטייה לכיב; ובכמויות קטנות – לשמש אמצעי מניעה. מומלץ גם להרבות בשתיית חליטות צמחים כמו נענע או מנטה לשם פתיחת הסינוסים והנעת הליחה, או חליטות מרווה, קורנית וזוטא לייבוש נזלת וליחה, אם כי האחרונים לא מומלצים למיניקות. חשוב לתת משהו מניעתי גם לילדים שהולכים לראשונה לגן או לבית הספר, דוגמת תכשירים שכוללים אבץ, ויטמין C ועוד".

צ'אי מחזק את המערכת החיסונית, כמון וכורכום מחממים את מערכת העיכול ובצל ודבש מהווים את השידוך המושלם לרוב בעיות האף-אוזן-גרון.

במכבי טבעי הכינו לכם 7 טיפים טבעיים שיעזרו לכם לעבור את החורף:

*טיפים אלה אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי וכל מטרתם לספק מידע ובשום מקרה אינם בגדר המלצה או עצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית מקצועית.

  1. לחידוש האנרגיות: צ'אי טבעוני
    עם תחילתו של החורף, רבים מאתנו סובלים מקור ומבעיות במערכת העיכול. כוס צ'אי טבעוני תורמת לחימום של מערכת העיכול ומסייעת בחיזוק מערכת החיסון. להלן מתכון לצ'אי מחמם שיפיץ ניחוח נהדר בבית ויחזיר את האנרגיות לגוף.
    מה צריך?
    ליטר מים
    2 מסמרי ציפורן כתושים
    3 תרמילי הל כתושים
    ½ כפית קינמון (או 2 מקלות קינמון)
    ½ כפית אבקת ג'ינג'ר
    2 פרוסות שורש ג'ינג'ר טרי
    פלפל שחור גרוס (אפשר לוותר)
    איך מכינים?
    • מכניסים לסיר את המים, הציפורן, ההל, הקינמון, הג'ינגר והפלפל.
    • מביאים לרתיחה וממשיכים לבשל למשך 20 דקות על אש בינונית.
    • מורידים מהאש ומוזגים לספלים. ניתן להמתיק לפי הצורך והטעם האישי.

2. לחיזוק מערכת העיכול: בישול איטי ותבלינים מחממים
לכל עונה מתאימים מזונות מסוגים שונים. החורף מתאפיין בקור ובקצב חיים איטי יותר, ולכן בעונה זו מומלץ על בישול ממושך ואיטי, המעניק למזון איכויות חמות המחזקות את מערכת העיכול.
לפי הרפואה הסינית, אחד ממרכזי ייצור האנרגיה העיקריים בגוף הינו מערכת העיכול. תבלינים כמו כמון, כורכום, קינמון, פלפל שחור, פלפל חריף, אגוז מוסקט, שום, הל וציפורן הם תבלינים מחממים, שאותם ניתן להוסיף לכל תבשיל, תורמים לחימום מערכת העיכול והגוף כולו. עובדות אלה הן שהופכות את תבשילי הקדירה לתבשיל המושלם לחורף.

להלן מתכון לנזיד עדשים מחמם:
מה צריך?
1 כוס עדשים חומות או שחורות
1 כוס עדשים כתומות
4-6 כוסות מים (ביחס של 2-3 כוסות מים על כל כוס עדשים)
רבע כוס דוחן
בצל בינוני קצוץ
2 גבעולי סלרי קצוצים
2 עגבניות בשלות
פלפל חריף קצוץ דק
2 גזרים גדולים חתוכים לפרוסות
3 שיני שום כתושות
פרוסה כתושה של ג'ינג'ר טרי / 1/4 כפית אבקת ג'ינג'ר
רבע כפית אגוז מוסקט
מעט מלח ופלפל
כוסברה ו/או פטרוזיליה קצוצה
כפית כורכום וכפית כמון (לא חובה)

איך מכינים?
• משרים את העדשים החומות או השחורות ללילה (לאחר ההשריה מומלץ להנביט את העדשים).
מטגנים במעט שמן זית את הבצל והשום עד להשחמה.
• מוסיפים את גבעולי הסלרי, את הגזרים, העגבניות והפלפלים החריפים ומבשלים למשך כ-5 דקות.
מוסיפים את העדשים, את המים, הדוחן, הג'ינג'ר הקצוץ ושאר התבלינים. למי שאוהב – ניתן להוסיף גם מעט כורכום וכמון.
• להביא לרתיחה ולבשל על אש קטנה במשך כשעה-שעתיים.
• במהלך הבישול לבדוק האם יש מספיק מים ובמידה ולא, ניתן להוסיף.
• לפני ההגשה מומלץ להוסיף כוסברה/פטרוזיליה טרייה וקצוצה.

3. לחימום הגוף: תה ג'ינג'ר, כורכום, לימון ודבש

פורסים או מגרדים שורש ג'ינג'ר טרי (כ-2 פרוסות עבות לכוס), מוסיפים כפית אבקת כורכום או מגרדים שורש כורכום טרי בעונה, סוחטים כרבע לימון, מוסיפים מים רותחים ומערבבים. לאחר שהנוזל מצטנן מעט כך שניתן לשתות אותו, מוסיפים כפית דבש / סילאן או כל ממתיק אחר

4. להתקררות ונזלת: אוהל אדים מאבקת כורכום
הכורכום ידוע בתור ה"אנטיביוטיקה של הטבע". החלק בצמח בו אנו משתמשים הוא השורש וכמות קטנה ממנו מספיקה כדי לעשות שינוי. שמים חצי כפית עד כפית של אבקת כורכום על מחבת לוהטת, מכסים את הראש במגבת ושואפים את האדים.
אדי הכורכום מייבשים את הנזלת ופותחים את פתחי הנשימה.

5. לשיעול יבש: אינהלציה של שמנים אתרים
במקרים של שיעול יבש, ניתן להשתמש במכשיר האינהלציה הביתי, למלא את מיכלית הנוזלים עד מחציתה במים פיזיולוגיים המיועדים למכשיר אינהלציה, לטפטף לתוך הנוזל 1-2 טיפות שמן אתרי איכותי (לדוגמא – תערובת של שמנים לתינוקות, שמן אקליפטוס או שמן קורנית) ולשאוף.

6. לשיעול לח: מישרת בצל ודבש
מניחים בכלי קטן חצי בצל קצוץ ועליו שופכים דבש. מכסים את הכלי בניילון נצמד או במכסה. משאירים למשך הלילה. בבוקר מסננים ושותים את נוזלי התערובת.

7. להתגברות על יובש: מכשיר אדים
בסתיו ובחורף, שהן בין כה וכה עונות יבשות יחסית, אנו עושים שימוש בתנורים ובמזגנים, ובכך מגבירים עוד יותר את היובש באוויר. לפי הרפואה הסינית, אחד ה"אויבים" הראשיים של הריאות הוא היובש. על מנת להפחית יובש וללחלח את החדר, מומלץ להפעיל מכשיר אדים. בנוסף, מומלץ לשמור על חדר מאוורר ולפתוח מעט את החלון כדי להכניס אויר צח, וזאת על מנת לדלל את אוכלוסיית החיידקים והווירוסים באוויר.

רפואה שלמה!