וובינר: חדש, חדיש ומחודש בעולם הסוכרת

פעמים רבות, הסוכרת וההשמנה כרוכות האחת בשנייה – ההשמנה מובילה לעלייה בתנגודת לאינסולין ולהתפתחות הסוכרת.

ד"ר יואל טולדנו, מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה ומנהל תחום סוכרת ואנדוקרינולוגיה במכבי שירותי בריאות, מציג את החידושים וההתפתחויות בעולם הסוכרת. מהן המגמות העדכניות בתחום התרופות והטיפול? איזה מחקרים וגילויים חדשים יש בתחום הסוכרת? הכל בכתבה הבאה

עולם התרופות החדש לסוכרת סוג 2
בעבר אדם עם סוכרת מסוג 2, שאובחנה זה עתה, היה מקבל המלצה להתחיל תזונה נכונה ופעילות גופנית. רק לאחר מספר חודשים, אם הסוכרת לא הייתה מתאזנת, היה מתווסף כדור מטפורמין (גלוקומין, גלוקופאג'). וכן הלאה, אם הסוכרת לא הייתה מתאזנת, היה מתווסף כדור שני, שלישי, רביעי, ואם צריך גם זריקת אינסולין. מהלך זה גרם לעיכוב גדול מאוד באיזון הסוכרת, כלי הדם בגוף נחשפו זמן רב מידי לרמות סוכר לא מאוזנות, ואז בעצם אבד זמן יקר להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת. לכן, הגישה החדשה היום מכתיבה טיפול משולב, כבר מרגע אבחנה של סוכרת, עם שינוי אורח החיים ועם מטפורמין. כמו כן, מצופה לפעול בקצב הרבה יותר מהיר, אם לא הושגו יעדי איזון הסוכר תוך 3-6 חודשים, ולשנות את הטיפול התרופתי.

קיימות באופן כללי ארבע משפחות של תרופות להפחתת רמות הסוכר בדם:
1. תרופות שמפחיתות את התנגודת לאינסולין בגוף (האינסולין הוא הורמון, שמופרש מהלבלב וגורם להכנסת הסוכר לתוך תאי הגוף).
תרופות אלה מביאות לשיפור פעילות האינסולין בתאי הגוף. למשל, מטפורמין ואקטוס.
תופעות הלוואי של מטפורמין- בעיקר במערכת העיכול.
תופעות הלוואי של אקטוס-עלייה במשקל, צבירת נוזלים, החמרת אי ספיקת לב, שברים בעצמות בנשים לאחר גיל המעבר.
2. תרופות שמעלות את רמת האינסולין בדם. דוגמאות לתרופות במשפחה זו: זריקות אינסולין או כדורים שגורמים ללבלב להפריש יותר מההורמון אינסולין, כמו אמאריל, נובונורם.
תופעות הלוואי- היפוגליקמיות ("נפילות סוכר"), עליית משקל.
3. תרופות שמעלות את רמת הפעילות של הורמון GLP-1 (זהו הורמון, שמופרש מהמעי לאחר אכילה. יש לו אפקטים חיוביים כמו הפרשת אינסולין מהלבלב אבל בלי סיכון להיפוגליקמיה, הפחתת תיאבון, דיכוי התכווצות הקיבה).
יש תרופות שניתנות בזריקה כמו ויקטוזה, טרוליסיטי, אוזמפיק. הן עשויות להיות אפקטיביות גם בהפחתת תיאבון ומשקל, לפחות 5 ק"ג ואף יותר.
תופעת הלוואי העיקרית היא במערכת העיכול-בחילות, הקאות, אי נוחות בבטן, שלשול. אבל הן חולפות תוך זמן קצר. תרופות אחרות במשפחה זו ניתנות בכדורים, והן לא גורמות הפחתת משקל. למשל, ג'נוביה, טרג'נטה. כיוון שכמעט אין להן שום תופעות לוואי, הן מאוד פופולריות בטיפול בחולי סוכרת קשישים או שבריריים, עם מחלות רקע נוספות.
4. תרופות, שמשחררות סוכר מהדם לשתן. הן גם משחררות נתרן ומעט מים לשתן. כך הן מצליחות להפחית רמות סוכר בדם, רמות לחץ דם ואפילו הפחתת משקל 2-3 ק"ג כי איבוד סוכר בשתן משמעו איבוד קלוריות (כ- 80 גרם סוכר ביום=320 קילוקלוריות). מדובר בכדורים ג'ארדיאנס ופורסיגה.
תופעת הלוואי המרכזית היא זיהומים בנרתיק של האישה או זיהומים בדרכי השתן.
חשוב לציין, שתופעות הלוואי שפורטו למעלה הן השכיחות ביותר, ולא כוללות כמובן את מכלול התופעות שיכולות להיגרם.

החידוש הגדול בעולם הטיפול התרופתי בסוכרת מתחולל מזה חמש שנים, בעקבות מספר מחקרים מצוינים, שגרמו לטלטלה עזה ושינוי מהותי בדרכי הטיפול בסוכרת. המחקרים הוכיחו, שחלק מהתרופות החדשות לסוכרת, בסעיפים (3) ו-(4) למעלה, מפחיתות, בלי קשר לאיזון רמות הסוכר, את הסיכון לסיבוכי סוכרת. מדובר בראש ובראשונה על הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, כמו אוטם שריר לב או אירוע מוחי, החמרה של אי ספיקת כליות כרונית והחמרת אי ספיקת לב. לכן, אחד המסרים החשובים של ההרצאה הוא לברר עם הרופא והצוות המטפל לגבי תוספת טיפול תרופתי מהתכשירים המצויינים בסעיפים (3) ו-(4) למעלה באחד משלושת המצבים הבאים: 1) מחלות לב וכלי דם, 2) אי ספיקת כליות כרונית, 3) אי-ספיקת לב.

ה- GPS החדש
חשוב מאוד לקבוע בכל ביקור לאדם עם סוכרת את יעדי איזון הסוכרת, בבחינת הפעלת "GPS". חשוב לזכור שכל אחד מכם הוא "הנהג", הוא זה שמנווט את איזון הסוכרת. הצוות המטפל אמור לסייע לו לנווט בבטחה ולא לצאת מהמסלול, כך שהסוכר בדם לא יהיה גבוה מידי וגם לא נמוך מידי (היפוגליקמיה). חשוב לשמור על "השילוש הקדוש" של איזון הסוכרת- סוכר בצום, שעתיים אחרי האוכל (מרגע תחילת הארוחה) והמוגלובין מסוכרר- HbA1c.
לרוב יעדי האיזון הם סוכר בצום מתחת 110 מ"ג לד"ל, שעתיים אחרי האוכל מתחת 160 מ"ג לד"ל והמוגלובין מסוכרר- HbA1c מתחת 7%.
היכן החידוש הגדול בתחום ניטור הסוכר? פיתוח מדי סוכר רציפים, שמאפשרים קבלת מדידות סוכר מרובות במהלך היממה. בשלב זה מדי סוכר רציפים נמצאים בסל התרופות רק לחולי סוכרת מסוג 1. חלק מהם, Real-time sensors, מאפשרים התרעה על רמות סוכר נמוכות או גבוהות. זהו ה-GPS החדש בעולם הסוכרת, שתולים בו תקוות רבות לניווט טוב יותר של רמות הסוכר בדם.

המיקרוביום-חיידקי המעי
זהו עיקרון חדש, שעוזר להבנה של התפתחות סוכרת והשמנה. מסתבר, שיש זנים אופיינים לאנשים עם סוכרת מול אנשים בריאים ולאנשים עם השמנה מול רזים. ייתכן שחיידקי המעי מפרישים חומרים, שמגיעים לזרם הדם ומובילים בסופו של דבר לעליית רמות הסוכר ולעליית משקל. ניסויים בעכברים הראו שאפשר להעביר חיידקי מעי (בדגימות צואה) מעכבר לעכבר וע"י זה לשנות משקל ואיזון סוכר.

השעון הביולוגי- קצב צירקדיאני
זהו עוד עיקרון חדשני, שמלמד אותנו שתזמון ארוחות במהלך היממה יכול לסייע לאזן רמות הסוכר ולהוביל להפחתת משקל. ככלל, מועדפת ארוחת בוקר עשירה יותר כדי להגיע לתוצאה זו.
בעקבות ארוחה כזו נוצר שדר בתאי הגוף, שגורם בסופו של דבר לאיזון טוב יותר של רמות הסוכר והפחתת משקל. עקרון זה הוטבע למעשה כבר לפני מאות שנים, וכבר בזמנו הרמב"ם אמר: "בבוקר אכול כמו מלך, בצהריים כמו נסיך, ובערב כמו אביון".

פעילות גופנית
הוצג מחקר מעניין שפעילות גופנית (HIIT עם אופניים), אשר בוצעה בחולי סוכרת בשעה ארבע אחר הצהריים שיפרה טוב יותר את רמות הסוכר מאשר פעילות שבוצעה ב- 8 בבוקר.

טיפול חדשני להפחתת רמות כולסטרול
הטיפול בסוכרת זה לא רק טיפול בסוכר, אלא טיפול שמנסה לאזן את כל גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם, ובין השאר חשוב מאוד להפחית את רמות הכולסטרול הרע – LDL. הטיפול בסטטינים הוא קריטי ביותר להפחתת LDL לצורך הפחתת סיכון לסיבוכים בעורקים. הרווח מטיפול זה הוא לאין שיעור גבוה יותר מאשר הסיכון לתופעות לוואי כמו כאבי שרירים.
הוצג טיפול ביולוגי חדש בנוגדנים, אשר גורמים להפחתת הכולסטרול הרע LDL. מדובר בשתי תרופות חדשות יעילות ביותר בשם פראלואנט ורפאטה, אשר מוזרקות תת עורית כל 2-4 שבועות. התרופות הללו הן בסל בחולים עם מחלת כלי דם ידועה כבר, שעברו כבר אוטם שריר הלב או שבץ מוחי אסקמי בשלוש השנים האחרונות וערכי כולסטרול LDL שלהם מעל 100 מ"ג לד"ל, למרות טיפול מירבי בתרופות המקובלות הפוטנטיות לשומני דם- סטטינים -אטורבסטטין או רוזובאסטטין יחד עם אזטרול.

להרצאה הראשונה – על עורקים קטנים וגדולים: טיפול בסוכרת וסיבוכיה >>

הסיכום שלהלן נותן מידע כללי, ואינו מהווה תחליף לייעוץ אצל הרופא והצוות המטפל לקבלת המלצות טיפוליות פרטניות.