טיפולים משלימים לכאבי ראש ומיגרנות

כמעט כל אדם יסבול מכאב ראש בשלב כזה או אחר בחייו, ואצל רובנו הכאב יחלוף גם בלי טיפול. אבל מה לעשות כשכאב הראש לא חולף מעצמו ומפריע לתפקוד היומיומי? הרפואה המשלימה מציעה כמה דרכים לטיפול בכאבי ראש ואף למנוע אותם. ד"ר עופר ברנוביץ (PhD), עוזר מנהלת אגף רפואה במכבי טבעי, סוקר את הגורמים העיקריים לכאבי ראש ומציג את הדרכים שבהן הרפואה המשלימה עשויה לסייע בהפחתתם

כאבי ראש ומיגרנות עשויים לנבוע מסיבות שונות, בהן: חבלות (טראומה פיזית), מצבי מתח וחוסר איזון רגשי, חוסר איזון הורמונלי (תסמונת טרום-וסתית), תזונה לא מתאימה, יציבה לקויה, חוסר שינה וגם מצבים נדירים יותר. שיטות הרפואה המשלימה מתאימות את הטיפול בכאבי ראש באופן אישי לכל מטופל ולגורמי הכאב הייחודיים לו. עם זאת, מדגיש ד"ר ברנוביץ, בכל מקרה של כאב ראש חדש, לא מוכר או לא מאובחן, יש לפנות ראשית לייעוץ רפואי ולפעול לפי הנחיות הרופא המייעץ.

טיפולים משלימים בכאב ראש בעקבות חבלה או טראומה

גורם נפוץ לכאבי ראש הוא "צליפת שוט", פגיעה בשרירי הצוואר הנגרמת מתזוזה פתאומית של הצוואר וניסיון של השרירים התומכים בו למנוע פגיעה קשה, לרוב בעקבות תאונת דרכים. במקרים רבים, בעקבות הפציעה ישנן תזוזות קטנות של חוליות הצוואר, כל כך קטנות עד שלעיתים הן אינן נראות בצילומי רנטגן, אבל מספיקות כדי לגרום לכאבי ראש.

במצבים כאלה יומלץ על טיפול כירופרקטי או אוסטאופתי, שתיהן שיטות טיפול ידניות שבהן המטפל מפעיל מניפולציה ממוקדת על חוליות עמוד השדרה הצווארי כדי להפחית את הלחץ מהן על העצבים. שילוב בין כירופרקטיקה ודיקור סיני יכול להפחית משמעותית כאבי ראש שמקורם בחבלה הגורמת ללחץ על העצבים בצוואר.

טווינא היא שיטת עיסוי סינית שבה המטפל עובד על כל הגוף. הטיפול בטווינא עשוי לסייע לסובלים מכאבי ראש עם רקע של חבלה על השכמות, חגורת הכתפיים והצוואר.

צמחי מרפא לטיפול בכאבי ראש לפני מחזור

דיקור וצמחי מרפא סיניים עשויים לסייע לכאבי ראש והתקפי מיגרנה המופיעים לפני המחזור החודשי, כחלק מהתסמונת הקדם וסתית. הרפואה הסינית מסבירה את הכאב כהיפוך התנועה של הצ'י (האנרגיה הזורמת בגוף); בימים שלפני הווסת הצ'י אמור לזרום כלפי מטה וליצור לבסוף את תנועת הדם המתבטאת בדימום של הווסת. אם מסיבות שונות הצ'י מתקשה לנוע עם הדם כלפי מטה, נוצרת תנועה שאינה מאוזנת כלפי מעלה, והיא עלולה לגרום לכאבי ראש.

שורש גסטרודיה (Tian ma) הוא הצמח העיקרי בפורמולת הצמחים הניתנת לטיפול בכאבי ראש ומיגרנות. הצמח מאזן את עודף האנרגיה, לרוב אנרגיה חמה ורעילה, הנעה כלפי הראש וגורמת לכאבי ראש. אנרגיות כאלה לרוב מתפתחות כתוצאה מתחושות של כעס ותסכול. ניתן להשיג פורמולות צמחי מרפא במרפאות מכבי טבעי.

כאבי ראש בשל מתח וחרדה ורגשות שליליים

טיפולי המגע השונים הניתנים במכבי טבעי – רפלקסולוגיה, שיאצו, טווינא ועיסוי רפואי – מסייעים בהפחתת העומסים הרגשיים התורמים להתפתחותם של כאבי ראש ומיגרנות.
מטפלים בנטורופתיה ובהומיאופתיה יפגשו את המטופל ויערכו תשאול מעמיק, ולאחריו ימליצו על פורמולת צמחי מרפא "מערביים" או "רמדי" הומיאופתי.
ביופידבק ומיינדפולנס הינן שתי שיטות מצוינות המקנות למטופל כלים לניהול המתחים הנצברים בו בעזרת טכניקות נשימה עמוקה, דמיון מודרך והגברת המודעות. כלים אלו יכולים לסייע בהפחתת הכאבים ובהפחתת האירועים המלווים בכאב.

שינויים באורח החיים העשויים למנוע כאבי ראש

הפחתת מתח – כמו מיינדפולנס, גם יוגה ומדיטציה הן כמה מהדרכים היעילות להפחתת מתח בחיי היום-יום ולאיזון גוף ונפש. גם פעילות גופנית יעילה בהפגת מתחים ובהרגעת מערכת העצבים.
תזונה נכונה – אכילה מוגזמת ולא מאוזנת, הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים, עלולה להתפרץ למערכת העיכול, ובהמשך להתקדם לכיוון הראש – ולגרום לכאבי ראש. ככלל, מומלץ להימנע מאכילה בשעות הלילה, ומצריכה מופרזת של מזון חריף, בשר אדום, סוכרים, שומנים ואלכוהול. עם זאת, הרפואה הסינית אינה מטיפה בהכרח להתנזרות ואורח חיים סגפני, אלא לאיזון, הן באכילה והן בשתיית אלכוהול.
שינה – אחד ההיבטים החשובים והלא מספיק מוערכים בשמירה על אורח חיים. השינה מחזקת את אלמנט היין, ומאפשרת לגוף להתאושש ולהתחזק. שינה לא מספיקה, למשל בקרב עובדים במשמרות לילה, אנשים הסובלים מנדודי שינה או כאלה המעדיפים לבלות בכל יום עד שעה מאוחרת, מונעת מהגוף להתאושש במהלך השינה, והתוצאה היא חוסר איזון וסטרס מתמשך העלול להתבטא בכאבים

לזימון תור במרפאות מכבי טבעי >>