חוזרים לבית הספר ולאכילה בריאה


שנת הלימודים נפתחה והפעם היא שונה מכל מה שהכרנו. זה הזמן לנסות ולייצר הרגלי תזונה בריאים שילוו את התקופה המיוחדת הזאת

אז איך מתנהלים נכון בשגרה חדשה לגמרי? בלי הפסקת עשר, עם ישיבה ממושכת מול המסך, ומה קורה עם ארוחת הצהריים? מיכל סוקמן ודקלה דוד, דיאטניות קליניות במכבי שירותי בריאות, משתפות בכמה כללים וטיפים לחזרה בריאה לשגרה לא שגרתית

מתחילים בהדרגה

אנחנו בתקופה של שינוי. מעבר מחופש גדול לשנת לימודים בה כל הכללים השתנו. בבתים רבים השגרה החדשה כוללת חזרה למסגרות חלקיות, שעות לימודים ועבודה מהבית, לחץ וציפיות מסוג חדש לגמרי. על כולנו להסתגל לשינוי מכיוון שהוא ילווה אותנו, כנראה, עוד חודשים רבים. על מנת ששינוי יהיה מוצלח הוא לרוב יצטרך להיות הדרגתי ולא קשה או מתסכל מדי. על מנת שהשינוי וההסתגלות יעברו בקלות ובהצלחה רצוי שכל בני המשפחה יישאו באחריות וישתפו פעולה זה עם זה. כדאי שכל אחד ירגיש שזו האחריות שלו להצליח בעצמו.

כיצד מובילים ילדים לשינוי? לא מומלץ להכריח או לכפות את השינוי, מומלץ לשבת לשוחח, להסביר ולמצוא יחד דרכים נעימות לשינוי. הדרך הטובה ביותר היא על ידי מתן דוגמה אישית. חינוך לאורח חיים בריא צריך להתחיל מהבית, מההורים ואז הוא יסחוף אחריו גם את הצעירים יותר.

חשוב להעצים הצלחות ולהרחיב אותן . במקום בו יותר קשה ולא מצליחים, מומלץ לקחת צעד אחורה ולנסות לברר מדוע לא מצליחים לייצר שינוי, איפה המחסום. לפעמים אפשר לעקוף ולפעמים כדאי לדחות או אפילו לוותר לטובת הצלחה במקום אחר.

מייצרים מסגרת פנימית

בהיעדר מסגרת חיצונית ברורה, מומלץ לייצר מסגרות פנימיות שינחו אותנו. אם לא קובעים לנו סדר יום, שעות וכללים, עלינו ליצור אותם לעצמנו. קבלו כמה רעיונות שיעזרו לכם בהכנסת שגרת אכילה בריאה לבית:

תיאום ציפיות לפני הכל
שבו ושוחחו. הגדירו את השיחה כשלב ראשון בתהליך בו הבית מתכונן לשגרה בריאה. הציפו את הדברים הטובים שאתם עושים והיכן צפויים הקשיים.

סדרי עדיפויות
חשבו היכן לדעתכם ולדעת הילדים דחוף יותר לעשות שינוי. היכן השינוי הצפוי יהיה קל יותר והיכן קשה יותר.

חלוקת משימות
חלקו משימות ותחומי אחריות. כל אחד אחראי על תחום או משימה בהתאם ליכולותיו.

הנגשת הכללים
כתבו את הדברים במקום בולט, בצורה פשוטה המתאימה לגיל הילדים.

לדבר על השינוי
קיבעו יום ושעה בהם תוכלו לשבת שוב ולשוחח. דברו על השינוי. חזקו את ההצלחות ונסו להבין היכן היה קשה מידי. שנו את המשימות ואת התפקידים על פי הצורך.

זמני קניות ובישול
החליטו יחד מה תאכלו השבוע. תכננו את תפריט הארוחות וגם את הפינוקים והגדירו כמות בריאה וסבירה לכל סוג מזון. קבעו מראש זמן שבו אתם עורכים קניות וזמן שבו אתם מבשלים את הארוחה החמה (בין אם תוגש בערב או בצהריים). תכניסו את זה ללו"ז שלכם ושתפו את כל בני הבית.

צמצום כניסה למטבח
קבעו זמנים לארוחות ויצרו הרגל שבו לא נכנסים למטבח מחוץ לזמנים אלה. ככה מונעים נשנושי יתר או תחושה שאנחנו כל הזמן סביב האוכל.

מנת חטיף יומית
קבעו עם הילדים מהי מנת חטיף יומית עבורם. מומלץ להשתמש במושגים של קערית ולא בשקית. ככה הילדים לומדים לחלוק ולא לסיים חטיף בעצמם.

שילוב ירקות ופירות
ירקות מבושלים או טריים בכל ארוחה יוצרים ארוחה צבעונית ובריאה. גוונו את הירקות ואת דרכי הבישול כדי שלא ישעמם ועל מנת להגדיל את החשיפה לטעמים ומרקמים חדשים. הכינו ירקות טריים בכמות שסביר לסיים באותה הארוחה והשתדלו לא להגיע למצב בו ירקות טריים וחתוכים מחכים לארוחה הבאה. בנוסף, הכינו צלחת של פירות חתוכים כדי שהילדים יוכלו ליהנות מפירות טריים בהפסקות בין שיעורי ה ZOOM ואחר הצהריים.

אוכלים יחד כשאפשר
הקפידו על ארוחה משותפת עם הילדים, רצוי לפחות פעם ביום. הילדים לומדים מכם כיצד נכון לאכול. הם רואים אתכם מגוונים ואוכלים דברים חדשים. זה הזמן גם לשוחח בנעימים על היום שלכם. שתפו את הילדים בחוויות היום שלכם, תופתעו כמה הם סקרנים לגבי יומכם. הם ילמדו לשתף אתכם על היום שעבר עליהם. תגלו הרבה דברים על ילדיכם ותהפכו את הארוחה גם לבילוי משפחתי.

שיתוף, ועוד פעם שיתוף
שבו עם כל בני הבית, ארגנו דף/ לוח מחיק עם כללי הבית,. חלקו לילדים תחומי אחריות, תתפלאו לגלות כמה הם אוהבים להיות שותפים. וודאו איתם שהם עושים את המוטל עליהם. הם רוצים להרגיש שהם חלק משמעותי בתא המשפחתי וזה יקל ויפחית מכם משימות.

לסיום – כדי שכל הכללים הללו יחזיקו מעמד צריכה להיות תחושת הנאה. אם אתם או הילדים לא תהנו מכל "הבריא הזה" לא תצליחו להחזיק מעמד. לא את כל הטיפים וההמלצות אפשר וכדאי ליישם, בטח לא בבת אחת. שינויים הם הדרגתיים. לעיתים שינוי אחד קטן יותר תחושת הצלחה גדולה וחשק לעוד.

חזרה לשגרה נעימה ובריאה!

רוצים ייעוץ נוסף? צוות התזונה של מכבי זמין לכם ליעוץ אישי או קבוצתי >>