זה רק מיתוס – מיתוסים על דיאטות!

איך אפשר להוריד משקל בצורה היעילה ביותר? כמויות אדירות של ספרים, תכניות, מאמרים, מחקרים, בלוגים וטורים בעיתון נכתבו על הנושא – ועדיין אף אחד לא ממש הגיע לתשובה אחת ברורה שעובדת לכולם.

בכתבה הזו אין לנו כוונה להגיד לכם מה נכון לכם לעשות כדי לרזות, אלא להסב את תשומת לבכם למספר מיתוסים שהתקבעו בעולם הדיאטות, שרצוי לעקור אותם.

ספירת קלוריות היא הדרך הכי טובה לרדת במשקל
שנים הטענה הזאת נראתה הגיונית ביותר. אם אדם שורף יותר ממה שהוא מכניס לגופו, הוא ירזה.
הבעיה היא שבמבחן התוצאה אנשים רבים ששרפו יותר ממה שצרכו לא ירדו במשקלם בהתאמה. זו לא רק ספירת הקלוריות שמשנה כאן, אלא סוג המזון והערך הקלורי שלו. תזונה המבוססת על מזונות טבעיים וצמחיים או עשירים בסיבים עשויה לסייע לאדם לרדת במשקל ויכולה להגביל את צריכת הקלוריות של גופכם. כמו כן, תזונה מסוג זה יכולה לסייע בהרגלת הגוף להפחתה ברמות המלח והסוכר במזונות, דברים שמשפיעים ישירות על התחושה הכללית ורמות השומן.

עדיף לוותר על פירות
יש טענה שאומרת שעדיף לוותר על פירות כדי לרדת במשקל. ראשית, לא תועד מקרה של אדם שהגיע להשמנת יתר בגלל פירות. פירות אכן מכילים סוכר, אך יש בהם גם מגוון חומרים המועילים לגוף כמו ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, וכימיקלים צמחיים אחרים. הפירות גם מכילים את אותם סיבים תזונתיים הטובים לגוף ומפחיתים את ספיגת הסוכר.
עם זאת רצוי להגביל את צריכת הפירות היבשים המרכזים בתוכם ריכוזי סוכר גבוהים.

אל תשתו מיץ!
ברור ששתיית מיץ מכניסה לגופנו כמויות של סוכר ולא מספקת שובע, נכון? אז זהו, שלא.
כדי להצליח להשמין ממיץ צריך כנראה לשתות גלונים ממנו כל יום. כוס אחת מיץ טבעי בנפח של 180-240 סמ"ק העשוי פירות טבעיים יכולה לסייע לגוף לקבל את צריכת הפירות היומית הרצויה.

משקאות דיאט יכולים לעזור לדיאטה
הוויכוח הזה עדיין מתקיים בימים אלה בין המצדדים והמתנגדים לקביעה זו. הסיבה העיקרית היא, שלמרות שבמשקאות אלה יש 0 קלוריות או שומן, הממתיקים המלאכותיים יכולים לתרום לעלייה במשקל. ממתיקים מלאכותיים מגרים את קולטני הטעם המתוק המצויים בוושט והקיבה וגורמים ללבלב, שמצפה למשלוח אנרגיה, לשחרר אינסולין הורמון המסייע בצבירת שומן בגוף. במקביל נשלחים כימיקלים למרכז השובע במוח הגורמים לבלבול במסרים, דבר שבסופו של דבר עלול ליצור דחף מוגבר לאכילה.

פחמימות הן האויב!
נכון שזה חכם להגביל את צריכת "הפחמימות הריקות" (הלחם הלבן לדוגמא), אבל זאת מכיוון שבד"כ אנו צורכים יותר מידי מהן על בסיס יומי. בנוסף, אנו רגילים לאכול את אותן פחמימות עם תוספות כגון ממרחים, רטבים ועוד, שבסופו של דבר מצטברות בקו המותניים שלנו.
אין צורך להימנע מפחמימות בצורה גורפת, הגוף זקוק להן כדלק, אך רצוי לבחור בדגנים המלאים כגון שיבולת שועל, קינואה ואורז מלא, המלאים בחומרים מזינים שיתרמו לגוף יותר מפחמימות ריקות.