טוב לגוף, טוב לנפש: 4 רעיונות לטיולים משפחתיים באביב

טיול בטבע הוא לא רק כיף משפחתי, אלא גם דרך נהדרת לעשות טוב לגוף ולנפש שלכם. לראייה, מחקרים רבים הוכיחו כי אוויר צח תורם לבריאות הנפש. מחקר אחד לדוגמא שבוצע באנגליה הוכיח כי שהייה של 120 דקות ויותר בסביבה הטבעית משפרת את הבריאות ואת תחושת הסיפוק העצמי. עכשיו כשיש לכם סיבה מעולה לצאת לטבע, קבלו ארבעה רעיונות מנצחים לטיולים קלילים בארץ – מצפון לדרום

האביב הוא לא רק עונת הפריחה, אלא גם עונת הטיולים האולטימטיבית. מעבר לכיף הגדול ולחוויית הגילוי והגיבוש המשפחתי, טיולים בטבע הם גם מתנה נהדרת שתוכלו להעניק לגוף ולנפש שלכם. זה בריא, זה מרגיע וזה ימלא אתכם באנרגיה טובה. באחריות.

מחקרים רבים הוכיחו כי היציאה אל הטבע מביאה איתה יתרונות בריאותיים רבים לגוף ולנפש. השהייה בטבע מעלה את מצב הרוח, מפחיתה לחצים ומרחיקה מחשבות שמטרידות אותנו בחיי היומיום, משפרת את השינה בלילה, ️מעלה את רמות הוויטמין D, מפחיתה תחלואה כרונית, משפרת קוגניציה ועוד ועוד.

ואם האביב הוא עונת הטיולים, הרי שפסח הוא הדובדבן שבקצפת. קבלו ארבעה טיולים אביביים נהדרים לחג – בצפון, במרכז ובדרום.

כמו לרכוב בתוך ציור: שבילי אופניים משפחתיים בפארק עדולם

פארק עדולם שבשפלת יהודה, לא הרחק מפארק בריטניה, נראה במיטבו בעיקר באביב, בעת שהפריחה מצויה בשיאה – ובשלל צבעים. הגבעות כאן מכוסות ברובן בחורש ים-תיכוני נמוך והעמקים משמשים לחקלאות, כפי ששימשו מזה מאות ואלפי שנים. בין לבין מסתתרים שרידים מרתקים של יישובים עתיקים שיופיים חבוי ברובו במערות מתחת לפני הקרקע.

בנוסף לסינגלים האתגריים בפארק, הסדירה קק"ל שני מסלולים עממיים לטובת מתחילים, משפחות ושאר רוכבים שמעוניינים ליהנות מן הטבע הקסום ברכיבה רגועה ללא אתגרים טכניים. אין זאת אומרת שהמסלולים "חלביים" לחלוטין – יש בהם טעימה של סינגל זורם, וגם מספר עליות שייסחטו מכם טיפת זיעה (או שתיים), אך עם קצת מאמץ כל רוכבת ורוכב, גם הצעירים שביניהם (כל עוד הם מצוידים באופניים עם מערכת הילוכים ויש להם ניסיון ברכיבה בשטח), ייהנו מאוד מן הרכיבה בהם. המסלול הראשון הוא נחל שוע (אורך 7 ק"מ) והשני הוא נחל חכליל (11 ק"מ).

ואם אתם כבר כאן, כדאי לדעת כי פארק עדולם עשיר באתרים ארכיאולוגיים וניתן לשלב במסלולים ביקורים בכמה מהם, לדוגמה חורבת עתרי, חורבת בורגין וחורבת מדרס, שבה מערכת מחילות מסתור תת-קרקעית מדהימה שניתן לזחול בה. תביאו פנסים…

לפירוט המסלולים בפארק עדולם >>

תצפיות צפוניות: דרך נוף הרי נפתלי

דרך נוף הרי נפתלי מתחילה את דרכה ליד כפר גלעדי ועולה אל מרומי צוק מנרה – הצוק הגבוה ביותר בישראל. נופי עמק החולה והגולן נחשפים כאן במלוא הדרם, מה שיוצר עבורם חוויה שכוללת טיול נוף יחד עם פיקניק מושקע בטבע.

דרך הנוף, שאורכה כ-12 ק"מ, תפגיש אתכם עם נקודות עניין שנראות כעת במיטבן, בהן המעיין עין רועים ומצפורים מרהיבים. לצד דרך הנוף הכשירה קק"ל שלושה חניונים נעימים, שכיף להעביר בהם שעה ארוכה מול הנוף הדרמטי.

לפירוט המסלול בדרך נוף הרי נפתלי >>

צועדים, נוסעים או מסתלבטים: דרך נוף יער חוף כרמל

במרחק של כשעת נסיעה מגוש דן, ממתין לכם "ממתק" אמיתי: יער חוף הכרמל משקיף על אחד האזורים היפים בישראל ומציע מסלולים החושפים את נופו. כעת, באביב, מתכסה השטח בפריחה ססגונית של שיחים כגון לוטם מרווני, לוטם שעיר וקידה שעירה, ואליהם מצטרפת הפריחה העונתית של רקפות, נוריות, סחלבים ועוד מיני צמחים רבים. דרך קלה ונעימה לטייל ביער היא לנסוע בדרך נוף יער חוף הכרמל. הדרך (שאורכה 9 ק"מ) עבירה לרכב פרטי, עוברת בין מצפורים וחניונים רבים ומסתיימת במצפה עופר המעניק תצפית מרהיבה על מישור חוף הכרמל.

מעוניינים להגדיל? חובבי ההליכה יכולים ליהנות משלושה שבילים להולכי רגל. שביל קל ונעים, מתאים למשפחות, הוא שביל נועם בכרמל המציע טיול קל אך חווייתי שעובר בדרכו במפל סלע חביב. שביל רגלי נוסף הוא שביל שלוחת איילה, וגם הוא אינו קשה במיוחד. מי שמבקש מסלול אתגרי יותר בנופי הכרמלף מוזמן למסלול שיוצא ממצפה עופר ושב אליו לאחר כ-8.5 ק"מ.

לפירוט המסלולים באזור חוף הכרמל >>
לפירוט המסלול בדרך נוף יער חוף הכרמל >>

הדרום הפורח: טיול משפחתי ביער המלאכים שחריה

נטיעת יער המלאכים החלה בשנת 1954, והוא נקרא על שמה של קהילת יהודי לוס אנג'לס. השם שחריה נקשר לחווה בשם זה שנוסדה בשנת 1955 סמוך למקום שבו ניטע היער. יער המלאכים-שחריה, המשתרע על פני 7,000 דונם, נמצא כארבעה ק"מ ממזרח לקריית-גת. כביש אספלט מוליך אל מגדל התצפית שבמרכז היער, המתנשא לרום של 235 מטר מעל פני הים. מכאן נשקפים נופי שפלת יהודה, הרי חברון ומישור החוף הדרומי. ומעבר לתצפית הפנורמית, ממתינות לכם ביער דרכי עפר נוחות, המוליכות למתקני נופש פעיל ולחניונים רבים המצוידים בשולחנות פיקניק ובנקודות מי שתייה. ביער סומנו גם שלושה מסלולים לרוכבי אופניים. באביב עולה כאן שפע של פרחים כנרקיסים ומרבדי כלניות, רקפות ונוריות.

בין האתרים המעניינים ביער תגלו את "דרך יער ראשית", שאורכה כ-4 ק"מ, "דרך קדם", "שביל הגתות וחורבת כרוע", "שביל בית הבד" וגם "דרך ערוגות הבושם" – דרך קצרה שבה ערוגות צמחי תבלין ובהם מינים שונים של מרווה, אזוביון, קורנית מקורקפת, זוטה לבנה ורוזמרין.

לפירוט המסלול ביער המלאכים שחריה >>

הכתבה בשיתוף קק"ל